Lekker toch! Hier is het net een paar dagen sneeuwloos en alles ziet er weer schoon en groenig uit. Zal toch wel leuk zijn eigenlijk als er weer een flink pak verse sneeuw hier zal vallen. Als ik het zo zie is er een kans. Gezellig zo weer in het weekend!
My two cents: zo lang de wind uit het oosten blijft waaien hebben we zeker kans op een periode met vorst, kijk maar eens hoe koud het in duitsland en polen is (en wordt).
Voor de verandering ga ik maar eens met de verwachting van Piet Paulusma mee, hij heeft het deze winter steeds bij het rechte eind gehad. En dat betekent in ieder geval een week van vorst...
Helemaal mee eens, en dat vind ik nou ook het mooie van het klimaat en weer hier. Het is zo divers, je kan van alles verwachten, zeker met de 4 seizoenen.
Er zijn landen waar elke dag de zon schijnt en zo rond dezelfde tijd, elke dag weer, een dikke regenbui losbarst. Dat lijkt me dus niets aan. De onvoorspelbaarheid geeft juist een bepaalde spanning die leuk is als weerliefhebber. En het geeft wat te praten he; "Lekker weertje, niet?!"
My two cents: zo lang de wind uit het oosten blijft waaien hebben we zeker kans op een periode met vorst, kijk maar eens hoe koud het in duitsland en polen is (en wordt).
Voor de verandering ga ik maar eens met de verwachting van Piet Paulusma mee, hij heeft het deze winter steeds bij het rechte eind gehad. En dat betekent in ieder geval een week van vorst...
p.paulusma had t bij t rechte eind?Ja nadat hij bij onweeronline gespiekt had.
En dat betekend niks omdat piet t zegt...nee...kijk maar uit naar de voorspelling voor morgen want die is al moeilijk genoeg..er lijkt een koude trend aan te komen maar hoe en wat is nog zeer onduidelijk op dit moment.
Jan,
je ziet heel mooi hoe de zachte lucht tegen de koude lucht aanduwt en vice versa..maar stel nou dat de kou grens wat verder west ligt,dan komt dat gebied tot stilstand(theoretisch gezien) toch?
Afwachten dus maar m'n geduld wordt danig op de proef gesteld.
je ziet heel mooi hoe de zachte lucht tegen de koude lucht aanduwt en vice versa..maar stel nou dat de kou grens wat verder west ligt,dan komt dat gebied tot stilstand(theoretisch gezien) toch?
Ja lijkt mij ook maar aan "stel" doe ik niet. Ik verwacht zo'n zelfde situatie als een week geleden
Maar het mag van mij nog eens goed sneeuwen, alleen zoals de kaarten er nu bij liggen en de voorspellingen van het KMI krijgen we dit weekend alleen regen en temp rond de 4°C.
kijk zelf maar naar de pluimen je kunt toch kaarten lezen, daar maak ik het uit op
Nou dan zie je echt wel wat over het hoofd Zie mijn eerste posting en bijschrift maar eens En daarbij geeft GFS -0 aan om 12Z voor noordoosten en zelfs 0 tot 2 graden om 18Z terwijl het nu in het noorden -3.8 tot -4 is. Nee kaart lezen dan kom je er wel Ik zeg het nu nog maar een keer dat de kaarten die ze voorschotelen niets van kloppen omdat de modellen er moeite mee hebben.
Na het weekeinde wordt een hoogtestoring onder invloed van een ‘herstellende’ hoogterug naar het zuidwesten (richting Spanje) weggedrukt. De hoogtestoring wordt waarschijnlijk nog gevolgd door een tweede storing die in de nacht van maandag op dinsdag over ons land naar het zuidwesten koerst. De storingen kunnen wat sneeuw veroorzaken, ondertussen transporteert een noordoostenwind koude lucht naar ons land. Vervolgens wordt het dinsdag en mogelijk ook woensdag zonnig weer met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst. De oostenwind is matig tot vrij krachtig. De as van een krachtige hogedrukzone bevindt zich dan nog ten noorden van ons land.
De ontwikkelingen voor na woensdag zijn onzeker. Het zou kunnen zijn dat de belangrijkste hogedrukkern op de Oceaan komt te liggen terwijl tegelijkertijd een diepe depressie vanaf de Noordelijke IJszee over Scandinavië gaat uitzakken. In dat geval komt boven het Noordzeegebied een relatief milde west- tot noordwestelijke stroming te staan. In een latere fase (naar het laatste weekeinde van januari toe) stroomt van het noorden uit weer koudere lucht over de Noordzee. Andere ontwikkelingen zijn echter ook mogelijk ofwel vooralsnog even een slag om de arm.
@ jan visser | Gewijzigd: 22 januari 2010, 14:05 uur, door Berry Vaas
Maar je zegt het wel alleen maar over het noord-oosten van Nederland, ik denk dat de temperaturen wel kloppen voor het zuiden bijvoorbeeld want hier in het noord-oosten van Belgisch-Limburg is het al elke dag warmer of juist geweest wat de men van de kaarten en voorspellingen kon aflezen, die worden ook elke naar boven gesteld op de pluimen voor België en bij de voorspellingen van het KMI, het is wss alleen op de grens van de vorst waar de voorspelling best moeilijk is.