Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Koud hè! Uitgezonderd Zeeland en het zuiden van Limburg, waar nog steeds wolken hingen, vroor het nagenoeg overal matig tot streng. De koudste meetpunten waren Lelystad met -12,9, Marknesse -13,0, Berkhout -14,1, Akmarijp -14,2 en Stavoren met -14,3º. De zeer lage temperaturen zijn het resultaat van een combinatie van droge Russische vrieskou (continentaal polaire luchtmassa’s) en uitstraling boven de door sneeuw- en ijs bedekte streken van met name het IJsselmeergebied. Verder is de regie, zoals zo vaak bij dit soort situaties, in handen van een sterk hogedrukgebied. Boven het zuiden van Scandinavië bevindt zich een hogedrukkern van circa 1045 hPa en inmiddels is ook in het noorden van ons land het weerglas tot 1042 hPa gestegen.
De as van het hogedrukgebied komt vandaag langzaam dichterbij maar blijft tot de avond nog net ten noorden van Nederland. Daardoor blijft de wind in de noordoosthoek maar veel meer dan een matige wind, kracht 3-4, staat er niet. Met de noordoostenwind duurt de aanvoer van zeer koude lucht voort. Bij overwegend zonnig weer wordt het vanmiddag tussen -2 en -7 graden.
Vanavond en de komende nacht trekt de as van het hogedrukgebied over Nederland. Waaien doet het dan nauwelijks, wel drijft al wat sluierbewolking het land binnen. Verder kunnen enkele mistbanken ontstaan. De vorst is opnieuw matig tot streng met lokaal minima tot -12. In het noorden en noordwesten van het land neemt de vorst vooral na middernacht langzaam af.
Woensdag overdag vormt zich op de Atlantische Oceaan een nieuw en krachtig hogedrukgebied. Tegelijkertijd breidt een IJszeedepressie zich rap over Scandinavië uit. De frontale aanhang van de depressie bereikt morgen ons land. De bewolking neemt snel toe en in de middag en avond valt er van het noorden uit neerslag. Aan zee is dat regen en smeltende (natte) sneeuw, verder landinwaarts sneeuw en smeltende sneeuw. In het noordwestelijk kustgebied loopt de temperatuur ’s middags op naar 4 tot 5 graden, landinwaarts vriest het nog licht. Woensdagavond komt de temperatuur vrijwel overal boven nul. De wind waait uit het zuiden tot zuidwesten en wordt matig, aan zee en op het IJsselmeer komt een krachtige tot harde wind te staan. Aan de achterzijde van het frontensysteem gaat de wind ’s avonds uit het noordwesten waaien.
Bron: Jan Visser
Het is duidelijk dat mijn dochter niet weet hoe koud het kan zijn, het ziet er zo vriendelijk uit. Verteld dat het erg koud is. Eigenwijs als ze zijn (15) ging ze naar school zonder sjaal en handschoenen. Een minuut later belde ze aan de voordeur of ik toch even haar sjaal en handschoenen kon geven.
Ik heb gezegd dat ik donderdag/vrijdag weer zijwieltjes aan haar fiets maak ivm de sneeuw
hier binnen in de serre aan de zelfde kant in de zon 10+ (is ingevoel lekker warm daar)
Warmte van keuken deur >schuur deur >naar de serre staan open
En het was koud vanmorgen wauw had toen nog geen termometer buiten liggen.
Het is duidelijk dat mijn dochter niet weet hoe koud het kan zijn, het ziet er zo vriendelijk uit. Verteld dat het erg koud is. Eigenwijs als ze zijn (15) ging ze naar school zonder sjaal en handschoenen. Een minuut later belde ze aan de voordeur of ik toch even haar sjaal en handschoenen kon geven.
Ik heb gezegd dat ik donderdag/vrijdag weer zijwieltjes aan haar fiets maak ivm de sneeuw
Zou ik niet doen want dan kan je weer naar buiten om de wieltjes te ontdooien.
Die tijd heb ik gelukkig al achter me liggen.
Waar blijft die (mooie) tijd
Vanaf woensdag kunnen we veel overlast verwachten in het verkeer. Woensdag krijgen we te maken met sneeuw, die in het westen overgaat in regen. Er is met name later op de dag in het binnenland kans op ijzel. In de westelijke helft van het land verdwijnt later de gladheid met temperaturen die oplopen tot +5 graden, maar verder landinwaarts blijft het gevaarlijk op de wegen en in het oosten kan een flink pak sneeuw vallen.
De dagen die volgen blijven grote problemen geven voor het verkeer. Donderdag en vrijdag krijgen we opnieuw flink wat sneeuw of sneeuwbuien. In het weekend kan er ook nog wat lichte sneeuw vallen. De temperaturen stijgen overdag tot iets boven nul en in de nachten krijgen we lichte tot matige vorst. Het blijft belangrijk voor deelnemers aan het verkeer om, tot en met het weekend, elke dag rekening te houden met gladheid.
Niet alleen vanwege de sneeuw of ijzel of sneeuwresten. De kou zit namelijk nog in de grond en daardoor is er met name in de nacht en ochtend verspreid door het land regelmatig sprake van bevriezing of opvriezen van natte weggedeelten.
Pietje Paulusma