Een willekeurige winter moet heel wat vorst opleveren om als ‘streng’ betiteld te kunnen worden en sowieso is een strenge winter in Vlissingen veel milder dan een strenge winter in Twente. Kijken we naar De Bilt en noemen we de tien koudste winters die in het tijdvak 1901 tot en met 2000 zijn voorgekomen 'streng’, dan moet een strenge winter tenminste 158 Hellmannpunten scoren (de sommatie van alle gemiddelde etmaaltemperaturen, voor zovel deze onder nul liggen met weglating van het minteken). Voor de vorstsom (de sommatie van alle negatieve minimum- en maximumtemperaturen, met weglating van het minteken) geldt dan een grens van 432 punten. Uiteraard komt de huidige winter daar bij lange na nog niet aan, maar het is pas 7 januari. Toch hebben we al aardig wat kou gehad en zo wist de vorstsom gisteren de grens van honderd punten te passeren (105.6). De afgelopen dertig jaar hebben slechts drie winters tot 7 januari méér vorst opgeleverd dan de huidige winter, namelijk 1996 met 169.6, 1982 met 173.2 en 1997 met 227.6 punten. Volgens het criterium dat één op de tien winters als ‘streng’ betiteld mag worden, ligt de huidige winter dus nog aardig op schema.
heel duidelijk bedankt
ONDER een groot deel van de wegen ligt er al genoeg van....
Daarbij: ze willen toch een tunneltje onder maastricht graven? 1+1 = een good idee.
Zo, ga ff inpakken en door de kou om wat warms (=koud pilsje) te nuttigen. Tis tenslotte weekend
Doe ik, en ik vrees dat ik eerdergenoemde pagina meerdere malen zal moeten lezen, teksten zoals " Tenslotte is de bewolking via cirrostratus, en altostratus in een dik pak nimbostratus overgegaan waaruit neerslag valt" duren even om te bezinken
Het zeer koude winterweer houdt nog lang aan.
Over het naar mijn mening indrukwekkende karakter van deze winter heb ik gisteren uitvoerig geschreven. Actueel wordt weer een thermische prestatie neergezet, om 20.00 uur zojuist liepen de Tact uiteen van rond minus 2 op de Wadden, tot regionaal al onder de minus 13 C.
Maar de stevigheid zit 'm mi vooral in de waarschijnlijke ontwikkelingen medio volgende week. Waarin het er meer en meer naar uit gaat zien dat deze winter zich gaat ontwikkelen naar een meer bestendig soort. Want de waarschijnlijke flinke drukstijgingen boven Scandinavie de komende dagen, met komend weekend waarschijnlijk kernwaarden van boven 1040 Hpa, brengt dan nog wel niet terstond stabiel winterweer. Het lijkt er echter wel op dat de komende week het fundament daarvoor zal worden gelegd.
Want na een tijdelijke stabilisering vandaag en morgen, lijkt vooral zaterdag en deels zondag nog in het teken te staan van het karakter van deze winter tot nu, dus dominantie van lagedruk. Reeds nu al, maar vooral morgen, diept een lagedrukgebied boven het zuiden van Europa flink uit, en begint zich noordwaarts te verplaatsen. Levert de komende dagen in grote gebieden van vooral midden Europa flinke hoeveelheden sneeuw op, en ook wij krijgen daar het weeekend een staart(je) van mee.
Verder vind ik opvallend het waarschijnlijke temperatuurverloop dat voor komend weekend in de Uitvoer wordt geschetst. Vrij algemeen wordt voorzien dat zondag en ook maandag nog de maxima rond het vriespunt zullen liggen, met zondag- en maandagnacht ook slechts enkele graden nachtelijke vorst. Gezien de waarschijnlijke bovenlucht-temperaturen, die weliswaar oplopen maar nog altijd minimaal enkele graden onder nul zullen blijven op 1500 meter hoogte, en met een strakke continenentale aanvoer over besneeuwde vlakten, kijk ik hier van op. Wellicht dat er door de stevige Z/ZO stroming aan de voorzijde van het lagedruksysteem een soort fohn vanaf de Alpen wordt voorzien richting onze brongebieden van dat moment, Duitsland en Polen. Die dus dan die tijdelijke -flinke- tempering van de kou zal brengen. Zelf acht ik het goed mogelijk dat deze temperaturen uiteindelijk nog naar beneden zullen gaan worden bijgesteld. Maar in ieder geval voor een dag of 3 wel duidelijk minder lage temperaturen dan we die vandaag en morgen zullen beleven.
Maar een en ander past wel het ritme van deze winter tot nu, dus voornamelijk nog geregeeerd door lagedruk en met de echt koude momenten -slechts- op de momenten van enige stabilisering. En wat dit betreft lijkt de winter juist volgende week meer setting te gaan krijgen. Zoals al eerder aangegeven stijgt dit weekend de luchtdruk boven het westen van Scandinavie flink, en dat beeld blijft eigenlijk de gehele volgende week ongewijzigd.
Na opvulling van het lagedruksysteem dat de komende dagen zo'n rol gaat spelen, verlopen de eerste dagen van volgende week dan ook onder invloed van het Scandihoog vrij stabiel. Met dan ook gelijk weer stevige verscherping van de vorst, in de nacht en ochtend algemeen matig tot streng, overdag rond het vriespunt tot lichte vorst.
