In Tadzjikistan, in Midden-Azië, heeft een krachtige aardbeving honderden huizen verwoest. Zo'n 10.000 mensen zijn dakloos geworden en dat in hartje winter. Dat hebben plaatselijke verantwoordelijken zondag bevestigd.
'Volgens de eerste informatie zijn driehonderd huizen vernield', verklaarde een woordvoerder van de civiele bescherming. Ook twee scholen, een ziekenhuis en een elektriciteitsleiding zijn verwoest. Vele andere huizen zijn zodanig beschadigd dat ze niet meer bewoonbaar zijn. Er is nog geen melding gemaakt van het aantal slachtoffers.
De aardbeving had een kracht van 5,3 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag op 253 kilometer van de hoofdstad van Tadzjikistan, Doesjanbe. De beving vond plaats zaterdagochtend om 7.15 uur lokale tijd. De autoriteiten meten de schade op in de afgelegen en bergachtige streek waar zo'n 25.000 mensen wonen. Aardbevingen komen vaak voor in Tadzjikistan, een arm ex-Sovjet-land in Midden-Azië dat aan Afghanistan grenst.
©Standaard-online
Magnitude 5.3
Date-Time
* Saturday, January 02, 2010 at 02:15:12 UTC
* Saturday, January 02, 2010 at 07:15:12 AM at epicenter
Location 38.247°N, 71.495°E
Depth 44.5 km (27.7 miles)
Region TAJIKISTAN
Distances
80 km (50 miles) N of Khorugh, Tajikistan
150 km (95 miles) NNE of Feyzabad, Afghanistan
155 km (95 miles) ENE of Kulob (Kulyab), Tajikistan
235 km (145 miles) E of DUSHANBE, Tajikistan
P.s dit is mijn eerste post op dit toffe forum. Ik volg natuurlijk ook de wintertopic op de voet. Keep up the good Work en een geweldig 2010. Ik heb zo'n idee dat dit een spannend jaar wordt mbt het weer .