Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bertie, NC; Camden, NC; Chowan, NC; Currituck, NC; Gates, NC; Hertford, NC; Pasquotank, NC; Perquimans, NC; City of Chesapeake, VA; City of Norfolk, VA; City of Portsmouth, VA; City of Suffolk, VA

12 Dec 2024 09:36:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bertie, NC; Camden, NC; Chowan, NC; Currituck, NC; Gates, NC; Hertford, NC; Pasquotank, NC; Perquimans, NC; City of Chesapeake, VA; City of Norfolk, VA; City of Portsmouth, VA; City of Suffolk, VA

11 Dec 2024 22:38:28

11 Dec 2024 22:38:05

11 Dec 2024 22:38:01

11 Dec 2024 22:17:55

11 Dec 2024 22:09:25

11 Dec 2024 22:06:00

11 Dec 2024 21:58:11

11 Dec 2024 21:53:32

11 Dec 2024 21:48:56

11 Dec 2024 21:48:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dare, NC; Hyde, NC.

11 Dec 2024 20:36:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carteret, NC; Dare, NC; Hyde, NC.

11 Dec 2024 20:22:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL.

11 Dec 2024 17:28:03

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

11 Dec 2024 14:45:07
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
21 januari 2010, 20:38 uur | Bericht #83555
Verkeerde bestelcode voor mij ingetoetst Jan!
21 januari 2010, 20:40 uur | Bericht #83556
Citaat van pandabeer, donderdag 21 januari 2010, 20:38 uur Verkeerde bestelcode voor mij ingetoetst Jan!

Ook elders sluit ik sneeuw nog niet uit. Zie afgelopen zaterdag maar. Haast zelfde situatie
21 januari 2010, 20:46 uur | Bericht #83557
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 21 januari 2010, 20:40 uur Ook elders sluit ik sneeuw nog niet uit. Zie afgelopen zaterdag maar. Haast zelfde situatie
Ja dat is waar! Maar wat wisselt het allemaal snel zeg in korte tijd. In ieder geval kan het best nog spannend worden van het weekend. De laatste keren dat het sneeuwde was het vaak in het weekend, en ik moest dan werken. Aangezien ik dit weekend ook moet werken ga ik een beetje uit van sneeuw
21 januari 2010, 21:12 uur | Bericht #83560
Eerst regionale, meer en meer landelijke kou

Een blik op de huidige satellietbeelden van West Europa, toont mooi de tegenstellingen die er actueel zijn. Ten westen van ons gebied, onder invloed van noordwestelijke lagedruk en oostwaartse opstuwing door vorming westelijke hoogterug, een westelijke stroming. Met aanvoer van vochtige relatief zachte luchtmassa's. Een stroming die echter boven onze omgeving stagneert, door botsing met luchtsoorten die ten oosten van ons land met een oostelijke aanvoer worden aangevoerd.

Een en ander leidt binnen een groot gebied de komende 48-72 uur tot steeds groter wordende tegenstellingen. Met Duitsland als mooi voorbeeld hiervan, in -vooral- het noordoosten van dat land bereiken komende zaterdag maxima nauwelijks boven de min 10 graden, dit terwijl in de westelijke, en vooral zuidwestelijke gebieden nog 3 tot 4 graden boven nul wordt verwacht. Ook in ons land zijn er op dit moment best wel opvallende verschillen, met in het noordoosten ruim 2 graden vorst en in het uiterste zuiden nog bijna 4 graden boven nul.

Boven beschreven botsing van luchtsoorten houdt de komende 48-72 uur uur nog zeker aan. En mede hierdoor vormt zich de komende 2 dagen een lagedrukgebied, die ook nog een grens gaat vormen in luchtsoorten op hoogte. Het systeem dat in de loop van zaterdag ten noordwesten van ons land wordt verwacht, voert namelijk aan zijn achterzijde beduidend koudere bovenlucht aan. Mede door de thermische tegenstellingen aan de bodem - een soort grenslaagsituatie-, acht ik het daarom best wel waarschijnlijk dat er een activering van de neerslag zal gaan optreden.

Waarbij de neerslagzone in het weekend meer en meer zal fungeren als een scherpe grens van luchtsoorten. Voorlopig is in de Uitvoer de algmene inschatting dat de grens tussen koude en zachtere lucht zaterdag ten opzichte van de huidige situatie tijdelijk zich eerst iets noordwaarts zal verplaatsen. Om daarna in de loop van zondag en deels ook nog maandag zich ten zuiden van ons land te begeven.

