ja das waar 'k heb het er ook bijgeschreven; niet te veel op vertrouwen.. gewoon leuk om te lezen
doet die dat dan ? of is het echt hoop
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Kijk dat wil ik horen, elke mogelijkheid , hoe klein dan ook ... als ik op buienradar kijk (ja ik weet de betrouwbaarheid ... ) slaat de regen rond 18.00 uur voor een groot gedeelte van Nederland om in sneeuw. http://www.buienradar.nl/tekst.aspx?tekst=24uur
P.S. Sorry Zeeland
In de druk- en hoogtevelden zien we tussen de diverse modellen grote
mate van consistentie. De verschillen zitten met name in de
representatie van de grenslaag. HIRLAM12 en ECHR06 hebben nu de lage
bewolking weer iets beter te pakken dan de vorige runs, maar nog steeds
niet voldoende. Bovendien laten beide modellen deze lage bewolking later
vannacht en morgen overdag weer grotendeels oplossen. Waarschijnlijk als
gevolg van de dan aantrekkende wind. Hieraan gekoppeld een ander
aandachtspunt: de modeltemperatuur. Beide modellen zijn m.i. aan de lage
kant. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de verwachte neerslagsoort
morgenavond.
NEERSLAG:
Zaterdag middag van het westen uit regen, aan het begin van
de avond ook in het noordoosten. Qua neerslagintensiteit in HiRLAM12
gemiddeld, UKMO12 heeft minder, HiRLAM73 heet meer mm. Vraag is nu of en
waar de neerslag in de vorm van (natte) sneeuw gaat vallen. Naarmate de
neerslag oostwaarts trekt neemt de kans op winterse neerslag toe. Neso
geeft die grens al boven het westen van het land, verder oostwaarts
trekkend wordt het sneeuwsignaal steeds overtuigender. Vanwege de
onduidelijkheid in de temperatuursontwikkeling denk ik dat de overgang
naar (natte) sneeuw verder noordoostwaarts komt te liggen. Wanneer de
FGTAF voor EHGG bekijken dan zien de natte bol temperatuur al voor de
neerslag uit boven nul komen en dan is de kans op natte sneeuw of regen
veel groter. De kans op T2m<0 is zaterdagmiddag voor EHGG ongeveer 30%,
voor het midden van het land zo rond de 20%. Voorlopig houden we voor
het oosten en noordoosten er een kans op (natte) sneeuw
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/medi...Niveau/1.695499
Babykameel die gered wordt uit sneeuwstorm. Zoooo lief
Van lichte dooi, via regionaal iets meer doorzettende dooi, naar terugkeer van de winter.
Met veel mist/stratus, temperaturen algemeen 1 a 2 graden boven nul, lichte dooi dus, een vrij trieste dag.
Prachtige winterse elementen als ijs en sneeuw verworden mi bij temperaturen boven het vriespunt terstond tot trieste elementen.
En een grijs weerbeeld geeft de melancholiek dan vrij spel.....
Ook de afgelopen 24 uur hebben weer aangetoond hoe moeilijk voorspelbaar deze periode is, in alle opzichten. Nu weer thermisch gezien, gisterenavond vroor het op een gegeven moment 6 graden, daarom was ook mijn verwachting dat lokaal een min 9 mogelijk zou zijn.
Temperaturen zijn daarna eigenlijk alleen maar opgelopen, zodat het vanmorgen slechts regionaal tot enkele graden vorst kwam.
Komende avond en nacht trekt er een hoogterug over, samen met het aantrekken van de stroming door het dichterbij komen van een westelijke storing, verwacht ik daarom toch nog wel enkele opklaringen met regionaal dan enkele graden onder het vriespunt. Elders met wolkenvelden, en eerst nog mist/stratus rond het vriespunt.
Morgenmiddag dan vanuit het westen passage van een neerslagzone, in het westen en zuiden met temperaturen rond de 2-4 C meest regen of natte sneeuw. In het noorden en oosten met temperaturen rond of iets onder nul, sneeuwval. Deze sneeuwval houdt zondagnacht nog deels aan, met temperaturen iets onder nul, elders rond of iets boven nul.
Zondag is lagedruk ten oosten doorgetrokken, en bouwt zich ten zuidwesten een hoogterug, en ook aan de bodem een kern van hogedruk op.
In een westelijke aanvoer dan wolkenvelden, ook zonnige perioden vooral in het zuiden en westen en temperaturen die in het noorden en oosten tot plus 2 graden oplopen, en in het zuidwesten wel tot 5 a 6 C kunnen stijgen.
