Van een sneeuwwinter naar een schaatswinter.
@jan visser
hier de hele ochtend lichte sneeuw/soms 2 grote vlokken en nog een weeralarm?
Waar heb je die wijsheid vandaan Wintergek? Heb je bronnen toevallig.
Ik hoop op nog veel meer strenge vorst. Zelfs overdag
Drenthe momenteel nog steeds matige sneeuwval, iedereen aan huis gekluisterd!
Hier in Enschede sneeuwt het nu matig, wel grote vlokken, de wind is er bijna helemaal uit. vanmorgen heeft het continu wel wat gesneeuwt, wel heel erg wisselend. Ik schat dat we sinds gisteren hier een kleine 10 cm hebben gehad. De temp. is hier nog steeds iets onder nul.
Ik hoop op nog veel meer strenge vorst. Zelfs overdag
Staat gewoon op de site van Jan Visser Sorry Jan
Het zuiden van Spanje, Andalucia en Extremadura, wordt straks in het voorjaar een ware bloemenzee. Dankzij de overvloedige regenval van de laatste weken is het waterpeil in de embalses (waterreservoirs) verdubbeld ten opzichte van exact een jaar geleden. Begin januari 2009 waren de embalses van de provincie Cordoba voor maar 31 procent gevuld: thans bedraagt dat percentage 64. Jammer voor de overwinteraars in onder meer Torremolinos de afgelopen weken maar de natuur vaart er wel bij.
Het is wel erg koud in Spanje en ook in Portugal. Vanochtend rapporteerde Burgos -15,0º en het warmste plekje van het Iberisch schiereiland was gisteren het Portugese Sagres in de Algarve met 12,7º. Verder wederom zeer koud in Ierland waar Shannon -10,8 en Claremorris -11,5º registreerde. Het alltime Ierse kouderecord komt echter niet in gevaar. Dat bedraagt -19,1º en dateert uit januari 1881.
Van sneeuwwinter naar schaatswinter? Aan de zuidflank van het Scandinavische hogedrukgebied, waarvan de as meer noordwest-zuidoost komt te liggen, wordt vanaf dinsdag opnieuw koude lucht aangevoerd. Afhankelijk van de mate waarin het opklaart vriest het in de nacht en ochtend meest matig. Tijdens de tweede helft van de week nadert over Biskaje een storingsgebied maar daar verwacht ik niet veel van. Vervolgens gaat in het weekeinde van 16-17 januari het naar Rusland uitgeweken Scandinavische hoog zich danig versterken en komt van het oosten een aanvoer van koude, droge vrieslucht op gang.
©Jan Visser