Met vallen en opstaan dus, gezien bovenstaande te verwachten weersontwikkelingen op de korte en bgin middellange termijn. Maar daarna ontwikkelt een en ander zich toch tot een zeer winterse luchtdrukverdeling. Met begin volgende week boven het westen van Scandinavie naar verwachting een kerndruk van bijna 1050 Hpa, en lagedruk boven het zuiden van Europa. Dan een in kracht toenemende oostelijke aanvoer van zowel op hoogte, vooral in eerste instantie, maar vooral ook aan de bodem zeer koude lucht.

Uitvoer laat, met enige variatie in het tempo, reeds vanaf midden volgende week dit bastion zch weer splitsen in een (noord)westelijk en (noord)oostelijk deel, maar dit is pas op termijn vanaf 168 uur, en dus gezien de vorming/vestiging van het systeem die nog moet plaatsvinden, eigenlijk niet serieus te nemen.

Voor mij is de Uitvoer op die termijn slechts een duiding dat de te verwachten luchtdrukverdeling van begin volgende week, op een tijdstip zal worden (op)gevolgd door een drukverdeling met bepalende hogedruk ten westen, vooral in de vorm van hoogterug, en juist meer lagedruk boven Scandinavie. De noordelijke aanvoer die dan het gevolg is, kan dan mogelijk tijdelijk enige verzachting geven door aanlandige aanvoer, tegelijk koelt de bovenlucht enorm af door instroom polaire en wellicht zelfs ook arctische luchtsoorten. Ook dan weer volop potentie dus.

Te verwachten weerbeeld
Morgen en het weekend: periodiek wisselvallig, met morgen en zaterdag vooral regen en zondag vooral sneeuw. Scherpe tegenstellingen in temperatuur, het noordooosten heeft minima tot minus 5 en maxima meest iets onder nul. Elders slechts in de nacht en ochtend rond het vriespunt en overdag tot 2-4 C. In het noordoosten een matige oost/zuidoosten wind, elders meer zuidoost/zuid en zwakker van kracht.

Zaterdagavond-zondagnachtmorgen: is ern dan waarschijnlijk een fase dat de wind bijna overal aanlandig, noordwestelijk, zal worden, dan bijna overal iets, tot aan de kust ruim, boven het vriespunt.

Aan de achterzijde van het neerslaggebied, waarbij de regen overgaat in sneeuw, draait de wind dan vanuit het noorden naar noordoostelijke richting en stroomt zeer koude in.

Maandagnacht vriest en in het norodoosten dan al dik matigm terwijl in het zuiden er nog sneeuw valt met rond het vriespunt.

Maandag stabiliseert de atmosfeer vanuit het noordoosten, door het Scandinavische hogedruk gebied, dan zeer snel en vriest het in het hele land licht. Met opklaringen gaat het dan van maandag op dinsdag uitgebreid matig, -10/-5 C, vriezen, met regionaal boven sneeuwdek nog lager. Dinsdag overdag dan zonnige perioden, droog, stevige snijdende ooster en lichte tot regionaal ook matige vorst. Begin mi van de tot nu koudste fase van de winter, die zeker de rest van de volgende werkweek aan zal houden.

Mogelijk dan tegen volgend weekend meer invloed van noordelijke/noordoostelijke lagedruk, maar ook dan nog geen echte dreiging van intrede van zonale stromingspatroon.

Mvg, Ronald.
21 januari 2010, 21:26 uur | Bericht #83561
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 21 januari 2010, 20:32 uur Nou verwacht toch wel serieuze sneeuwval in het noorden(oosten) en rond het IJsselmeer. Schatting 5 tot 8 cm lijkt mij wel mogelijk

Ik zag dit enkele dagen geleden al aankomen zei toen 10cm best mogelijk. de situatie lijk wel iets op vorige. maar toen was er veel meer wind uit het oosten.

Nu is de vraag of het front stil komt te liggen boven het noorden/oosten omdat wij hier aan de rand van de koude lucht soort zitten.

Is er veel neerslag aanwezig in het systeem front kunnen we een aardig prakje verwachten. mits de temperaturen nog net zo veel verschillen als nu het geval.

De verwachte sneeuw zou moeten beginnen rond 05:00 vrijdag nacht tot zaterdag middag ROND 14:00 Globaal VOOR HET NOORD OOSTEN.

Nu ruim 7 graden verschil met het noord oosten en zuiden. temp. is hier dalende.

