conclusie: elfstedentochten bij laag aantal zonnevlekken (en we zitten momenteel in dat lage aantal)
Daarom: pluim = dik ongeloofwaardig op dit moment.
Groet JB
Daarom: pluim = dik ongeloofwaardig op dit moment.
Groet JB
Naar mijn weten is ECMWF= pluim, toch? Of heb ik het nu mis?
Klopt tot een zekere hoogte:
Citaat KNMI:
In het EPS wordt de operationele ECMWF verwachting (T799, roosterpuntsafstand ~25km) herhaald met 50 verwachtingen met een lager resolutie T319 model (roosterpuntsafstand ~ 50 km).
De 50 verwachtingen zorgen daarbij dat er een soort samenvatting ontstaat + als we daarbij de kaarten verzamelen van NOGAPS en ECMWF lijkt een opstoot van warme lucht zeer goed mogelijk. Hogedrukgebied blokt namelijk alles af rond Estland. Dit voor zover mijn reikende kennis haha
JB | Gewijzigd: 18 januari 2010, 21:57 uur, door JanBecau
Citaat KNMI:
In het EPS wordt de operationele ECMWF verwachting (T799, roosterpuntsafstand ~25km) herhaald met 50 verwachtingen met een lager resolutie T319 model (roosterpuntsafstand ~ 50 km).
De 50 verwachtingen zorgen daarbij dat er een soort samenvatting ontstaat + als we daarbij de kaarten verzamelen van NOGAPS en ECMWF lijkt een opstoot van warme lucht zeer goed mogelijk. Hogedrukgebied blokt namelijk alles af rond Estland. Dit voor zover mijn reikende kennis haha
JB
Ik begrijp er niets van, maar dat ligt aan mij waarschijnlijk
Naar mijn idee krijgen we echt geen warme lucht, maar koude lucht. Zo te zien volgende week. Aldus de pluimverwachting die net is vrijgegeven. Ook Jan Visser heeft direct zijn site aangepast.
Mijn gebed is verhoord De weergoden zijn ons goed gestemd. :P
Zeg, heeft iemand een doos jojo's aan de pluimen gegeven, ze zijn lekker aan het jojo en, maar inderdaad DEZE pluim mag blijven,. de rest gaat lekker naar het grijze archief
conclusie: elfstedentochten bij laag aantal zonnevlekken (en we zitten momenteel in dat lage aantal)
Ha! Eindelijk Kortenhoef op O-O
Maar inderdaad een leuke constatering. Als ik zo naar de grafiek kijk zou het volgend jaar ook nog als dit jaar kunnen worden...
Nieuwe pluimen zien er weer goed uit! Het ijs hier op de sloten is redelijk sneeuwvrij inmiddels, maar ik weet niet hoe dat op de plassen is. Zou wel fijn zijn als het sneeuwvrij is voordat het weer aangroeit, zeker met het oog op een eventueel NK natuurijs wat in Ankeveen (hier vlakbij) gehouden wordt.
Eigenlijk moeten we daar niet naar kijken is nog veel te ver weg. Wie had het gisteren gedacht dat er nu zo'n pluim zou komen? Zelfs Jan Visser is om wat je daarnet schreef en dat zegt ook al genoeg
Ja gelijk heb je. Maar mijn oog schiet altijd automatisch eerst naar rechts om te gluren hoe koud die pluim is.
We moeten wel een slag om de arm houden, want ik weet nog heel goed dat deze dooiperiode ook opeens in de pluimen verscheen.
Virtueel een parel aan het worden in ieder geval die pluim | Gewijzigd: 18 januari 2010, 22:18 uur, door Maarten Dings