Ja, dat dacht ik eigenlijk de hele avond ook al, 'k vond dat de betreffende echo lang stand hield, maar erg langzaam vooruit trok en nu kakt ie toch wat in...
Maar Limburg heeft wel wat sneeuw verdiend vind ik, al is het maar een centimetertje of zo wat we bij zullen schrijven. | Gewijzigd: 12 januari 2010, 02:17 uur, door Rutte31
Weer
ECMWF-model tot +240 uur
Beoordeling door meteoroloog
dinsdag 12 januari 2010 05.56 uur, geldig van woensdag 13 januari tot donderdag 21 januari
Synoptische ontwikkeling
Een hoogtetrog ten zuiden van de Britse Eilanden en een rug boven Scandinavië zorgen vooralsnog voor een diffluente blokkade. Morgen trekt de hoogtetrog met bijbehorende frontale zone vanaf de Oceaan naar West-Europa, de trogas blijft tot en met zaterdag boven of net ten zuidwest van ons land liggen. De trog-as is tevens aan opvulling onderhevig waardoor het aandachts gebied in een zone met weinig gradiënt terecht komt. Dit zorgt ervoor dat subtiele verschillen grote verschillen kunnen maken voor het weerbeeld.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Doordat de frontale zone ongeveer over het zuidwesten komt te liggen krijgen we in de MD periode duidelijk een tweedeling in de temperatuur met de koudste lucht in het noordoosten en de zachtste lucht in het zuidwesten. Dit is duidelijk te zien in het verschil tussen de EPS-diagrammen van resp. Leeuwarden en Beek. Ook ten aanzien van de korte termijn zijn de onzekerheden al groot. Hir uitvoer laat de temperatuur voor bv EHDB op dag 1 niet verder oplopen dan -4 terwijl merendeel van de leden in de temperatuur pluim waarden boven nul laten zien. Alles hangt dus af van het doorzetten van genoemde trog. Rond het weekend laten toch de meeste oplossingen de hoogtetrog verder opvullen en daardoor komt de bovenluchtstroming tussen west en zuid terecht, hetgeen zorgt voor een zachtere aanvoer, de periode daarna is erg onzeker, er zijn veel oplossingen mogelijk. Het merendeel van de oplossingen laten een periode van kwakkelweer zien.
Toelichting bij aanpassingen in tabel
Spreiding in temperatuur vergroot i.v.m. de toenemende onzekerheid.
Samenvatting meerdaagse-periode
Vrij veel bewolking en eerst vooral in het zuiden wat (natte) sneeuw. Spreiding in temperatuur; in het noordoosten duidelijk kouder dan in het zuidwesten.
Samenvatting EPS-periode
Onzeker. Grootste kans op licht wisselvallig weer met overdag temperaturen iets boven nul en 's nachts iets eronder.
©: KNMI
Samenvatting EPS-periode
Onzeker. Grootste kans op licht wisselvallig weer met overdag temperaturen iets boven nul en 's nachts iets eronder.
Ach geeft niets. Ik heb net even stiekem verder gekeken en zondag kunnen we ons misschien weer opmaken voor sneeuw maar daar dalijk meer over als de nieuwe pluim er is
Is dat dan niet sneeuw die overgaat in regen of maandag weer wegdoooit?
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Hmm ok, hoopgevend
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Winter krijgt het moeilijker. Woensdag vooral in het zuiden kans op sneeuw.
Boven Rusland stijgt de luchtdruk tijdens het weekeinde tot circa 1050 hPa. Het is echter onzeker of het Russische hogedrukgebied de winter, die na woensdag enigszins lijkt te verzachten, weer terug op de rails krijgt. De meeste oplossingen verbonden aan het Europees weermodel verwachten met name overdag temperaturen boven nul: de operationele oplossing (de rode lijn op de temperatuurpluim) bevindt zich echter in een ijsclubje. Volgens de ‘oper’ gaat een Atlantische hoogterug het Russisch hoog aan de westflank versterken en ontstaat na het weekeinde opnieuw een koude oostelijke stroming. Het mag echter duidelijk zijn dat de ‘oper’ zich daarbij op glad ijs begeeft. Later vandaag in het weerpraatje meer aandacht voor de lange termijn.
Tussen een trogvormig hoogtelaag boven het midden van Duitsland en een Scandinavische hogedrukblokkade wordt vandaag met een oostelijke stroming drogere lucht aangevoerd. Momenteel begint het wolkendek in het oosten te breken en daar is het kwik dan ook aan het zakken. Om 08:10 uur rapporteerde Hupsel -4,2º. Elders was het op dat tijdstip circa -1 graad. Verder valt vooral in het zuiden en zuidwesten plaatselijk nog wat sneeuw.
Vanmiddag gaat op steeds meer plaatsen de zon schijnen bij temperaturen rond -2 graden. De oostenwind neemt toe tot matig, aan de kust tot vrij krachtig.
Ten zuidwesten van Ierland is ondertussen een actieve depressie verschenen. De druk in de kern liep tijdens de afgelopen nacht terug naar 971 hPa en het Ierse Valentia zag het weerglas tussen 1 en 4 uur zakken met ruim 8 hPa. Het frontensysteem van de naar het noordwesten trekkende depressie dringt woensdag naar ons land op. Daardoor gaat het woensdagochtend in het zuidoosten licht sneeuwen: later ook elders in het zuiden en mogelijk in het midden kans op sneeuw. In het zuiden is tevens ijsregen en smeltende sneeuw mogelijk. De komende nacht vriest het tussen 4 en 8 graden (lichte tot matige vorst). Overdag wordt het tussen +1 en -3 maar het doet veel kouder aan vanwege het aantrekken van de oostenwind. Boven land is deze matig, aan de kust (vrij) krachtig en in het Waddengebied mogelijk hard. In het noorden bestaat weer kans op stuifsneeuw.