De komende dagen liggen we in een soort niemandsland tussen vorst en dooi. Dat betekent grijs weer met kans op mist of nevel, een enkele spat regen of vlok sneeuw met kans op gladheid en temperaturen die overdag rond, in het zuiden enkele graden boven het vriespunt liggen, in de nachten vriest het overal licht. Vanaf zondag lijkt de stroming terug naar het oosten te draaien, omdat boven Rusland een enorm hogedrukgebied (mogelijk meer dan 1060 hPa!) ontstaat. Vanaf begin volgende week gaat dit hogedrukgebied het weer in heel Europa bepalen en zorgt bij ons voor een terugkeer van de vorst met mogelijk meer zon en een aantrekkende, ijzig koude oostenwind.
©Weerdirect
In Nederland (is volgens het KNMI) nooit zo'n hogedruk gemeten.
Maar goed, een hogedrukgebied in onze regio kan wel stabiel winterweer geven en de neerslag buiten de deur houden.
De schaatsers krijgen dan ook weer een kans. Hopelijk ook met beter ijs.
Op 26 januari 1932 werd in De Bilt een luchtdruk gemeten van 1050,0 hPa, de hoogste druk ooit door het KNMI gemeten. De luchtdruk was toen enkele dagen achtereen extreem hoog: gemiddeld over 48 uur werd in De Bilt 1048 hPa berekend. Op 23 januari 1907 steeg de luchtdruk in De Bilt tot 1047,9 hPa en op 23 december 1962 werd 1047,8 hPa gemeten. Het record voor november bedraagt 1043,6 hPa op de 30e van die maand in 1980 en voor februari 1045,6 hPa op de 17e van die maand in 1959.
Ik heb vandaagde eer het spits af te bijten.
Tot mijn vebazing vriest het nauwelijks in he NL. het heeft hier en daarwel ee ngraat of 3 a 4 gevroren, maar niet lang of op uitgebreide schaal.
Zo zie je maar weer zelf de temperaturen van de nacht zijn niet te voorspellen op de avond er voor.
Iedere weerman, onze Jan incluis, had temperaturen verwacht van -2 in het westen tot mogelijk matige vorst(knmi zelfs -8) in het oosten.
Zie daar de kaatjes van afgelopen nacht.
tegen 6-en zelfs 2,5 boven nul in NH waar het tegen 4-en nog -3,5 was!!
kaartje
Maar dat maakt het weer juist zo boeien, het is nooit met zekerheid te voorspellen. Zouden ze het daarom ook verwachting noemen??? Ik heb nu al zin in het weekend en volgende week, hoe onzeker ook, ik weet zeker dat we nog niet van deze winter af zijn.
Ik weet niet of iemand wel eens van de Postma doctrine gehoord heeft, maar kort samengevat houdt het in dat de weerkaarten op lange termijn vaak geen raad weten met een situatie en vaak terug komen op eerdere verwachtingen.
IN een zachte winter houdt dat in dat de koude modellen/verwachtingen toch zachter uitpakken dan verwacht, in een koude winter is dat dus andersom en vallen de zachte oplossingen vaak kouder uit. Met andere woorden. Als jet een maal koud is dan wordt het niet zo 1-2-3- weer zacht. | Gewijzigd: 15 januari 2010, 06:24 uur, door JPP
Postma Doctrine
EDIT: valt dit bericht net op de nieuwe pagina, vergeet niet mijn bericht op de vorige te lezen..:)
JPP | Gewijzigd: 15 januari 2010, 06:26 uur, door JPP
EDIT: OMFG....Alleen de aankondiging is al tenenkrommend...."Weerprofeet"
Ik krijg er huilbuien van | Gewijzigd: 15 januari 2010, 07:24 uur, door Romani
EDIT: OMFG....Alleen de aankondiging is al tenenkrommend...."Weerprofeet"
Ik krijg er huilbuien van
Ik raak er zo van in de putto...
En had ie nog wat zinnigs te melden ?
Snap niet waarom iedereen aandacht aan hem geeft, heeft hij ooit iets groots gepresteerd?
De eerste dagen grote consistentie met de vorige runs. In de loop van
het weekend als het volgende frontale systeem passeert zien we de meeste
members dooi inluiden. Daarnaast gaat dit ook gepaard met wat frontale
(winterse) neerslag in de orde van 2-5, lokaal 5-10 mm. Kans op sneeuw
voor De Bilt in de loop van zaterdag is niet groter dan ongeveer 30% op
meer dan 1 cm. Voor het oosten zijn deze kansen wel groter. De
ontwikkelingen vanaf komende dinsdag/woensdag zijn nog steeds erg
onzeker. De diverse EPS producten, waaronder de pluimen geven dat goed
aan, omdat er een breed scala aan oplossingen is. Ongeveer de helft van
de leden laat in de loop van komende wek weer wat kouder weer zien. Dit
hangt samen met hernieuwde uitbreiding van het Russische hoog richting
Scandinavie«. De zachtere oplossingen laten het hoog niet uitbreiden naar
het westen, waarbij de stroming aan de grond zuidelijk is. De
operationele run geeft na dinsdag/woensdag (is ook nog erg
onzeker) ook een tendens naar weer wat kouder weer. | Gewijzigd: 15 januari 2010, 07:54 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
En had ie nog wat zinnigs te melden ?
Snap niet waarom iedereen aandacht aan hem geeft, heeft hij ooit iets groots gepresteerd?
Pffff Hij wordt de hemel in geprezen daarzo!
Samengevat:
Geen Elfstedentocht meer dit jaar, en 2010 wordt de warmste zomer ooit in Nederland
Samengevat:
Geen Elfstedentocht meer dit jaar, en 2010 wordt de warmste zomer ooit in Nederland
Mmm. daar durf ik nog wel een kratje bier op te zetten, Elfstedentocht heb ik zelf ook grote twijfels over, overigens heb je >90% kans om qua elfstedentochten gelijk te hebben daar ze vrijwel nooit verreden worden, en ik geloof graag dat we een mooie zomer krijgen, maar niet de warmste ooit. O.a zonneactiviteit is nog te laag..
Enfin laten we er maar geen woorden meer aan vuil maken.
Enfin laten we er maar geen woorden meer aan vuil maken.
Dit kaartje belooft toch een bak sneeuw voor midden en noorden zondag, het blijft spannend. Stuivertje wisselen.