Het is een fijne winter, om het zo te zeggen.Fijn om te beleven voor wat betreft afwisseling van weertypes, en fijn om te pogen er een duiding voor de nabije toekomst van te geven. Want al vele malen heb ik in mijn bijdragen de laatste tijd de term complex gebruikt. En is ook vandaag weer van toepassing op met name de middellange en lange termijn. De middellange termijn biedt vooral vragen over het te verwachten temperatuur verloop, de vraag van de lange termijn betreft vooral het te verwachten patroon.
Een winter die nu al min of meer 6 weken duurt, en meer en meer op weg is om opzienbarend te worden. Met name de sneeuwval is al uitzonderlijk, maar ook thermisch, met inachtneming van de grote regionale verschillen, worden de prestaties opvallend(er). Gebieden in het noordoosten bereiken bv de komende dagen vwb Hellmann aantal al de grens van de koude winter en de zeewatertemp. bedraagt actueel 1 a 2 beneden normaal.
Over water gesproken, het Ijsselmeer ontpopt zich steeds meer als een soort koudepool binnen ons land. Ook de laatste weken kwam het daar veelvuldig tot flinke vorst, en actueel om 20.00 uur vriest het daar al weer bijna 10 graden.
Korte termijn
Onder invloed van stevige H ten N/NO, en vlakke lagedruk ten zuiden, een NO aanvoer van zeer koude continentale lucht, dit tot en met woensdagochtend. Vanaf dan snel toenemende invloed van lagedruk dat vanuit het hoge noorden zuidwaarts komt afgezakt en het hogedrukgebied naar een positie ten westen van de UK wegduwt. Aan de voorzijde van genoemd lagedruksysteem wordt tijdelijk veel zachtere lucht in een noordwestelijke aanvoer tot ons gebracht.
Komende nacht: toenemende opklaringen, NO wind 2-4 Bft, en Tmin -13/-6 C, lokaal lager.
Dinsdag: flinke zonnige perioden en droog, NO wind 2-4 Bft en Tmax -5/-1 C.
Woensdag: zonnige start, vanaf de middag toenemende bewolking en vanaf begin van de avond vanuit het noordwesten sneeuwval. Tmin -15/-8 C, lokaal lager en Tmax met een -4/+2 C, de hoogste waarden in het NW later op de avond. Eerst weinig wind, later NW toenemend 4-6 Bft.
Middellange termijn
Het lagedrukgebied dat op woensdag zuidwaarts komt afgezakt, neemt vanaf donderdag voor enige dagen positie boven het Z/ZO van Scandinavie. Tegelijk handhaaft hogedruk zich ten westen van de UK, met noordelijk uitgepunte hoogterug. Hiertussen staat boven ons gebied een NW/N aanvoer van polaire en arctische luchtsoorten, waarin vanaf donderdagochtend de temperatuur op 1500 meter hoogte al weer snel daalt tot het niveau -10/-5 C, in het weekend mogelijk nog lager. Tevens bitterkoude bovenluchten.
Donderdag: in de nacht in het westen, noorden en midden sneeuw overgaand in natte sneeuw en aan de kust in regen, bij Tmin 2-4 C, in het oosten en zuiden sneeuwval bij temperaturen oplopend tot rond het vriespunt. In de loop van donderdag dan toenemende kans op sneeuwbuien bij temperaturen die overdag niet oplopen, Tmax 0/+4 C.
Vrijdag-volgende week maandag: wisselend bewolkt en dagelijks kans op enige sneeuwbuien, periodiek intensiverend op passage trog. W-N wind 2-4 Bft en Tmin -8/-2 C en Tmax -2/+2 C.
Lange termijn
In deze termijn krijgen we weer het vraagstuk waarover we deze winter al meer hebben nagedacht. Nadat begin volgende week nog een lagedrukgebied gevuld met koude lucht vanuit het NW het Noordzeegebied intrekt. Ontwikkelt zich op de westelijke oceaan een nieuwe depressie, die naar verwachting voor zich uit een hoogterug laat ontwikkelen.
Grote vraag gaat dus de mogelijke positie van de hoogterug worden, ten westen of boven ons gebied. Ten westen, dan zeer waarschijnlijke verbinding ten noorden met vanuit het noordoosten zich uitbreidende hogedruk, en aanhoudend winters.
Indien de hoogterug zich meer oostelijk gaat ophouden, dan groot risico op beduidend zachter Z/ZW aanvoer.
Beiden varianten worden nu al veelvuldig in de Uitvoer geschetst, en het zal me niks verbazen als dit weer de zoveelste 50%-50% in de pluimen gaat geven de komende dagen. Naar mijn mening zijn de kansen op aanhoudend winters begin februari groot te noemen.
Maar eerst maar eens kijken naar de mate van vorst de komende 2 nachten, de wijze waarop de -tijdelijke- verzachting donderdagnacht gaat verlopen, en tot welke prestaties de onstabiele arctisch/polaire luchtsoorten eind deze week en komend weekend gaat komen.
Nee, verveelt absoluut niet deze "fijne" winter..........
Mvg, Ronald.
Wat een gezeur over Ronald. Hij maakt betere verwachtingen dan KNMI. Het komt mij een beetje mijn neus uithangen en het komt mijn een beetje erg bekend voor dat gedram over Ronald. Ik vind het niet gek dat hij ergens anders niet meer komt!
Zal vast wel iets met die wind te maken hebben ofzo.
Of dat jullie echt tegen het IJsselmeer aanzitten.
berkhout is omringt met weilanden en is in het algemeen de koudste plek van noord holland.
Ik vind dat Ronald verstand van zaken heeft. Ik lees dan ook altijd in met veel aandacht zijn weerpraatjes. Als hij het evt niet bij het rechte eind heeft, durft hij dat ook eerlijk toe te geven in zijn volgende weerpraatje. Dat vind ik knap.
Daarnaast heeft hij het ook nog gewoon vaak goed en lijkt hij de trends goed te zien.
btw gaat hard daar rond ijsselmeer