Begrip "GLIJBAANTJE" ?? ... Van site sneeuwverwachting.nl
"Hogedruk voor de kust van Frankrijk die sneeuwrijke koufronten tegen de noordkant van de Alpen duwt".
Volgens mij komt dat dus wel overeen.... | Gewijzigd: 20 januari 2010, 20:47 uur, door foxyboy
Na het zien van alle Uitvoer, duizelt het me. Niet alleen gezien de onderlingen verschillen tussen de modellen, maar vooral ook de onderlinge inconsistentie. Dacht even dat ik zelf ook de -weer- weg kwijt was, maar "gelukkig" hoorde ik zojuist een Duitse meteoroloog ook zeggen dat de onzekerheid op bijna alle gebieden ontzettend groot is en dat ie een dergelijke "chaos" bij de modellen ook niet vaak had meegemaakt.
Niet alleen het temperatuurverloop aan de bodem, vooral de positie van een hoogtelaag in de periode plus 48-96 uur.
Tussen hogedruk ten noordoosten en een westelijke hoogterug komt een lagedrukgebied ingesloten te zitten, die naar verwachting ons weerbeeld en temperatuurverloop wel eens voor 2 dagen kan beheersen.
De situatie zoals die vandaag in de Uitvoer wordt geschetst lijkt mi een beetje op de situatie zoals we die al eerder deze winter hebben meegemaakt.
Dus kern van lagedruk ten noordwesten, redelijk stationair voor enige tijd, en daarmee koudere lucht ten noordoosten tegenhoudend.
Laag trekt daarna in de loop van zondag ten zuiden van ons weg, waarna we vanaf dan in het hele land in de koude lucht komen die met oostelijke aanvoer komt binnengestroomd.
Weerbeeld
Donderdag en vrijdag: meest droge dagen, met zonnige perioden. Komende nacht Tmin -2/+1 C en morgen Tmax 0/+4 C. Vrijdagnacht Tmin -4/0 C en Tmax -1/+3 C.
Zaterdag en zondag: beide dagen redelijk wisselvallig, zaterdag meest regen, zondag toenemend als sneeuw. Tmax zaterdag +1/+4 C, hoogste waarden aan de kust en zondag Tmax 1/4 C, in de loop van de dag dalend vanuit het noordoosten. De minima zijn zaterdagnacht -3/0 C en zondagnacht 0/3 C.
Volgende werkweek: onder invloed van noordoostelijke/oostelijke hogedruk aan de bodem, maar onderdeel vormend van een brede west-oost gerichte hogedrukgordel, vrij stabiel winterweer, slechts kleine kans op sneeuw, met matige en vnaf dinsdagnacht ook strenge vorst in de nacht en ochtend en overdag meest lichte vorst.
Nog steeds wordt voor laatste dagen januari het beeld geschetst dat de oostelijke kern van de hogedrukgordel vanuit het noorden wordt aangetast door zuidelijk uitzakkend ijskoude luchtmassa's onder invloed van diepe lagedruk. Dit terwijl de westeljke kern, de hoogterug, noordwaarts wordt opgeduwd door tevens ten zuidwesten van ons gebied oplevende depressie-activiteit.
Waarschijnlijke situatie lijkt daarom kansrijk voor vorming Groenlandhogedruk, met lagedruk boven Scandinavie dan mogelijkheden dat in een noordelijke aanvoer arctische luchtsoorten tot ons gaan komen in die periode.
In ieder geval lijkt een intrede van zonale stroming voor langere duur ook dan nog niet te verwachten.
Maar eerst maar eens afwachten of die grote Rus (wellicht zelfs recordhoog in drukwaarde) de weerkaarten op korte termijn nog flink -verder- op zijn kop gaat zetten.
Mvg, Ronald
Terwijl op de grens van Zuid-Siberië en Mongolië waarschijnlijk een luchtdrukrecord is verbroken (waardes van boven de 1085 hpa!) wil dat deel van het uitgestrekte hopedrukgebied dat boven Europees Rusland te vinden is, maar niet echt naar een voor ons gunstige positie verhuizen. De afgelopen dagen leek het er op dat een aparte hogedrukkern boven Scandinavië tijdens het weekend al voor een inval van kou vanuit het oosten zou gaan zorgen, maar inmiddels staat deze ontwikkeling alweer op losse schroeven. Ik heb al eerder geschreven dat Russische hogedrukgebieden niet erg betrouwbaar zijn en dat blijkt maar weer eens. Om invloed op onze omgeving te krijgen moet Russische hogedruk zich naar het westen en daarmee tegen het gangbare stromingspatroon in verplaatsen. De afgelopen dagen blijkt maar weer eens dat de weermodellen het moelijk hebben met een dergelijke ontwikkeling. Toch is de mogelijkheid op enkele echt koude dagen vanaf het begin van de volgende week zeker aanwezig. Ten oosten van ons land bevindt zich namelijk een flinke portie vrieskou, dus zodra de wind echt oostelijk wordt krijgen ook wij daar mee te maken. De kans dat de volgende week een koude winterweek wordt is dus zeker aanwezig, maar de kans op een voortzetting van het huidige weertype is net zo
Soepkippenweer
Ook de komende dagen valt er op weergebied weinig te beleven. Eigenlijk is het sinds de inval van de dooi eind vorige week al saai grijs soepkippenweer en daar komt voorlopig geen verandering in. De luchtdrukverschilen boven onze omgeving blijven ook de komende dagen klein en de aanvoer van vochtige lucht blijft in stand. Het gevolg is veel nevel en laaghangende bewolking. Wat dat betreft zou een diepe noordwestelijke stroming voor de afwisseling eens leuk zijn. Een dergelijke stroming levert prachtige helder luchten op afgewisseld met winterse buien.
