Het woord "dooiaanval kan slagen" valt, en het valt helemaal stil hier.
Zo druk als het hier de afgelopen weken was, nu is de stilte bijna hoorbaar.
Inderdaad, afgelopen weekend was het niet bij te houden met meerdere berichten per minuut, nu zie je dat er steeds weer enkele minuten tussen zitten...
Maar ook een dooiaanval kan spannend worden, zeker als de kans reëel is dat die afgeslagen wordt.
Maareuh, voor goed ijs denk ik dat 't toch wel ff ECHT moet gaan dooien, dus dag of 3 / 4 met temperaturen ruim boven de 5 graden.
Tussen kerst en nieuw heeft 't hier ook een paar dagen gedooid, maar toch lag de (half gesmolten) sneeuw nog op de ijsplaat waarop we schaatsen.
Wel typisch, die dooi in het noorden, daar ligt zoveel sneeuw! Komt de wind vanaf zee?
Lots
Dat heb je goed gezegd.
en jan weet natuurlijk ook dat die pluimen elke keer veranderen.alleen hij wil schaatsen dus ziet hij t dooien en dan gaat t weer vriezen toch janneman?
Klopt maar ik zie nu echt een dipje. Ook de temperaturen op 1500 meter gaan boven 0 uitkomen aan het einde van de week. Het is nog maar de eerste run die dit laat zien maar stiekem hoop ik echt dat even de dooi door gaat zetten en daarna de winter (zonder sneeuw) in volle gang weer zijn werk kan gaan doen. Gisteren en eergisteren zag ik op Unisys nog behoorlijke koude bovenlucht in het oosten en in het noordoosten. Als ik nu 8 tot dagen verder ga kijken dan komt er in het noordoosten nog maar een temperatuur voor op 1500 meter van -2 tot -5 in tegenstelling tot 2 dagen geleden. Toen lag daar de temperatuur rond de -22 tot -26. Ik hoop voor de winterliefhebbers dat ik er naast zit. Wat betreft de aankomende dagen geloof ik wel dat het in de nachten koud kan gaan worden maar overdag zal het echt wel boven 0 uit gaan komen. Niet veel maar toch
Het woord "dooiaanval kan slagen" valt, en het valt helemaal stil hier.
Zo druk als het hier de afgelopen weken was, nu is de stilte bijna hoorbaar.
Komt heus wel weer goed hoor maar kan echt geen kwaad dat de winter even een korte pauze pakt. Wie weet is de pluim morgen weer een stuk kouder en de runs ook. Het is en blijft het weer en er is niets zo onvoorspelbaar dan het weer.
Maar die vracht sneeuw die daar op ligt die krijg je met enkele graden in de plus overdag dus nooit binnen 2 weken weg, of zie ik dat verkeerd?
Dit weekend zijn me aan het hele festijn, een paar dingen opgevallen.
1 de immense verschillen die er optraden. Niet alleen qua wind (en alles wat daarbij hoorde), maar ook voor wat betreft de hoeveelheden sneeuw.
2 dat de sneeuw uit het oosten vandaan kwam. Eigenlijk heb ik altijd het idee gehad, dat sneeuw uit Noord/Noordwest komt. Of uit west/zuidwest als er een dooiaanval optreed. Was dit een bijzondere situatie, of komt dat vaker voor?
Lots
Is er ook bekend hoe de verschillende modellen zijn opgebouwd? De modellen zijn natuurlijk al jaren oud maar zullen continue worden bijgesteld neem ik aan (voortschrijdend inzicht). Welke parameters zijn sturend bijvoorbeeld? Onder welke omstandigheden?
Ik volg deze site en de voorspellingen nog maar kort, maar mijn intresse is wel gewekt. Hoe komt het bijvoorbeeld dat een bui blijft hangen en zodra de toekomst ingaat de bui er als een dolle van door gaat? (neerslag boven Groningen gisternacht)
Dit alles doet me denken aan decompressie modellen voor duikers. Die proberen de interactie tussen druk en het menselijk lichaam in formules te vatten. Dit is net zo koffiedik kijken als het weer maar wel heel interessant.
Over bovenstaande modellen heb ik de nodige boeken aangeschaft, is er ook zoiets voor de bekende weermodellen?
Groet,
Roy
Was dit een bijzondere situatie, of komt dat vaker voor?
Dat er een sneeuwstoring uit het oosten komt is op zich niet zo bijzonder, komt wel vaker voor. Maar wat wel bijzonder is, is het feit dat er een storing uit het oosten komt met een dergelijk sterk windveld.
En wat ikzelf eigenlijk nog het opvallendste vond is het feit dat de betreffende storing zich niet heeft leeggeregend/gesneeuwd boven de alpen. Daisy ontstond grotendeels boven de middellandse zee, en trok vervolgens in noord/noordwestelijke richting.
*snif* de gouden tijden, ja. Wat waren we toen met z'n allen nog gelukkig. En wat kan zo'n pril geluk snel omslaan in diepe misere.
Huh? Heuvels in Emmeloord?
Is heerlijk, ravotten in de sneeuw. | Gewijzigd: 11 januari 2010, 00:36 uur, door Rob63
Maar die vracht sneeuw die daar op ligt die krijg je met enkele graden in de plus overdag dus nooit binnen 2 weken weg, of zie ik dat verkeerd?
Hmm, op zich zou het zo moeten dooien dat net de sneeuw op het ijs weg is en weer een waterlaagje op het bestaande ijs vormt, wat dan weer bevriest.
Vergis je trouwens niet, met een zonnetje en een paar graden in de plus gaat het hard hoor.
En wat ikzelf eigenlijk nog het opvallendste vond is het feit dat de betreffende storing zich niet heeft leeggeregend/gesneeuwd boven de alpen. Daisy ontstond grotendeels boven de middellandse zee, en trok vervolgens in noord/noordwestelijke richting.
Bedankt.
Hij (ZIJ) had dus eigenlijk tegen de zuidflank van de Alpen uit moeten sneeuwen?
En enig idee, waar dat windveld dan door is ontstaan?
Huh? Heuvels in Emmeloord?
Is heerlijk, ravotten in de sneeuw.
Ja zelf 3 meter onder NAP heb je hier nog heuvels haaha, we hebben ook nog wel een paar hogere, maar daar moet je behoorlijk het bos voor in en ééntje aan de weg, als je dan super slee hebt zou je de weg op kunnen sleeën lijkt me ook weer niet de bedoeling.
En de kids die willen ook na een paar uurtjes nog niet naar huis...
En enig idee, waar dat windveld dan door is ontstaan?
Dat durf ik echt niet met zekerheid te zeggen, want ik ben verder ook maar een leek hoor, maar dat moet iets met drukverschillen te maken hebben gehad, hoge druk in 't noorden, lage druk in 't zuiden.
Ik denk dat Jan je daar een veel duidelijker antwoord op kan geven.