Het is bijna een maand overwegend te koud in ons land en de winter voelt zich nog steeds als een vis in het (bevroren) water. Loopt het kwik in het weekeinde tijdelijk wat op, daarna stelt zich aan de zuidflank van een standvastige Scandinavische hogedrukblokkade een droge oostelijke stroming in. De vorst neemt volgende week dan ook weer toe: in de nacht vriest het dan overwegend matig tot streng. Ik acht de kans dan ook groot dat januari uiteindelijk zou kunnen uitgroeien tot de koudste louwmaand sinds 1987.
Tijdens de afgelopen nacht heeft het op veel plaatsen streng gevroren. De koudste waarnemingspunten van het KNMI waren Ell en Schiphol met -13,8, Gilze-Rijen -14,0, Lelystad en Berkhout -14,4 en Woensdrecht met -14,7º. Tussen 7 en 9 uur zakte 'Elfstedenhoofdstad' Leeuwarden zelfs weg naar -15,2º. Opvallend was de kwetsbaarheid van de strenge stralingsvorst. Een toename van de (stratus)bewolking, iets meer wind en de aan-/afwezigheid van (zeer) dichte mistbanken waren debet aan grote temperatuurfluctuaties. Tevens waren er opmerkelijke temperatuurverschillen op korte afstand. André Klaver uit Ilpendam meldde mij gisteravond om 23 uur: “Nog nooit meegemaakt !! Ik reed zojuist vanuit Purmerend naar Ilpendam terug. In Purmerend was het ter hoogte van McDonald ca. -6,5º. Ongeveer 300 meter verder was het al - 9,5 en ca. 1 km verder naar Ilpendam toe was het - 12,5º. Waarschijnlijk omdat het iets mistiger werd onze kant op. In Ilpendam aan de Monnickendammerrijweg is het ook - 12,5º nog steedsâ€.
Vandaag overdag zijn er wolkenvelden, is plaatselijk wat motsneeuw mogelijk en komen lokaal eerst nog dichte aanvriezende mistbanken voor. Soms laat echter ook de zon zich zien. In het noordwestelijk kustgebied trekken enkele sneeuwbuien vanaf de Noordzee het land op. Verder blijft het vanmiddag op de meeste plaatsen enkele graden vriezen maar is het voor het gevoel circa -10. Dat komt omdat de noordoostenwind toeneemt tot matig en aan de kust vrij krachtig. Vanochtend is het aanvankelijk nog zeer koud met temperaturen beneden -10 graden.
De komende nacht vriest het licht tot matig en later in de nacht neemt van het zuidoosten uit de bewolking toe. De bewolkingstoename hangt samen met een omvangrijk Italiaans lagedrukgebied. Uit het wolkendek gaat het ’s ochtends in het zuidoosten sneeuwen, in de middag en avond wordt ook elders sneeuw verwacht maar er zijn geen aanwijzingen dat er veel sneeuw gaat vallen. De hoeveelheden lijken tot enkele centimeters beperkt te zullen blijven. Alleen in het zuidoosten wordt meer sneeuw verwacht. Doordat de noordoostenwind verder aantrekt (kracht 5 tot 6 boven land en 7 aan de kust) kan de sneeuw gaan stuiven. Verder voelt het vanwege de sterke wind erg koud aan maar de temperatuur loopt tot het vriespunt op.
In het Schotse Altnaharra is tijdens de afgelopen nacht -21,6º gemeten. Het Britse kouderecord bedraagt -27,2º gemeten in 1895, 1982 en recentelijk in 1995.
@jan visser
Piet Paulusma geeft de Nederlandse taalbeheersing op het forum een ZWARE ONVOLDOENDE | Gewijzigd: 8 januari 2010, 11:49 uur, door Murphy
"we adviseren u vandaag boodschappen te doen en dit weekend thuis te blijven"
geweldig advies
Zeker geweldig dan kan ik zaterdag rustig boodschappen gaan doen geen drukte en geen lange wachtijden aan de kassa.
Met mijn Noord Ooster op i.p.v Zuid Wester stap ik op de 4Wdrive tractor. en ga gezellig boodschappen doen na afloop ff bij mac drive langs. alleen die loket is wat aan de lage kant.
Ik weet niet precies wat de mensen van het KNMi snuiven maar ze zijn of te laat overal mee (zoals weeralarmen), geven niet de juiste info of zeggen er gewoon helemaal niks over...
neckschot voor knmi? iemand?
Sorry hoor voor mijn tiepvoutjes, maar ik ben geen taalwonderdje. Het kan dus wel een voorkoomen dad er af en toe wad vout zid.
De partij wordt de komende dagen uitgeleverd. Volgens AkzoNobel gaat de hele partij de deur uit als bijdrage aan de 'nationale verkeersveiligheid'. Het bedrijf neemt even geen nieuwe orders aan.
Rijkswaterstaat betaalt de normale marktprijs. Het zout wordt gestrooid op snel-, provinciale en lokale wegen.
Nou das toch aardig van Akzo
Veel plezier met F5-en allemaal. Ben blij dat ik even van deze verslaving verlost wordt. Ben benieuwd wat de bijwerkingen zijn.
U zijt gegroet.
Veel plezier met F5-en allemaal. Ben blij dat ik even van deze verslaving verlost wordt. Ben benieuwd wat de bijwerkingen zijn.
U zijt gegroet.
Haha.. suc6 met 'afkicken' hoor!
maar hopen dat je een fijn weekendje krijgt! lekker veel sneeuw!
Nou dat lijkt me een beetje te gek voor nederland...
-10 overdag lijkt me sterk. | Gewijzigd: 8 januari 2010, 12:01 uur, door Kimmey
U zijt gegroet.
Veel plezier en tot vanavond
http://www.knmi.nl/exp/pluim/vijftiendaags...E_06260_NWT.png
whaaa Gekte wat koud!