Je hebt ook dit patroon al op andere plekken gezien eerder dit jaar... een flink aantal bevingen achter elkaar waarvan een paar zwaar. Yellowstone houdt het dan nog redelijk rustig, ook gezien het feit dat er nog sneeuw over ligt net als Erwin aanstipte.
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Volgens mij zijn dit twee verschillende processen. Yellowstone ligt niet op een breuklijn van schuivende platen. Dit betreft een zwakke plek in de Noord-Amerikaanse plaat. Aardbevingen in California komen voort uit uit elkaar schuivende platen, die in Haïti door langs elkaar schuivende platen. Aardbevingen in Yellowstone ontstaan door druk opbouw (en weer loslaten) van magma. Kijk op de onderstaande link met een kaartje van alle platen en breuklijnen. Yellowstone ligt zo ongeveer bij die paar gele strepen in het mid-westen van de VS. Dus geen actieve breuklijn. De situatie in Yellowstone is volgens mij dus heel anders dan in bijvoorbeeld IJsland, waar aardbevingen en vulkaanuitbarstingen in een veel directer verband met elkaar staan.
http://www.globalchange.umich.edu/globalch...ectonic_map.jpg
Doomsdaydenken kan wat mij betreft weer gewoon de kast in. Yellowstone is zo ongeveer het grootste kruitvat van de wereld, dus als het zover is dan merken we het echt wel
http://www.seis.utah.edu/
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Het probleem is de Fucking grote caldera van ongeveer 75 x 45 km.
En hij is idd. al lichtelijk over tijd
Maar dat doen ze ook, zitten er continu metingen en vanalles te doen, op de site die ik eerder gaf kun je de informatie over de gebeurtenissen daar volgen.
Is ook niet helemaal zeker, want de rocky mountains schuiven langzaam over de magma-pluim die alle activiteit in Yellowstone veroorzaakt. Zo'n gebergte lijkt me een aardige kurk op de fles. Wetenschappelijk gezien is kans behoorlijk dat hij simpelweg uitdooft, met inderdaad nog soms wat tekenen van leven, zoals een golf aardbevingen. Maar da's redelijk normaal voor een vulkanisch gebied.
Waar je je meer zorgen over moet maken, ook gezien de afstand, is de supervulkaan onder Napels, ook aardig over tijd... En dan heb ik het niet over de Vesuvius want die is simpelweg een overloopje van de enorme vulkaan die met zijn krater de baai van Napels vormt.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Oke dat wist ik niet, ga daar eens over googlen.
Het is volgens mij altijd al zo dat de meeste aardbevingen aan de randen van de Pacific Plate worden gemeten. Zie hier een afbeelding van recente aardbevingen:
Bron: USGS | Gewijzigd: 23 januari 2010, 14:57 uur, door talkyr86