Dan spreken we dus over normale temperaturen voor de tijd van het jaar, voor het eerst deze maand.
En tijdelijk.
Want de al geduide hogedrukopbouw zet door op maandag. waarschijnlijk ligt zuidwestelijke kern dan nabij onze omgeving, en tegelijk uitbreiding ten noordoosten van mega hogedruk vanuit het westen van Rusland, oplopend tot meer dan 1040 Hpa.
Maandagnacht in opklaringen, maar ook grote kans op nevel en mist, temperaturen rond of iets boven het vriespunt, in het noorden en oosten iets onder het vriespunt.
Maandagoverdag, op hoogte in een noordwestelijke aanvoer Noordzee vocht, aan de bodem een zuidelijke aanvoer. Rustig, grijs weer, een beetje zoals vandaag wellicht, met temperaturen in het noorden en oosten 1 of 2 graden boven nul, in het zuidwesten nog 4 graden.
Gestage toename invloed noordoostelijke hogedruk, zet zich mi vanaf dinsdag meer en meer door. Valt wellicht de westelijke uitbreiding op hoogte, vooral aanvankelijk, nog tegen, en daarmee de mogelijke aanvoer van koudere bovenluchten uit het oosten.
Omdat tegen midden volgende week naar verwachting vlakke lagedruk zich boven het zuiden van Europa gaat ophouden. Neemt hierdoor aan de bodem de oostelijke aanvoer in stevigheid wel toe, waardoor aan de bodem de afkoeling wel gestaag gaat doorzetten.
Daarom denk ik dat we vanaf dinsdag een aantal dagen zullen beleven waarin door een aantrekkende oosten wind vrij droge en steeds koudere lucht wordt aangevoerd. Met wolkenvelden afgewisseld met opklaringen gaan de temperaturen dagelijks 1 a 2 graden terug.
Dinsdagnacht daarom al weer algmene lichte vorst en overdag meest rond of iets onder het vriespunt. De nachten daaropvolgend toenemende kans op matige vorst en overdag lichte vorst.
In dit scenario is het de verwachting dat de grens met strenge vorst zo vanaf midden tot eind volgende week zich tot over Polen en delen van Duitsland gaat uitbreiden.
Tegen volgend weekend wordt door de Uitvoer opnieuw het beeld van opkomende oceanische lagedruk geschetst.
U zult begrijpen, dat uitgaande van een scenario waarin de winter zich dus volgende week meer en meer gaat herstellen, het niet past dat dit dan daarna zal worden gevolgd door een zonale stroming, geschetst door onder meer EC oper 12z.
Nee, dan volg ik liever (dit keer niet uit het Winter-sprookjesboek of zelf gemaakte kaarten...........) de trend die GFS oper, in het bijzonder de 12z run, aangeeft.
Dus: in essentie handhaving van het nu al weken durende patroon van hogedruk ten noorden (eerst Groenland, nu meer en meer Scandi/Rus) en lagedruk met zuidelijke straalstroom.
Dus handhaving van het winterse weerbeeld ook na volgend weekend.
Met GFS toch een beetje als trendzoeker, tegelijk een -virtuele- boeiende ontwikkeling richting het eind van de maand. Hogedruk ten noorden lijkt dan de trend te vertonen met kern weer meer naar Ijsland/Groenland te willen.
Dan blijft het nog wel even interessant.............
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-01-15 21:33:48
P.S. Sorry Zeeland
Als je kijkt naar die oranje zone lijkt het op het laatst wel de Oranjeleeuw
Tja dat het regen wordt kan in 's-Gravenzande geen kwaad. want sommige delen van de steegjes zijn ijsbanen.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Ik moet toch altijd wel erg lachen om het woord "tijdelijk" in de weersverwachting. Tijdelijk veel wind, tijdelijk regen. Het lijkt het leven wel.
En al is het even minder spectaculair, nog geen reden om stil te worden toch?
En we kwakkelen vrolijk verder.
Oper zit al bijna op ut terras....
Kwakkelen wel, vrolijk niet Vandaag lichte mist, grijs, en dooi, en waterkoud. Echt deprimerend weer. Het moet of echt mistig zijn, of niet. En het moet of echt koud zijn, of niet. Alle temperaturen tussen 0 en 10 graden moeten we eigenlijk afschaffen!
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Vreemd, de oper-lijn volgt de verschillende berekeningen (leden) niet, maar stijgt er bovenuit.
Raar verschijnsel, lijkt me een nogal onwaarschijnlijk scenario.
Enig idee wat dit inhoudt?