Nou ja Februari is geen winter maand in nederland meer.
Dus ben bang dat de winter zijn kruit heeft verschoten op wat speldeprikjes na dan
Ik denk dat Bob beter zelf eens mag gaan schieten en voor nageslacht gaat zorgen. Als er namelijk niet snel versterking komt vanuit het noordoosten kunnen we 't shaken wat de voortzetting van de winter betreft. De oceaan staat behoorlijk te pruttelen om z'n kruit op ons af te gaan vuren.
Er wordt hier in Limburg op zondag +5 verwacht met regen
Ze zeggen wel dat er volgende week een terugkeer van de vorst wordt verwacht, maar daar heb ik een enigszins hard hoofd in. De Duitse wetterzentrale voorspelt t/m volgende week donderdag voor west Duitsland veelal regen. Daarna volgens hun ook weer kouder, maar dat is me weer te ver weg.
Er wordt hier in Limburg op zondag +5 verwacht met regen
Ze zeggen wel dat er volgende week een terugkeer van de vorst wordt verwacht, maar daar heb ik een enigszins hard hoofd in. De Duitse wetterzentrale voorspelt t/m volgende week donderdag voor west Duitsland veelal regen. Daarna volgens hun ook weer kouder, maar dat is me weer te ver weg.
Hier sluit ik mij bij aan.
Dus ben bang dat de winter zijn kruit heeft verschoten op wat speldeprikjes na dan
Dan ben ik blij dat januari nog 16 dagen duurt Meeste 11 stedentochten zijn toch in februari verreden toch? En al die fabeltjes geloof ik niet want als we iedereen moesten gaan geloven zouden we ook nooit geen goede tot strenge winter meer krijgen. Dus de winter is nog lang niet voorbij en er kunnen veel dingen nog komen
Jan, moet dit kaartje het nog worden of is het inmiddels achterhaald?
| Gewijzigd: 14 januari 2010, 23:01 uur, door mosw
De winter zelf is officiëel zelfs maar 25 dagen jong op dit moment
Ik wist trouwens helemaal niet dat de meeste elfstedentochten in februari werden verreden. Ik hoop echt van harte dat de verwachtingen voor volgende week naar beneden bijgesteld worden, maar doorgaans vind ik de Duitse wetterzentrale erg betrouwbaar. Hun koudere verwachting voor eind komende week hecht ik ( nog ) geen waarde aan omdat me dat te ver weg is. | Gewijzigd: 14 januari 2010, 23:04 uur, door Rutte31
Ook op de langere termijn hebben in feite te maken met twee verschillende varianten en ook hier komen de modellen met steeds weer verschillende oplossingen. De eerste variant laat een krachtig hoog boven Scandinavië en West Rusland zien. Met een krachtige oostelijke stroming wordt koude continentale lucht aangevoerd. Depressies worden gedwongen naar het noorden af te buigen of via een zuidelijke route richting de Middellandse zee te trekken. Deze variant wordt bv. door het Europese model ECMWF ondersteund en staat garant voor het aanhouden van het winterse weer in centraal en west Europa.
De tweede variant komt met een soortgelijke ontwikkeling alleen zien we hierbij dat het hoog oostelijker wordt gerekend. West en centraal Europa komen steeds meer onder de invloed van warmbloedige depressie boven de Atlantische Oceean. Gevolg van deze ontwikkeling moge duidelijk zijn; voorlopig exit met het wintertje in Europa. Deze ontwikkeling wordt gesteund door het Amerikaanse model GFS.
(Overigens berekent de meest recente operationele uitdraai van het ECMWF het hoog ook wat oostelijker (minder koud). Helaas zijn de ensembles nog niet binnen dus valt hier nog weinig zinnigs over te concluderen.)
Mede gezien het geschuif in de model uitvoer lijkt het me op dit moment niet verstandig om verder in te gaan op de ontwikkelingen vanaf het midden van volgende week. We zullen eerst de ontwikkelingen vanaf zondag moeten afwachten ( Trog ? Cut-Off ? , iets daar tussen in ? ) en wellicht dat dan ook duidelijk wordt voor welke variant de atmosfeer in het verder verloop zal gaan kiezen.
©Snowrepublic
Met alle respect voor jou kennis van voorspellen van het weer..
Maar de tijd dat die 11 steden tochten waren was in 85 en 86.. Dat is nu totaal geen maatstaaf meer.
Trouwens van de laatste 4 11 stedentochten waren er 2 in januarie en 2 in februarie. Verder terug gaan heeft totaal geen zin.
Niet dat ik het weet. Koning winter ligt alleen even in coma maar die komt wel weer bij...
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Ik hoop 't van harte, vooral voor de liefhebbers van schaatsen en de tocht der tochten. Een periode zoals deze, met veelal diep winterse weerkaarten, hebben we al lang niet meer gehad.
En inderdaad, in februari kan heel veel gebeuren.
Maar ik vrees gewoon, dat als de motor van de oceaan eenmaal begint te draaien dat het hek van de dam is.
Ach, wie weet trekken de grote computers morgen weer een ander blik open.
Zolang die motor op de oceaan niet op volle toeren gaat draaien hou ook ik gewoon hoop.
En dat is ook maar 't beste lijkt me.
Doel meer op de mensen die een slechte pluim zien,beginnen te mopperen depressies zien en zeggen dat wat jan zegt dat gaat niet gebeurt niet bla bla en bla.
Die pluimen veranderen 3x per dag.Nu zie je 5 graden boven 0,morgen weer op -18..Let op de BOB.Komt goed en niet direct zeggen dat t weer helemaal niks word,De winter van nu doet t al veel beter dan de winters hiervoor.
Die pluimen veranderen 3x per dag.Nu zie je 5 graden boven 0,morgen weer op -18..Let op de BOB.Komt goed en niet direct zeggen dat t weer helemaal niks word,De winter van nu doet t al veel beter dan de winters hiervoor.
Ja precies! De vorige twee pluimen waren na het weekend ijskoud met gemiddelde van Tmax -5 en Tmin -10 met uitschieters richting -20! Als ik dan zelf ook even deprimerend mag doen: GFS run op weeronline geeft regen, maar dan zaterdag, en MeteoCenter doet het weer, maar dat had van mij ook niet gehoeven. Het is dan weliswaar nog de oude run maar de runs zijn vrij consistent en het lijkt erop dat het zuiden gewoon een emmer koud water krijgt. Onze hoop ligt bij Jan
EDIT: Ik zat eens te denken he... Als er vandaag/gisteren geen dooiaanval geweest was en we dus nog in koudere lucht zaten, was de kans op sneeuw dan groter komend weekend? Niet dat het iets uitmaakt, maarja, gewoon een hersenspinsel.
Het wordt trouwens wel heel erg met mij, heb vannacht gedroomd over het WRF model. Het was een mooie droom, dat wel, maar toch | Gewijzigd: 14 januari 2010, 23:23 uur, door Maxim1110
Inderdaad, en daarbij schijnt het in het noordoosten ook nog eens vrij helder te zijn volgens de satellietbeelden.