Storm, regen, sneeuw, ijs. Wat hebben we nog meer, oh ja een vette tornado
Geef mij maar rustig winterweer met een lekker zonnetje.
Vandaag 16:34 uur Winter in een dip
De winter zit nu in een dip en zal zondag overgaan op dooiweer met overdag 3 tot 6 graden. Een dergelijke terugval is voor een winter als deze niet ongebruikelijk. De vraag die nog openstaat is die van de terugkeer van de winter. Ook een dergelijke ontwikkeling past in het beeld van deze winter. Ik verwacht halverwege volgende week wel weer meer kou. Matige vorst moet volgende week van woensdag op donderdag en van donderdag op vrijdag mogelijk zijn. Maar hoe het daarna zal uitpakken is voor mij nog een groot vraagteken. Ik hoop zaterdag met een lange termijn trend te kunnen komen voor een periode van 14 dagen. Nu eerst een waarschuwing voor gladheid en zaterdagavond en in de nacht naar zondag in het noorden en oosten ijzel en (matige) sneeuw. Dus overlast voor het verkeer. Elders regen.
In de nacht weinig vorst gehad Dus dooien doet het hier wel
Maandag begint het normale leven weer Weer aan de arbeid
Voorlopig zit er nog geen nieuwe kou in Alle berichten laten volgende week nog vollop kwakkelweer zien
Maar dat zeg niet dat de winter over is We hebben february ook nog En morgen kan alles weer anders zijn
Maar de -15 zoals in eerdere pluimen zie ik voorlopig niet meer komen Laat het voorlopig maar ff dooien Ff alle sneeuw weg Dan weer strenge vorst terug Dat geeft weer groter kans op elfstedentocht en Goed ijs
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Waar horen wij hier nu bij?
volgens mij gewoon regio midden
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...schuwingen.html
KNMI Guidance ecmwf
|
v
Modelbeoordeling en onzekerheden
De eerste dagen grote consistentie met de vorige runs. In de loop van het weekend als het volgende frontale systeem passeert zien we de meeste members dooi inluiden. Daarnaast gaat dit ook gepaard met wat frontale (winterse) neerslag in de orde van 2-5, lokaal 5-10 mm. Kans op sneeuw voor De Bilt in de loop van zaterdag is niet groter dan ongeveer 30% op meer dan 1 cm. Voor het oosten zijn deze kansen wel groter. De ontwikkelingen vanaf komende dinsdag/woensdag zijn nog steeds erg onzeker. De diverse EPS producten, waaronder de pluimen geven dat goed aan, omdat er een breed scala aan oplossingen is. Ongeveer de helft van de leden laat in de loop van komende wek weer wat kouder weer zien. Dit hangt samen met hernieuwde uitbreiding van het Russische hoog richting Scandinavië. De zachtere oplossingen laten het hoog niet uitbreiden naar het westen, waarbij de stroming aan de grond zuidelijk is. De operationele run geeft na dinsdag/woensdag (wanneer is ook nog erg onzeker) ook een tendens naar weer wat kouder weer. De kansen op matige vorst voor De Bilt zijn echter niet groter dan 20-40%.
© Knmi | Gewijzigd: 15 januari 2010, 17:31 uur, door thijmco
Ligt Rheden dan soms in het Midden-oosten?
Jahaa leuk!
Maar van mij mag je de sneeuw hebben die hier eventueel gaat vallen.
mooie bewegende satelietbeelden ( vloeiend ), enjoy
met tijdsverloop, even geduld bij het laden | Gewijzigd: 15 januari 2010, 18:01 uur, door thijmco
Ben alleen bang dat de komende 3 runs weer zacht zullen zijn..
Inderdaad, maar ja die is al steenkoud binnen een week, dus hele lange termijn is het ook niet, maar ja Bob moet begin volgende week maar even hiernaartoe komen.
In het weekeinde serieuze aanval op de winter.
“En diciembre llovió el dobleâ€. In Spanje is tijdens de afgelopen maand twee keer zoveel regen gevallen als normaal. Volgens de Spaanse weerdienst viel er gemiddeld 155 tegen normaal 81 mm. Sinds 1996 is december niet meer zo nat geweest en gedurende de afgelopen 60 jaar was de kerstmaand alleen in 1958, 1989, 1995 en dus in 1996 nog natter. Verder registreerde Burgos in de regio Castilla-León op 20 december met -17,1º de laagste decembertemperatuur sinds het begin van de metingen in 1943 en brak Santa Cruz de Tenerife met 28,2º juist een warmterecord in een reeks vanaf 1920.
Gisteravond is het, dankzij opklaringen, op veel plaatsen gaan vriezen. Op enkele plaatsen werd de vorst matig (Lelystad -6,7, Vijlen-Mamelis -7,1º) maar tijdens de afgelopen nacht is het kwik in veel streken tot boven het vriespunt gestegen. Dat had te maken met de komst van velden stratocumulusbewolking: ook bewolking van een zwakke hoogtetrog drong tot ons land door.
Vanmiddag bleef het bewolkt en sterk nevelig weer maar de bewegingsvrijheid van het kwik onder het wolkendek was gering. Om even na 17 uur was het op Vlieland 0,3, in Vlissingen 2,1º. De wind is inmiddels op de meeste plaatsen zuid geworden.
Terwijl boven Rusland een sterk hogedrukgebied wordt opgetuigd moeten wij onze blik tijdens het weekeinde westwaarts richten. Op de Atlantische Oceaan worden de lagedrukactiviteiten groter hetgeen zaterdag resulteert in een diepe depressie ten zuiden van IJsland. Een breed scala aan fronten dringt zaterdag over de Britse Eilanden naar onze omgeving op. Het gevolg is dat de bewolking toeneemt (in de nacht alleen in het oosten nog wat vorst: als het tenminste opklaart) en in de middag begint het in het westen te regenen. De regen breidt zich oostwaarts uit en kan ’s avonds in het oosten overgaan in (smeltende) sneeuw. De temperatuur loopt aan het einde van de dag uiteen tussen 1 en 5 graden. De wind ruimt naar het zuiden en is matig, aan de kust en op het IJsselmeer vrij krachtig.
Het verdere verloop van de winter is onzeker. Een imponerend Russisch hogedrukgebied, dat volgende week tot meer dan 1055 hPa aanzwelt, breidt zich weliswaar naar Scandinavië uit maar mist ten aanzien van het Noordzeegebied de ‘overtuiging van doortastendheid’. Ook de temperatuurpluim laat dat duidelijk zien.
15 januari 2010, 17:30 uur
vandaag wast weer een mistige dag met een temperatuur van rond de 3 graden.
nu ist buiten 2.2 graden
binnen 18 graden
en een luchtdruk van 1020.