Mogelijk dat tegen midden volgende week tijdelijk de wisselvalligheid zal toenemen. Veroorzaakt dan door een uiterst interessante ontwikkeling op de oceaan. Een ontwikkeling die erg lijkt op de fase waarin deze winter ontstaan is, de 2e week van december jl. Dus: stevige lagedruk blijft in essentie stationair ten zuidwesten van Groenland, randstoringen splisten zich af en stomen richting het zuidwesten van Europa, maar worden aan hun westkant afgesplitst van het "moeder" laag op de oceaan door vorming hoogterug, die ook nog een noord-noordoost uitpunt, en hiermee weer verbinding maakt met het nog aanwezige Scandihoog. Dat dan inmiddels verzwakt is, maar dus tegen eind volgende week eigenlijk een nieuwe injectie krijgt door een mooi uitgevoerde wijze van warmteadvectie door lagedruk "op de juiste plaats".
Kortom, mi is er een grote kans dat deze winter zich volgende week meer en meer gaat ontwikkelen richting een (noordoost) blokkade patroon, met stabilisering en stevige verdere verscherping van de kou. Op basis hiervan is het einde van deze koude periode nog verre van in zicht, ook op het moment zelfs als we aan de laatste decade van deze maand gaan beginnen.
Te verwachten weerbeeld komende 2 dagen
Komende avond en nacht, meest helder en droog, slechts in het noordwesten een kans op een sneeuwbui. NO wind 1-3 Bft en Tmin algemeen -13/-7 C, regionaal -20/-15 C mogelijk.
Morgen zonnige perioden, later vanuit het zuidoosten meer hogere bewolking maar wel meest droog, alleen het N/NW kustgebied houdt een sneeuwbuien kans. NO die gaat toenemen, 3-5 Bft, en Tmax algemeen -5/0 C, maar regionaal -flink- lager.
Zaterdagnacht, toenemende bewolking maar nog meest droog, NO wind 4-6 Bft en Tmin -10/-5 C. Snijdend koud!!!!
Zaterdag, meest geheel bewolkt en vanuit het zuidoosten een toenemende kans op sneeuw, NO wind 5-7 Bft en Tmax -5/0 C. Snijdend koud!!!!
Boeiende periode.........
Mvg, Ronald.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-01-07 20:55:45
Doe mij maar gewoon een dikke cumulonimbus wolk. Hmm daar moet ik nog wel een paar maandjes op wachten vrees ik.
Om dat bezinken een handje te helpen dan ff nog een linkje........ weet je tenminste welke wolken er bedoeld worden
Wolken herkennen
Die staat al een uur of 6 in youtube vorm op het forum
http://www.weerplaza.nl/wereldweer/stad.asp?stad=45
Hecht daar uiteraard niet zoveel waarde aan, maar tot voor kort heeft er alleen maar vorst gestaan. Hoop dat ze weer eens ongelijk gaan krijgen...
Hihi, als ik Westerbork invul en ik reken even de te verwachten hoeveelheid sneeuw van de komende 2 weken uit kom ik op 38 cm en een beetje........
....laat het waar zijn ...... PLEASE!
het valt mj namelijk op dat dit maar liefst het zoveelste deel is (deel 8 ofzo) over een sneeuwtopic nog wel
en dat op een onweer site, waar het nooit zoooo druk is als we in de zomerperiode zitten!! Heb ik het idee
Daarbij: ze willen toch een tunneltje onder maastricht graven? 1+1 = een good idee.
Zo, ga ff inpakken en door de kou om wat warms (=koud pilsje) te nuttigen. Tis tenslotte weekend
Tunnel onder Maastricht? Ik weet niet of ze dat nog wel moeten doen in Limburg, ging in Roermond ook niet helemaal goed geloof ik
En weer on topic: Jan, er vinden momenteel schommelingen plaats in de temperaturen op veel plaatsen, hoe schat jij de minima voor vannacht in?
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
http://www.weerplaza.nl/wereldweer/stad.asp?stad=45
Hecht daar uiteraard niet zoveel waarde aan, maar tot voor kort heeft er alleen maar vorst gestaan. Hoop dat ze weer eens ongelijk gaan krijgen...
ik mag het niet hopen het moet bijstellen anders freet ik mijn schoenen op
Wolken herkennen
Tnx again, mijn favorietenmap "het weer" begint machtige vormen aan te nemen. en om nog maar even wat on-topic toe te voegen. tis nu -5 in Goes, gaat hier volgrns mij een van de koudste nachten van deze winter worden.
in tien minuten van -11 naar -6 in Gilze-Rijen?
Of... het is echt zo!..
Volgens mij zit het zo.. op 100-200 meter hoogte is het een stuk minder koud, die hele lage temperaturen heb je alleen met windstil weer door uitstraling,.. een klein briesje en het gaat mengen met de wat minder koude bovenlaag en kan het inderdaad met van die sprongen op en neer gaan.. Als de wind weer wegvalt koelt het weer af.
Echt, die temperatuur METINGEN met geijkte thermometers, die worden digitaal "afgelezen" en op een server gezet en zo iedere 15 minuten of zo helemaal automatisch op het internet. Daar komt geen scheel kijkende weerman of vrouw aan te pas, dus die actuele temp kaartjes kloppen echt wel hoor.
Eens?
Ok dan,
Lots
het valt mj namelijk op dat dit maar liefst het zoveelste deel is (deel 8 ofzo) over een sneeuwtopic nog wel
en dat op een onweer site, waar het nooit zoooo druk is als we in de zomerperiode zitten!! Heb ik het idee
Denk dat ik ook wel weet hoe dat komt.... In de zomer zit ik op het terras , tot het begint te onweren en ik naar binnen moet rennen... Meestal is er dan helaas geen forum in de buurt.
En weer on topic: Jan, er vinden momenteel schommelingen plaats in de temperaturen op veel plaatsen, hoe schat jij de minima voor vannacht in?
Die schommelingen zijn normaal om deze tijd. Het koudste is het altijd net voor zonsopkomst en ik denk dat oostelijk deel -12 kan halen en zuidwestelijk deel -6. Lokaal waar er veel sneeuw ligt kan de -15 gehaald worden