Veel bewolking en nog wat (mot)sneeuw, dinsdag meer zon en koud.
De Scandinavische hogedrukblokkade neemt de komende dagen langzaam in betekenis af. Daardoor kan tijdens de tweede helft van de week minder koude lucht tot ons land doordringen. Vooral in het zuidwesten lijkt de kou af te zullen nemen, in het noordoosten houdt het vorstige weer waarschijnlijk aan. De minder koude lucht circuleert rond het frontensysteem van een over Frankrijk naar de Middellandse Zee trekkende storing. Deze frontale aanhang blijft enige tijd, ingebed in een zwakke hoogtetrog, net ten zuidwesten van ons land liggen. Een kleine verplaatsing van het systeem zou kunnen betekenen dat een groter deel van het land met minder koude lucht te maken gaat krijgen maar daar valt nu nog weinig concreets over te zeggen. Ondertussen lopen de barometers boven Rusland verder op. Het weerglas kan daar in het weekeinde boven 1050 hPa uitkomen.
Met een verder in kracht afnemende noordoostelijke stroming wordt vandaag opnieuw vochtige lucht aangevoerd. Daardoor blijft het overwegend zwaar bewolkt en nog steeds kan er plaatselijk wat lichte sneeuw of (mot)sneeuw vallen. De middagtemperatuur komt rond het vriespunt uit: zo tussen -1 en +1. De windsterkte is matig, aan de kust en op het bevroren IJsselmeer en Markermeer matig tot vrij krachtig. In het Waddengebied is de wind eerst nog nu en dan krachtig.
De komende nacht trekt op hoogte een Poolse trog over ons land, aan de grond passeert een zwak frontaal systeem. Aan de achterzijde gaat de wind uit het oosten waaien en wordt droge, continentale lucht aangevoerd. In vooral het oosten en zuiden klaart het op en zakt de temperatuur tot plaatselijk beneden -5 graden ofwel matige vorst. Dinsdag overdag schijnt af en toe de zon en blijft het de hele dag enkele graden vriezen. De oostenwind is overwegend matig.
Want vanaf 13 dec, toen het begon te vriezen is de temp nooit stabiel geweest. vliegt (hier) van -14 tot 0 en weer terug, en dat soms in een kort tijdsbestek.
dan weer licht dooi dan weer matige vorst, dan weer zon dan weer sneeuw. het is en blijft gewoon een (koude dat wel) kwakkelwinter.
hoop vandaag nog wat foto's van een mega sneeuwduin te plaatsen die voor onze schuur ligt. Bijna 1,5 meterhoog, gelukkig hebben we nog een andere ingang
zie hier de temp verloop vanaf 11 dec tot nu weerstation Workum buitengebied
Lots
Ik denk dat ik mijn woorden even in ga trekken. Zo zie je maar dat een andere run veel goed kan maken. Zal zo het GIFje plaatsen
Venray heeft wat mot-sneeuw. te licht voor woorden
Het gaat een spannend weekje worden en dan met name vanwege het grote lagedrukgebied wat vanaf de atlantic naar het noorden optrekt.Hoever zal het gaan komen???? Voorlopig houden de weerkaarten het erop dat het net tot het zuidwesten gaat reiken,iets zuidelijker en we houden allemaal winter,iets noordelijker en NL komt voor een groot deel onder invloed van warmere lucht.
Ben benieuwd wat onze weermannen voorspellen???
Ik kijk zelf ook nog steeds naar dat laag wat momenteel boven Praag hangt en koude siberische lucht onze kant op slingert,ik zie het niet zo somber in met de winter al zal het zuidwesten mogelijk tijdelijk wat hogere temperaturen krijgen maar ook wellicht flink sneeuw....?