ik zou er niet al teveel voor verwachten in belgië, temp is nog 2,6°C en regen
Want het Russische hogedrukgebied en westelijke lagedruk, die ons over het weerbeeld en temperatuurverloop dit weekend zo lang in onzekerheid lieten, kiezen nu toch voor een winterse oplossing. En de vorst, nu al ruim 2 dagen in het noordoosten aanwezig, stroomt uit over het gehele land.
En de neerslag, verbonden aan het westelijke laag, en de windrichting, gevolg van nog steeds toenemende noordoostelijke hogedrukinvloed, werken hier samen aan mee.
De neerslag, vooral in het zuiden midden en westen in eerste instantie begonnen als regen, gaat bij intensivering meer en meer over in sneeuw. En de wind wordt in het hele land meer oostelijk, koude lucht uit Duitsland komt er zo meer in.
Een stroperig proces, dat heel langzaam verloopt. Actueel sneeuwt het boven de grote rivieren bij temperaturen van rond het vriespunt tot minus 4 in noordoosten van Groningen. Grote delen van Zuid-Holland, west Brabant, Zeeland en Limburg hebben regen bij temperaturen tot 3 C in Zeeland en zuiden van Limburg.
Komende nacht, op Zeeland en zuiden van Limburg na, overal sneeuwval bij temperaturen tussen -5/0 C. Wind uit O/ZO. 2-4 Bft.
Morgen periodiek sneeuwval. O wind 2-4 Bft en Tmax -3/+1 C.
Maandagnacht regionaal nog wat sneeuwval, maar ook opklaringen.
Tmin -7/-2 C. O wind 2-4 Bft.
Maandag eerst regionaal nog wat sneeuwval mogelijk, in de loop van de dag meer opklarend. NO wind 3-5 Bft en Tmax -4/0 C.
De middellange termijn laat in de Uitvoer op de eerste dag een winterkaart pur sang zien. Zuidwestelijke hoogterug, met hoge 500 Hpa waarden is ten westen zeer netjes noord/noordoost uitgepunt. En aan de bodem bevinden zich diverse kernen met waarden tot 1040 Hpa, ten noordoosten en oosten van ons gebied. Met relatief koude bovenlucht, zeer koude lucht in de brongebieden en nabij, en een NO/O aanvoer die dag. In de nacht vriest het matig tot streng en overdag meest licht. Lijkt pagina 1 van een mooi winterboek te worden.
Maar pagina 2, een heel ander verhaal.
Noordelijke lagedruk heeft hoge 500 Hpa ten noorden/noordoosten volledig weggeveegd. Aan de bodem zijn de quasi indrukwekkende hogedrukk-kernen ook subiet verdwenen, waarbij boven Scandinavie de luchtdruk zeer laag is geworden. Gevolg van zuidwaarts uitstromende zeer koude luchtsoorten waarin uit-trogging plaatsvindt.
Hogedruk, zowel op hoogte als aan de bodem, bevindt zich dan westen.
Woensdag verloopt de overgang nog gradueel. Toename wolkenvelden, variabele wind en na zeer koude nacht, met zelfde minima als nacht voorafgaand, blijven de maxima meest nog onder het vriespunt.
Donderdag trekt de stroming dan iets meer aan uit het noordwesten. Het blijft nog meest droog, in de nacht en ochtend vriest het nog licht, in het zuidoosten matig, maar overdag overal boven het vriespunt, van iets er boven in het oosten/zuidoosten tot 4-5 C aan de kust.
Vrijdag en volgend weekend lijkt er dan op hoogte eerst polair en in het weekend zellfs arctische luchtsoorten (waarden op 1500 meter hoogte tot minus 10 mogelijk) binnen te stromen, met zelfs mogelijkheid van kernen van lagedruk ten zuid/oosten. In sterk toenemende onstabiliteit dan grote kans op sneeuw, met lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en rond het vriespunt tot iets boven nul overdag.
Vraagstuk in deze periode is in welke mate de hoogterug ten westen voldoende noordelijke zal uit/aan punten, en hoe diep lagedruk ten oosten zich richting het zuiden van Europa zal begeven.
Omdat de trend zichtbaar lijkt dat een hoogtelaag nabij de Azoren aanwezig zal zijn, lijkt me het risico van het afzakken van de hoogterug tot een Azorenhoog (met bijbehorende noordelijke westcirculatie) niet erg groot.
Ik ga uit van een vernoordelijkte hoogterug ten westen, met contact naar vanuit het hoge noorden afzakkende hogedruk. En lagedruk zal mi, zuidelijke straalstroom gedijt goed deze winter, voldoende zuidwaarts uitzakken. Wellicht is zelfs trogvorming boven het Middenlandse zeegebied een serieuse optie, in dit soort situaties maakt Scandihogedruk vaak een goede kans........dit eventueel voor het verdere verloop van begin februari.......
Maar eerst maar eens de hoogst interessante en zeer wisselende komende vijfdaagse gaan aankijken.
Misschien gaat deze winter nu echt verrassen.
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-01-23 21:07:03
Dit is niet relevant in een winter discussietopic, dus ontopic AUB
Sorry... kon t niet laten. Je hebt gelijk.... Ontopic: het front is trouwens inderdaad traag, zoals Jan als voorspelde trouwens. Zo traag als Andre Ooijer...
Dit is niet relevant in een winter discussietopic, dus ontopic AUB
oke , ben nieuw hier en reageerde op een uitpraak, wilde er zelf niet over beginnen.
Maar goed, excuses aan een ieder die zich gestoord heeft aan mijn uitspraken over PSV
Ben benieuwd
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Nu nog steeds heel licht | Gewijzigd: 23 januari 2010, 21:36 uur, door Weatherman
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Heb ik ook echt gedaan en toen onder de buitenlamp gaan staan! Van binnen naar buiten kijkend zie je het niet dus man verklaart me voor gek maar wil niet buiten komen kijken haha..
Hier in Veldhoven zou het kunnen, want het dak van de serre is heel licht nat... Maarja, de lantaarns die ik kan zien staan zo'n 10-15 meter weg dus motsneeuw zie ik hier niet
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Vrijdag en volgend weekend lijkt er dan op hoogte eerst polair en in het weekend zellfs arctische luchtsoorten (waarden op 1500 meter hoogte tot minus 10 mogelijk) binnen te stromen, met zelfs mogelijkheid van kernen van lagedruk ten zuid/oosten. In sterk toenemende onstabiliteit dan grote kans op sneeuw
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-01-23 21:07:03
Leuk hoor, we hebben hier gewoon een abonnement, elke zaterdag sneeuw!