Deze week is het een beetje kwakkelen wat betreft het winterweer. In de nachten is er lichte vorst en overdag komt de temperatuur net boven het vriespunt uit. Vanaf woensdag draait de wind naar het oosten en krijgen we ook wederom te maken met gladheid door aanvriezing van natte weggedeeltes. Ook zal mist een belemmering gaan worden, maar aan de andere kant is het schitterend om mooie rijpfoto's te maken. Vanaf vrijdag komt er wederom een nieuwe storing het land binnen, die mogelijk eerst sneeuw gaat geven en later overgaat in regen. Na het weekend zien we een duidelijke luchtdrukstijging in de modellen en kunnen we wederom een paar dagen koud weer gaan verwachten.
Hoe verder?
Als we de nieuwe kaart van wetterzentrale erbij pakken (1e afbeelding), dan zien we vanaf de 28e januari de winter een flinke aanval doen. Ook de nieuwste pluim bevestigd dat (zie afbeelding 2). De control (blauwe lijn) lijkt hier helemaal los te gaan maar zoals gewoonlijk zwabbert die altijd maar heen en weer. Als ik nu moet gaan beoordelen of de winter stand houd, dan zeg ik "ja" en verwacht ik ook dat deze winterprik ook wel even gaat stand houden. Maar ook sneeuw zal tot de mogelijkheden behoren, wat niet bevorderend is voor de ijsaangroei in het noorden. Tegelijkertijd moeten we ook realistisch zijn en er vanuit gaan dat dit de allerlaatste kans is op een 11-stedentocht. Kortom, dit wordt wederom een mooie situatie en we gaan het weer op de voet volgen in het nieuwe topic!!
Ik heb net de Putto weerlijn gebeld, en het schijnt dat er met name in de maanden juli en augustus onweer gaat komen, maar je moet ook niet gek opkijken als er in mei ineens een knetterend onweer komt. gewoon dagelijks bellen en je wordt nooit verrast
Ik ga er vanuit dat je sarcasme modus aan stond....?
Dat heb je goed bedacht hahah, heelas heb ik het Sarcasme teken nog niet gedownload, dus kon ik het niet plaatsen, toch maar eens $1,99 investeren in dat nieuwe teken. Nee Putto krijgt geen halve cent van mij... info is voldoende en beter gratis op internet te verkrijgen.
Maar on topic wie weet kunnen we ons weer op winter verheugen....
Bovenstaand weerbericht van Jan deed me besluiten me eens voor te stellen.
Lars, woonachtig te Hengelo, wordt momenteel mistroostig van het laatste restje bruine blubbersneeuw en wil het liefst zsm een vers pak sneeuw van een halve meter (Friesland uitgezonderd) en -20 tot -10 (Friesland inbegrepen)!
groet
Bovenstaand weerbericht van Jan deed me besluiten me eens voor te stellen.
Lars, woonachtig te Hengelo, wordt momenteel mistroostig van het laatste restje bruine blubbersneeuw en wil het liefst zsm een vers pak sneeuw van een halve meter (Friesland uitgezonderd) en -20 tot -10 (Friesland inbegrepen)!
groet
Namens de gehele crew, welkom en geniet van onweer-online
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Winter voor langere tijd verdreven?
De winter is verdreven. Een storing vanaf de Oceaan, gevuld met zachtere lucht trok zaterdag en zondag over ons land en ligt vandaag boven het oosten van Denemarken. Na de sneeuw en ijzel volgde regen en het binnenstromen van zachtere lucht. In Zeeland (Woensdrecht en Westdorpe) werd het 7.3 graden. In Groningen kwamen ze niet verder dan +1 graad.
Op de weerkaart zien we een hogedrukgebied boven Rusland en een zeer diepe depressie ten westen van IJsland. Hoewel het hogedrukgebied de wind bij ons wel weer in de oost tot zuidoosthoek zal krijgen de komende dagen, is de stroming te zwak, de kou te ver weg en eigenlijk liggen we een beetje in het overgangsgebied tussen de zachte lucht ten westen en koude lucht ten oosten van ons land.
Dat geeft een grijs en nevelig, soms ook mistig weerbeeld met in de nachten lichte vorst en gladheid door bevriezing en aanvriezing. Ongetwijfeld aanleiding voor nieuwe (over)last voor het verkeer!
Ook op de wat langere termijn, in en na het komend weekend ziet het er niet naar uit dat Koning Winter terug gaat slaan. De diverse computermodellen hebben allemaal een wat ander scenario in petto, maar een ding hebben ze gemeen. Een doorbraak naar een westcirculatie zien ze niet zitten, maar ook een stabiele winterperiode tekent zich niet af. Ik noem het ook wel ‘kwakkelweer’.
Bron: Piet Paulusma
Het is ‘verontrustend’ zacht op Spitsbergen. Vrijdag werd in Longyearbyen 3,3, zaterdag 3,6, zondag 4,3 en vanochtend 4,7º gemeten. De gemiddelde temperatuur is de laatste dagen maar liefst 17 graden te hoog en bovendien viel tussen zaterdagochtend en vanochtend 26 mm regen. Het onwerkelijke weer heeft te maken met zachte luchtmassa’s die aan de noordwestflank van het Russisch-Scandinavisch hogedrukgebied naar de poolstreken worden getransporteerd. Overwinteraars in het zuiden en oosten van Spanje wanen zich ondertussen in het voorjaar. Aan de Costa Blanca werd het zondagmiddag in Alicante 23,0.
Dat de winter de komende tijd niet echt doorpakt is geen ‘verdienste’ van een optocht van Atlantische depressies maar eerder het onvermogen van het ijzersterke (1050 hPa) Russische hogedrukgebied om in het Noordzeegebied orde op zaken te stellen. Daardoor kunnen in een enigszins meanderende westelijke stroming uitlopers van oceaandepressies tot West-Europa doordringen. Pas rond vrijdag echter lijken de frontale uitlopers wat meer neerslag te gaan veroorzaken en kan ook de temperatuur weer wat gaan stijgen. De komende dagen koelt het in een vochtige oostelijke stroming enkele graden af maar vanwege de vele wolken lijkt meer dan een beetje lichte vorst in de nacht en ochtend onwaarschijnlijk.
In het weekeinde snoert boven het Noordzeegebied een (hoogte)storing af. Het systeem wordt ‘ingepakt’ door drukstijgingen in een luchtdrukverdeling die op slot dreigt te raken maar waarvan de uitkomsten nog volstrekt ongewis zijn. Tenslotte: in Rusland blijft het aanhoudend zeer koud!
Bron: Jan Visser
tot nu toe ziet het er goed uit voor de winter (op lange termijn)
maar ik twijfel wel beetje dat dat hoge drukgebied wel ons landje kan veroveren....
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Welkom hier trouwens;)
Ja winter brengt veel verassingen met zich mee.
't kan zo heel februari weer heel koud worden (als hoogdrukgebied sterker word en onze richting op gaat)
Ook heel raar is dat het op spitsbergen zo warm is
Heeft dat nog invloed op onze winter op termijn (extra aanleiding mss voor koud winter weer?)
© Eurad
even op de afb. klikken om de animatie te bekijken!
Moet je is kijken hoe laag de temps dalen daar bij afrika!
Ja tzakt een beetje. maar tegelijk ook lagedruk naast ons