--3,5 gr.
Bewolkt en niet veel wind. | Gewijzigd: 21 januari 2010, 21:38 uur, door wiggelrode
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
21 januari 2010, 21:32 uur | Bericht #83563
Jan,

Hoorn meldt sneeuw,soms lict en soms matig.
Sommige delen worden wit voor de rest lijkt t te smelten
21 januari 2010, 21:45 uur | Bericht #83568
Citaat van Wintergek, donderdag 21 januari 2010, 21:32 uur Jan,

Hoorn meldt sneeuw,soms lict en soms matig.
Sommige delen worden wit voor de rest lijkt t te smelten

Kan wel kloppen neerslag kan daar overgaan in natte sneeuw omdat Hoorn zich ook bevind aan de rand van zachte en koudere lucht.
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Sebas81
Lid
21 januari 2010, 21:51 uur | Bericht #83570

Nieuwste Pluim
21 januari 2010, 21:53 uur | Bericht #83571
Citaat van wiggelrode, donderdag 21 januari 2010, 21:45 uur Kan wel kloppen neerslag kan daar overgaan in natte sneeuw omdat Hoorn zich ook bevind aan de rand van zachte en koudere lucht.

nou deze weken nog ff lekker kou...en dan mag de onweer weer komen
21 januari 2010, 21:54 uur | Bericht #83572
nieuwste run voor leeuwarden

2120101300.jpg
wvlot
Lid
21 januari 2010, 22:05 uur | Bericht #83575
Hmm, volgens mij is deze pluim al wat beter dan de vorige. De oper is dit keer 1 van de koudere oplossingen.
JPP
Lid
21 januari 2010, 22:06 uur | Bericht #83576
zoals beloofd hier nog een foto van het witte spul dat hier op de sloten drijft...sommigen noemen het ijs.
Ik noem het een ijzige substantie. Ik trok het uit het water en het water liep er gewoon uit. zo broos is het. als het water er uit gelopen is, is het echt breekbaar valt dan bijna vanzelf uitelkaar.

maar het is nog 8cm dik en dat dooit er met het 'dooi' weer van afgelopen dagen dus niet uit. maar er op schaatsen gaat ook niet. hoewel er op simmige plaatsten best veel al weg is door stroming e.d. ligt er dus op heel veel plaatsten nog een bonk sneeuwijs. Laat die sneeuw dus maar weer lekker komen dit weekend. En dan 2 weken echt dooien met +10 graden veel wind en lauw regen water. dan 2 de week febr nieuwe vorst en 4de week 11 stedentocht.
mooi scenario al zeg ik het zelf

JPP

ijs_21_jan_2010.jpg
ijs_21_jan_2010_2.jpg

dibrachio
Lid
21 januari 2010, 22:06 uur | Bericht #83577
Zowaar geen slechte pluimen!
21 januari 2010, 22:14 uur | Bericht #83578
Beste pluim hoor!!! Hier nog de pluim van weerplaza

Maxim1110
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 januari 2010, 22:16 uur | Bericht #83579
Hmm, ik hoop dat Ronald gelijk gaat krijgen
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Tyshane
Lid
21 januari 2010, 22:19 uur | Bericht #83580
Ja lekkere pluimen weer! Een flinke koude duikvlucht!
21 januari 2010, 22:22 uur | Bericht #83582
denk dat februari nog wel wat gaat worden.net een storm...eerst geeft ie kopjes,dan word t rustig en dan vol gas...damn mag van mij nou wel weer zwaar onweren zoals vorig jaar mei
21 januari 2010, 22:25 uur | Bericht #83583
Ik verwacht van Februari niks
februari is is zowat al een lente maand aan het worden.
21 januari 2010, 22:29 uur | Bericht #83587
Citaat van zorba, donderdag 21 januari 2010, 22:26 uur Waarom toch altijd het noord(oosten)
Daar baal ik toch zo stevig van! Ik wil ook wel eens weer goed sneeuw hebben, nu alleen dat vieze zeikregen, geef dan maar de stevige onweerscomplexen!

Ach ga dan in het Noorden wonen...
Het noorden heeft altiijd al extremer winterweer gehad... Dat was vroeger zo en dat is nu nog altijd zo..
Zippy79
Lid
21 januari 2010, 22:30 uur | Bericht #83588
Citaat van Hooizolder, donderdag 21 januari 2010, 22:25 uur Ik verwacht van Februari niks
februari is is zowat al een lente maand aan het worden.

Nou daar ben ik het absoluut niet mee eens, 15 gr. is lente. De temperaturen op dit moment zijn eigenlijk best normaal voor het jaar. De lente is nog heel ver weg. Juist de laatste jaren, is goed te zien dat zelfs eind Maart nog winter ongemakken kan geven.
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Terug naar boven
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.887 topics, welke bij elkaar 448.490 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.608 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 32 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 32, lezen 2 mensen het topic "Winter 2010/2011 discussietopic deel 20".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden