Ook de pluimen zijn wat dat betreft niet echt hoopgevend. De dooiaanval van vandaag en gisteren komt pas vannacht en morgen aan haar einde, waarna er twee koude dagen komen (donderdag en vrijdag). Maar ondanks de NO wind blijft echte koude hier uit. Hooguit matige vorst, overdag -2. Dan het weekend met temperaturen rond het vriespunt en mogelijk sneeuw. Maar zelfs als die sneeuw gaat vallen in het westen, is het de vraag hoe lang het blijft liggen. Na het weekend weer een (kleine?) dooiaanval voordat het (wellicht) weer gaat vriezen.
Natuurlijk geef ik hier een negatieve benadering, maar die komt voort uit het naar buiten kijken. Rond de jaarwisseling zou het rond het vriespunt zijn en daarna zou de temperatuur blijvend omlaag duikelen. In plaats daarvan krijgen we een dooiaanval nog voordat het goed en wel heeft gevroren in deze contreien. De voorspelde 'diepvrieskou' wordt telkens één of enkele dagen uitgesteld, met daartussen nieuwe sneeuwkansen, maar in praktijk uit zich dat zo dicht bij de kust (of dicht bij, het is toch 30 km) in natte sneeuw, regen en ijzel. De echte diepvrieskou (overdag matig, 's nachts strenge of zeer strenge vorst) is eigenlijk al helemaal van de kaarten verdwenen.
Hopen blijf ik natuurlijk wel, maar een meer cynische benadering begint toch op te borrelen. Een elfstedentocht zou schitterend zijn, maar zit er nu gewoon niet in. Kom ik overheen. Maar de verdomde schaatsbaan in Schiedam die al sinds zondag open zou zijn maar dat nog steeds niet is begint me toch aardig de strot uit te hangen.
Zo, dat gezegd hebbende, ik ben blij dat er in Nederland nog echte (kwakkel)winters bestaan. Het enige wat ik moet doen is een baan zoeken in het (noord)oosten des lands. Was afgelopen weekend bij de schoonouders in Oost-Groningen, en was helemaal verliefd op die 20cm sneeuw die daar lag, met bijbehorende kou. Ook een schitterend boek gelezen (gekeken, meer plaatsjes en krantenberichten) over de sneeuwstorm van februari 1979. Zo'n feest zal het nu niet worden,maar laat maar komen die sneeuwstorm dit weekend! Dan zorg ik dat ik per ongeluk ergens in die regio insneeuw en niet meer terug kan naar dit kwakkelklimaat.
Hé bedankt voor de update! Ben nu niet thuis in Workum dus geen idee of het een beetje sneeuwt.
Maar wel dus! Beter dan die ijsbaan vanochtend.
Haha lol! Inderdaad complete closetrollen die daar naar beneden zweven!
Hier is het grijzig, met een pril zonnetje dat z'n best doet minder pril door den wolken te schijnen. Verder geen sneeuw dus, maar er ligt nog wel een hoop. Een mooi & prettig weertje om zo eens even lopend de boodschappen te doen!
Zo lang de circa duizend gemalen in Friesland draaien, groeit het ijs op veel plaatsen in de provincie niet of nauwelijks aan. Het Wetterskip stelt dat de gemalen op dit moment wel moeten blijven draaien om het overtollige water af te voeren. ”Anders krijgen we hier natte voeten”. Bovendien stelt de woordvoerder dat dit alles in goed overleg met de Friese ijsverenigingen gebeurt.
Volgens de Friesche IJsbond is het ijs nu van veel te slechte kwaliteit om de gemalen er voor te laten stoppen. “Het is papijs, je zakt er zo doorheen”. Volgens de woordvoerder van de IJsbond is de grote laag sneeuw die er in de provincie gevallen is aan het ijs vastgevroren waardoor er een soort ‘Brosreepeffect’ ontstaat en je er zo doorheen zakt. Er is volgens hen ook een dooiaanval nodig om de sneeuw te laten verdwijnen waarna een nieuwe vorstperiode een betere ijsvloer moet creeëren.
De voorzitter van Vereniging de Friesche Elfsteden, Wiebe Wieling, weet echter niets van een overleg. Aan de telefoon klinkt hij verbaasd als hij hoort van het besluit van het Wetterskip. Hij stelt dat als het Wetterskip inderdaad blijft malen er zeker geen Elfstedentocht komt.
En daarmee lijken we voor het eerst te moeten hopen op een paar dagen flinke dooi willen we dit jaar nog een Elfstedentocht kunnen rijden.
Lammert de Bruin
Een Vandaag
Je kunt toch nu niet niks gaan doen, nu er minstens 2 weken vorst is voorspeld met vrij grote zekerheid?!!?!? Dit in een kans van eens in de 10 jaar, het moet nu gebeuren!!!!!!!
nou ik had al geen hoge pet op van dat sbs6 maar dit slaat alles, tss 11-stedentocht, jaja langlaufend over de weg lukt het misschien nog het best....
Hahaha jah Thialf ijs... Als dat op de wateren ligt valt er niet te schaatsen, want het ijs in Thialf is maar 1 cm dik. | Gewijzigd: 5 januari 2010, 14:18 uur, door Muzefee