Na een sneeuwrijke en koude periode gaat het de komende tijd even kwakkelen met het winterweer. Op zich niet erg, want dan kunnen we hopelijk weer een mooie ijsvloer gaan krijgen, als de vorst dadelijk weer terug komt. We krijgen van de week nog wel het een en ander te verwerken wat betreft winterse neerslag. Kijkend naar vannacht, dan zien we op de WRF kaarten het neerslaggebied Belgie naderen (zie posting 2) en zal daar voor de nodige overlast gaan zorgen. Het zal om matige sneeuwval gaan in heel Belgie en in de ochtend zal dat over gaan in de vorm van ijzel of regen. Als ik moet schatten hoeveel centimeter sneeuw er gaat vallen in Belgie, dan ga ik uit van ongeveer 7 tot 10 centimeter en lokaal mogelijk zelfs meer.
Tegen de ochtend zal het neerslag gebied ook het zuidwesten van Nederland aan gaan doen en later in het hele zuiden en midden van het land. Het zal om lichte tot matige sneeuwval gaan, maar dat is genoeg om het zuiden weer lam te gaan leggen. De sneeuw zal later ook in Nederland overgaan in ijzel en later regen. In het midden en in het zuiden van het land komt de temperatuur uit boven het vriespunt. Alleen in het noorden ligt de temperatuur onder het vriespunt.
Zondag veel sneeuw?
Zoals de kaarten er nu voor staan kunnen wij een zondag een aardig pak sneeuw gaan verwachten in het gehele land. Ook Belgie krijgt te maken met flinke sneeuwval. Hieronder ziet u de sneeuw/regenkaarten op basis van het GFS-model voor aankomende zondag. We moeten deze situatie voor komende zondag scherp in de gaten houden, want als deze kaarten uitkomen hebben we een wederom sneeuwchaos in ons land en zal er vast en zeker een weeralarm komen. Wat zal het KNMI gaan doen? Zullen ze op tijd zijn? Of geven ze geen kick en komen ze weer te laat met de melding? We blijven het in de gaten houden.
heb je ook kaarten van die verwachte sneeuw a.s. zondag?
Nee die heb ik helaas nog niet. Misschien komen die vanavond of anders morgen. Maar in het eerste bericht staat het ook alleen WRF gaat maar tot en met zaterdag.
Ik zit dit weekend met mijn gezin (oops dat klinkt wel heel erg burgelijk, ik bedoel dus mijn vriendin, mijn zoontje en ik) en zondag ook de familie (ivm verjaardag van mijn vriendin) in een bungalowpark (katjeskelder). Zondag gaan we naar de winter-efteling. Lijkt erop dat het ook echt winter-efteling wordt!
We wachten in spanning af.......
Temperatuur -2,5° C
Geheel bewolkt, zo goed als windstil.
Vannacht lichte sneeuwval gehad, halve centimeter gevallen.
Nou, ontwikkelingen klinken goed.
Alleen, als ik de neerslagkaart voor zondag 17-1 zie, lijkt er achter de sneeuw regen aan te komen.
Hoop maar dat ik dat verkeerd zie.
Vierkante ogen en te weinig slaap. Wordt weer een dagtaak het wintertopic te volgen.
We wachten in spanning af.......
Het is toch ook je gezin? Hoe je het noemt maakt in mijn ogen verder niets uit.
Hoop op een sneeuwrijk weekend. Zowel voor jullie als voor ons.
En het zou toch wat zijn, ingesneeuwd in de Efteling.
PS Laptop mee? O-O wel volgen, natuurlijk.
ben dat witte spul wel een beetje zat eigenlijk.
Pech voor jou.. wij hier in zeeland hebben nog geen vlokje gehad, dus laat maar lekekr vallen die boel, en nu ook eens een keer in zeeland !
Gaat zeker vallen in Zeeland maar helaas voor jullie in de vorm van regen ben ik bang.
Ouderwets zeg, gewoon een i-phone mee, daardoor kan ik ook gewoon af en toe wat werken zonder al teveel te missen, maar dat is OT.
Ik hoop dat de kaarten echt weer winters worden, heb het idee dat we in een soort niemandsland terecht komen.......
Ik hoop dat de kaarten echt weer winters worden, heb het idee dat we in een soort niemandsland terecht komen.......
i-phone is niet de enige telefoon waar dat mee kan
Ik neem mijn laptop en mijn n97 mee. Op het werk gebruik ik mijn n97 als modem voor mijn laptop. Voor een 10tje per maand onbeperkt inet. Stuk goedkoper dan met een usb ding en nog een abo. Geen laptop bijdehand (lees efteling) dan altijd nog gewoon met mobieltje internetten.
Heeft niets met lokken te maken hoor Het is gewoon een feit wat de kaarten ook aantonen