Van vrijdag op zaterdag wat regen
Tijdens de nacht naar donderdag klaart het nu en dan wat op, waardoor het kwik tot onder het vriespunt zakt. In onze omgeving gaat het 1 a 2 graden vriezen. Overdag zien we veel wolken, maar de zon komt ook nu en dan tevoorschijn. Verder blijft het vrij nevelig. De oostenwind voert wat koudere lucht aan, waardoor de maximumtemperatuur rond de 2 graden uitkomt.
Ook in de nacht naar vrijdag komen er wat opklaren voor met als gevolg opnieuw wat lichte vorst (-1 a -2 graden). Overdag hebben we te maken met velden laaghangende bewolking en daarnaast neemt de hoge en middelbare bewolking vanuit het westen toe. Op de zon hoeven we dus niet te rekenen. De vanuit het westen toenemende bewolking hoort bij een storing die tegen of in de avond wat regen gaat brengen. De meest matige wind komt vrijdag uit het zuidoosten en het kwik loopt op tot een graad of 4. Mogelijk wordt de regen 's avonds voorafgegaan door natte sneeuw, maar die kans acht ik niet groot.
Vrijdagavond en in de nacht naar zaterdag regent het nu en dan bij minima van rond de 3 graden. Tegenwerking van hogedruk ten oosten van ons land zorgt ervoor dat de storing inclusief bijbehorende neerslag zaterdag nauwelijks verder naar het oosten doorschuift. Waarschijnlijk lost het neerslaggebied boven onze omgeving grotendeels op. Zaterdagochtend lijkt het dan ook grijs en druilerig te zijn, maar in de loop van de dag neemt de kans op neerslag af en wellicht breekt de bewolking ook nog wat, waardoor de zon tevoorschijn kan komen. Wind staat er zaterdag nauwelijks en de maximumtemperatuur komt rond de 5 graden uit.
De nacht naar zondag verloop bewolkt en vorstloos. Overdag overheerst de bewolking opnieuw, maar het blijft wel zo goed als droog. De uiterst zwakke wind is in eerste instantie variabel, maar zoekt geleidelijk de oosthoek weer op. De maximumtemperatuur komt rond de 3 graden uit.
Op de onderstaande kaart van het Amerikaans weermodel (GFS) is te zien hoe de hogedrukrug boven de Britse eilanden in de loop van het weekend fuseert met een hogedrukgebied boven Noord-Europa. Deze fusie moet uiteindelijk tot een krachtig hogedrukgebied boven het zuiden van Scandinavië leiden, met aan de zuidflank van dit hoog de aanvoer van vrieskou. Op de kaart is echter te zien dat er een kleine lagedrukkern boven de Noordzee ligt. Deze lagedrukkern verstoort de fusie van beide hogen enigzins, waardoor de oostelijke stroming pas in de loop van de maandag echt op gang komt. Het Europese model laat de fusie tussen beide hogen grotendeels mislukken, waardoor er geen blokkerend hogedrukgebied ontstaat en oceaandepressies al vrij snel weer richting West-Europa kunnen koersen. In een dergelijk scenario zal er van kou nauwelijks sprake zijn
Chaos in weermodellenland
De verwachting voor het komende weekend is al behoorlijk onzeker, maar voor de periode na zondag is de chaos in weermodellenland compleet. Boven de Britse eilanden ontstaat in de loop van het weekend een stevige hogedrukrug die verbinding zoekt met de hogedrukkern boven het uiterste noordwesten van Rusland. Dit proces zou ervoor moeten zorgen dat de stroming ook boven onze omgeving strak oostelijk wordt. Boven het Noordzeegebied bevinden zich echter een aantal kleverige lagedrukgebiedjes die het onstaan van deze oostelijke stroming verstoren. Het gevolg is dat de aanvoer van vrieskou slecht van de grond komt. Met name het Amerikaanse weermodel laat de oostelijke stroming vanaf maandag in kracht toenemen doordat er een krachtig hogedrukgebied boven zuidelijk Scandinavië ontstaat. Het gevolg is dat de koude lucht die boven Duitsland en Polen aanwezig is ons kan bereiken en de temperatuur vanaf maandag ook overdag enkele dagen niet meer boven het vriespunt uitkomt. In de nachten vriest het dan meest matig. Een dergelijk scenario zou in de loop van de volgende week weer schaatsijs op moeten leveren. Terwijl de berekeningen van de Amerikanen er de laatste dagen tamelijk overtuigend uitzien berekent het Europese weermodel eigenlijk maar weinig bijzonders. Volgens dit model komt de verbinding tussen de Britse hogedrukrug en het russische hoog nauwelijks tot stand, waardoor de oostelijke stroming grotendeels uitblijft en we het met wat lichte nachtvorst moeten doen. De onzekerheid over het weerbeeld voor volgende week is dus groot. Zelf acht ik het scenario van het Amerikaanse weermodel waarschijnlijker omdat de uitvoer van dit model minder schuift, maar dat betekent niet dat de berekening van het Europese weermodel niet uit kan komen. Het einde van de winter betekent dat zeker niet, daar ben ik van overtuigd.
