De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gooit haar spaceshuttles in de uitverkoop. Van omgerekend 29 miljoen euro is de jaren zeventig-vloot nu te koop voor een 'spotprijs' van 20 miljoen. Dat meldden Amerikaanse media zondag.
Het ruimteveer Discovery is al beloofd aan het Smithsonian National Air and Space Museum in Washington. De Atlantis en Endeavor liggen nog wel op de plank. Mogelijk gaat ook de Enterprise nog de etalage in. Dit is een prototype, dat nooit de ruimte is in geweest.
NASA zette de shuttles vorig jaar te koop, waarop twintig geïnteresseerden zich meldden. Ook de hoofdmotoren waren vanaf 280.000 euro te koop, maar omdat niemand interesse had doet NASA ze nu weg voor een weggeefprijs ten hoogte van de transportkosten. Liefhebbers moeten zich voor 19 februari melden.
De shuttles kunnen volgend jaar geleverd worden, maar zullen dit jaar eerst nog een of twee keer gelanceerd worden. Daarna stoppen de VS met hun spaceshuttleprogramma voor bemande vluchten, dat opgevolgd wordt door Ares-raketten, het Orion-ruimteschip en mogelijk een nieuwe maanlander.
Bron: De Pers | Gewijzigd: 12 juni 2017, 16:21 uur, door Joyce.s
kenne we niet zo'n ding leasen ????
ken ik me telescoop misschien de ruimte in knallen , heb ik eindelijk een eige hubble
inderdaad kan je dat wonder in Venezuela makkelijk aanschouwen..... gaat wat sneller dan een reguliere lijnvlucht...
Gaat m niet worden met BENZINE..... Maak er maar vloeibare waterstof en zuurstof van...
In totaal zo'n 1.721.000 kg
In totaal zo'n 1.721.000 kg
mooi man, water genoeg, en zuurstof zit gratis in de lucht....
Best wel veel bijna 2 milj kilo...
Maar ja die shuttle is zo jaren 70
Met die 5k pp (20 miljoen) kunnen we ook andere leuke dingen doen. Eigen buienradar ofzo en wat al niet meer..
tis althans al 31 dec geweest.
http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_(spacecraft)
tis althans al 31 dec geweest.
bij mij in de achtertuin..geen probleem !!!
of ik nou de buren met m'n vuurkorf uitrook of met een spaceshuttle-lancering, vraag gewoon ff of ze de ramen weer dicht willen doen.!
Vind het wel jammer, altijd plezier gehad met kijken van de lanceringen, landingen, vluchten etc..
Maar niet getreurd er komt vast een verbeterde versie