NU--2,7GR En Dalende
Voor het gevoel --7,0gr tot --8,0gr Met die schrale Oostwind.
Ja kou/vorst is alweer in no-nederland goed aanwezig
Echt wel tis ook niet aangenaam met die oosten wind. altans hier op de steppe
En tussen het zuiden en het noord oosten zit liefs 6 graden verschil.
En mijn gevoel berekent sneeuw voor morgen. daar heb ik mijn weerkikkers voor. | Gewijzigd: 21 januari 2010, 15:06 uur, door wiggelrode
zout verhoogt de bevriezingstemperatuur , dus van bijv. -6 naar +1 of 2 ( wegdek )
EDIT : dat het pas bij een VEEL LAGERE temp bevriest , net als wat jij zegt.. | Gewijzigd: 21 januari 2010, 15:30 uur, door thijmco
Ik zit de hele dag naar radio555 te luisteren, vanavond is het op TV, elke nieuwssite staat vol met nieuws over Haïti en ja: ik doneer ook.
Maar ik kom hier om te lezen wat het weer doet en gaat doen.
NU--2,7GR En Dalende
Voor het gevoel --7,0gr tot --8,0gr Met die schrale Oostwind.
Ja, maar jij woont op de Nerderlandse Noordpool , hier in de Nederlandse subtropen moeten we eerst nog de vorst in
Hier nog ruim boven nul Voelt wel koud aan met die oostenwind
Denk dat het vanacht wel tot 1 of 2 graden vorst komt
Maar hopen dat de kou volgende week door zet
als ik nu de vooruitzichten ziet geloof ik er niet zo in voor het westen van het land
Ik zit de hele dag naar radio555 te luisteren, vanavond is het op TV, elke nieuwssite staat vol met nieuws over Haïti en ja: ik doneer ook.
Maar ik kom hier om te lezen wat het weer doet en gaat doen.
Ik doneer geen cent en stoor me ook aan die vreselijke opdringerige goeddoenerij. Ik vind het een verkapte manier van je geweten afkopen en dergelijke banners zijn een uithangbord ervan. Bah.
Had liever nog een paar dagen dooi gehad om die bulten sneeuwresten doen smelten maar helaas. de zoveelste ijsdag en de temp zakt nog steeds. reken op --6,0gr vanavond. nu --3,1gr.
Grtz from Nordpol
Ik wil de sfeer niet bederven maar ben bang dat dit voor 3 dagen is. Daarna gaat de temperatuur weer boven 0 uitkomen overdag en snachts.
Grtz from Nordpol
Voor ons deel van Nederland (NO) is er in een winter altijd wel een regionaal weerbericht nodig ;
Vrieskou heeft de Elbe bereikt: vanmiddag om 13 uur -5,9º in Hamburg.
Vandaag vertoeft ons land in het overgangsgebied tussen koude lucht die over het noorden van Duitsland wordt aangevoerd en relatief zachte lucht boven het noorden en westen van Frankrijk. De overgangsgrens wordt gemarkeerd door een zwak front boven België dat zich nog langzaam iets naar het noorden verplaatst.
Onder invloed van het frontje kwam het vanochtend voornamelijk in het zuiden tot wat neerslag: Tilburg meldde sneeuwvlokken. Hier en daar kwam ook even de zon tevoorschijn. Ondertussen koelde het in Noord-Nederland, door instromende koude lucht uit het noorden van Duitsland (om 13 uur -5,9º in Hamburg), steeds verder af. Rond 16 uur vroor het op de Waddem in Groningen, Friesland en Drenthe. Ook in de Noordoostpolder is het kwik onder nul. Om 15:50 uur was het in Nieuw Beerta -2,5, eerder vanmiddag in Roodeschool al -3,0º. In het zuiden en midden van het land bleef het vanmiddag relatief zacht met maxima tot 4 graden. Op de 'bewegende beelden' van Meteosat was vanmiddag goed te zien dat de hogere frontale wolken vanuit het westnoordwesten over ons land trokken: de lage bewolking boven onder meer Noord-Duitsland trok juist naar het westen!
Vrijdag blijft het overwegend bewolkt maar overdag is het wel nagenoeg overal droog. Tijdens de avond veroorzaakt een over de Britse Eilanden naderend frontensysteem enige regen in het westen. De wind waait uit het zuidoosten en is matig, de temperatuur komt uit op een graad of 3.
Tijdens de afgelopen nacht is in het noordoosten van Siberië de laagste temperatuur op het Noordelijk Halfrond van deze winter geregistreerd. Het werd in Ojmjakon -58,9º. In Europees Rusland rapporteerde Sint Petersburg -21,8 en Archangelsk had -27,0º maar in Moskou nam de kou tijdelijk af (-13,5º) door de komst van een ijzige hoogtestoring. Verder vroor het in Helsinki bijna 20 graden (-19,7º) en werden in het oosten van Finland wederom temperaturen beneden -25 gemeten. Savonlinna rapporteerde -27,6 en Ilomantso -30,0º. | Gewijzigd: 21 januari 2010, 16:29 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Winter te koud, voorlopig wel wisselvallig
De maand januari verloopt kouder dan het langjarig gemiddelde. In de Bilt ligt de gemiddelde temperatuur op -0.7 graden. De gemiddelde normale maandtemperatuur bedraagt 2.8 graden.
Het noorden verliep de eerste 20 dagen beduidend kouder: Leeuwarden (-1.3) en Eelde (-1.8).
De winter heeft ons dan een behoorlijke tijd in zijn greep gehad maar van echt langdurig schaatsplezier is nog geen sprake geweest.
In het weekend intensiveert de strijd tussen zachte- en koude lucht. Het strijdtoneel is ons land. Een hogedrukgebied boven Scandinavië en een depressie boven Frankrijk zijn elkaars tegenstanders.
Na het weekend gaat het hogedrukgebied de strijd winnen, maar heeft wel zoveel schade opgelopen dat het zich waarschijnlijk niet boven Scandinavie kan handhaven. Halverwege de week trekt het dan naar het oosten van Europa. De week begint dan wel winters, maar die komt al weer heel snel onder druk.
En zo is de laatste decade van januari ingegaan, maar blijft het vooralsnog kwakkelen met deze winter. Een winter die wel weer eens flink te koud verloopt.
Ja hoe het er nu voorstaat wel maar lange termijn is zo onzeker als de pest. Zelfs op korte termijn weten ze t niet