Bron (ijsvereniging.nl) | Gewijzigd: 20 januari 2010, 22:21 uur, door Sebas81
kou komt er toch niet meer, die idioten die een strenge vorstperiode voorspellen weten niet wat ze met zichzelf aanmoeten.
ik las de telegraaf en daarin temperaturen van -10 na het weekend:S.
hoe wil je de bevolking op het verkeerde been zetten, zo dus
Gewoon weer een onzin verhaal wat je verkondigd. Dus jij wil zeggen na 1 slechte pluim dat het niet meer komen gaat. Zoals het bovenste stukje van Sebas staat geschreven "chaos in weermodellen" zegt in mijn ogen al meer dan genoeg. Morgenvroeg weer een goede pluim maar dan hoor je niemand. Wel hoor je iedereen als het maar even tegen zit van "zie je wel ik had gelijk" Het is achteraf altijd makkelijk praten. Ook dat stukje uit de Telegraaf is opgemaakt aan de hand van de kaarten die op dat moment beschikbaar waren. De Telegraaf haalt altijd hun info over het weer bij het KNMI vandaan dus ga niet de Telegraaf erop aankijken......
Of je blijft hoop houden
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Hij zet geen stappen, hij is gewoon aan het dansen, stapjes één twee zij sluit en weer terug. Wacht maar af tot ie straks zijn lange armen strekt voor de inzet van zijn pirouette. Als toegift komt ie nog 1 keer terug met zijn buiging waarbij hij zijn arm nogmaals strekt om het applaus in ontvangst te nemen.
Nou van mij mag ie de westkant van de zaal wel wat meer laten zien
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
We zullen moeten wachten tot van het weekend, voor het weer van volgende week.
Net een beetje een andere koers van een drukgebied, en het is allemaal anders.
Ik heb wel het idee dat de KNMI een beetje voorzichtig is in de verwachting.
Daar hebben ze ook alle reden toe met zulke onzekerheden.
Er zit wel veel verschil in ECMWF en GFS op langere termijn moet ik zeggen.
Maar ik denk dat de winter niet zomaar over is, de vorst zit dicht in de buurt.
En in europa is het overal vrij koud.
Deze beer is links heb ik me laten vertellen. Dusss
Op het laatste plotje is goed te zien hoe de GFS een hogedrukgebied vanaf de pool langzaam richting Groenland laat trekken (dit zegt Ronald ook in het praatje). Dit is al een blokkade voor een "echte" zonale stroming. Een tweede hoog zie je ten westen van ons land langzaam uitbouewn naar het Noorden. Volgens mij is dit ongeveer dezelfde situatie als begin December, lagedruk is hierdoor gedwongen om ZUID langs te trekken. En nu hopen dat BOB even wat opschuift naar het westen en dan komt de RUS helemaal los, maar dat laatste is nog afwachten, maar dat stond ook in het stuk van Ronald
Het is een beetje een druk plaatje, maar als je goed kijkt zie je boven het noorden van de Canada het hoog liggen dat in de richting van Groenland trekt
| Gewijzigd: 20 januari 2010, 23:05 uur, door stratocumulus
Om nu meteen de telegraaf vrij te pleiten, dat is denk ik net wat te overdreven. De telegraaf kiest wel degelijk heel bewust haar nieuws. Sensatie staat voorop. KNMI is daar niet op uit, die publiceert gewoon de pluimen, meer niet. Wat er dan mee gedaan wordt is niet hun verantwoordelijkheid