Ja blue monday, veel over geschreven en gehoord... altijd weer apart, ik hoor iedereen om mij heen zeggen: "Gelukkig zijn de feestdagen weer voorbij, ik verlang zo naar mijn normale leventje.."...
Mmmmm dan liegen er toch een paar...
| Gewijzigd: 14 januari 2010, 17:47 uur, door arjens
Ik heb overigens wel last van de echte winterblues ook wel SAD genoemd (Seasonal Affective Disorder); depressie welke ontstaat door een tekort aan licht / uv. Sinds dit jaar gebruik ik hiervoor een therapielamp en heb er stukken minder last van.
Raar dat het Fonds Psychische Gezondheid de term winterblues gebruikt voor blue monday, daar het toch echt wat anders is...
Ik heb overigens wel last van de echte winterblues ook wel SAD genoemd (Seasonal Affective Disorder); depressie welke ontstaat door een tekort aan licht / uv. Sinds dit jaar gebruik ik hiervoor een therapielamp en heb er stukken minder last van.
Raar dat het Fonds Psychische Gezondheid de term winterblues gebruikt voor blue monday, daar het toch echt wat anders is...
Ja ik heb ook weer zin in de lente en de zomer, stiekum dan....
De laatste dagen is het hier erg grijs en grauw geweest. Behalve vandaag, maar door het oud en nieuw feestje van gisteren en vanochtend. Heb ik er niet heel erg van kunnen genieten. Jammer genoeg.
Maar als je dan last hebt van de winterblues, hoe openbaart het zich dan? En heb je er dan voornamelijk last van, als het net zoals de afgelopen dagen grauw en grijs weer is geweest? Heeft dat invloed? Of heeft het meer met andere zaken te maken?
Het is niet iets dat zich al aandient bij een paar grijze dagen, het gaat erom dat je in de wintermaanden een tekort ontwikkelt aan licht vanwege de kortere dagen (dus minder zonlicht). Dat ervaart iedereen dus, alleen een bepaald percentage mensen is daar wat gevoeliger voor waardoor men depressief kan raken.
Buiten de depressieve gevoelens kan je overmatige trek krijgen in eten (koolhydraten) en soms wel het dubbele aantal uren slaap nodig hebben. Met een therapielamp of lichttherapie kan je het verschil wat opheffen waardoor je je weer wat beter gaat voelen en meer energie krijgt.
Meer info vind je b.v. hier!
Dit jaar merk ik er echter weinig van en dat komt vermoed ik door de vette winter die we nu hebben. Het is niet kil, doker, nat en winderig nu maar mooi winter.
Dat helpt onbewust een hoop!
Dit jaar merk ik er echter weinig van en dat komt vermoed ik door de vette winter die we nu hebben. Het is niet kil, doker, nat en winderig nu maar mooi winter.
Dat helpt onbewust een hoop!
Ben ik het wel mee eens, dat zijn belangrijke factoren die het kunnen verergeren of verzachten. Ik heb vanmiddag een stuk over de heide hier gelopen. Strak blauwe lucht, veel zon, alles nog wit door de sneeuw. Genoeg licht komt er binnen, maar bovenal was het gewoon prachtig en gezond weer en heerlijk om buiten te zijn.
Als het dagen grijs en grauw is met regen, ja bah, dan wordt je echt wel sjaggerijnig en meer depri, dus dat helpt niet echt. Tevens kom je daardoor weer minder buiten waardoor je minder licht krijgt!