Het blijft deze week volop winter met vorst, sneeuw en schaatsen op de ijsbanen.
Maar, het wordt ook een week met op maandag en dinsdag een dip. Deze brengt met name in de kustgebieden overdag een temperatuur boven nul.
Foto op de dijk bij Den Helder
De zuidwest tot noordwestenwind is hier verantwoordelijk voor. Met meer bewolking en geregeld (wat) sneeuw zullen de nachten ook even minder koud zijn. Na dinsdag zal vooral overdag opnieuw meer vorst komen, maar de kans op sneeuw blijft.
© Piet Paulusma
Het blijft gewoon winter!!die amerikaanse computers werken niet meer goed door al dat gedoe daar in amerika
--0,5.
Min temp vanmorgen. 07:00 --10,7 gr.
GFS voorspelde vannacht -1, terwijl het hier vanmorgen om 6 uur pas ging vriezen
maar gfs heeft nogal moeilijkheden met temperaturen als er sneeuw valt/ligt; die kloppen bijna nooit
Ik denk dat de berichtgeving over winter een beetje overdreven is (met alle respect trouwens). Er ligt plaatselijk wat sneeuw, vriest plaatselijk maar zeker niet overal in het land. Ook niet overal ligt veel (of heel weinig) sneeuw. Het winterweer in Nederland is op dit moment gewoon te plaatselijk.
Het ijs is er nog zeker niet voor om op te schaatsen zeker niet in het Noorden van het land. Of ben ik nou te negatief?
Volgens mij komt het doordat er 3 factoren bij toeval rond het ijselmeer zijn samengekomen
1. In die streek is heel veel sneeuw gevallen,
2. plus dat het er helemaal is opgeklaard vanaf gisteravond nadat de sneeuw was gestopt zo rond een uur of 11
3. plus dat de wind daar helemaal is weg gevallen..
Het heeft verder weinig met het IJselmeer zelf te maken, want die zou de vorst alleen maar moeten temperen, want die was voor zover ik weet nog helemaal ijsvrij (met Kerstavond ben ik er langs gereden en toen was het nog water), maar dat zal vannacht wel veranderd zijn denk ik
Aan die bewegende temperatuurkaartjes kun je ook zien dat een koud gebied naar het zuiden is afgezakt, waarschijnlijk een opklaringsgebied met bijna geen wind. In het noorden nam de wind en bewolking in de loop van de nacht/ochtend weer toe en zie je gelijk dat de temperatuur weer omhoog gaat.
De bewolking zorgt voor isolatie, de uitgestraalde warmte kan in de onderste luchtlagen blijven, de wind zorgt voor vermenging van de iets warmere lucht op enige hoogte (100 m of zo) met de koude lucht dicht aan de grond.
Lots
Ik denk dat de berichtgeving over winter een beetje overdreven is (met alle respect trouwens). Er ligt plaatselijk wat sneeuw, vriest plaatselijk maar zeker niet overal in het land. Ook niet overal ligt veel (of heel weinig) sneeuw. Het winterweer in Nederland is op dit moment gewoon te plaatselijk.
Het ijs is er nog zeker niet voor om op te schaatsen zeker niet in het Noorden van het land. Of ben ik nou te negatief?
Ik zou zeggen kom hier eens kijken en oordeel dan!
Er ligt hier minimaal 6cm sneeuw.
Plaatselijk zijn er zeker verschillen, je zou eigenlijk een sneeuwdikte/hoogte kaart moeten hebben van NL/Belgie.
Dan weet je pas echt waar de sneeuw ligt.
Je ziet op de temperatuurkaartjes ook grote verschillen van 10C verschil soms wel.
De berichtgeving is dus niet overdreven maar het is maar net waar je naar kijkt.
Op dit moment 12:00 is het overigens heel erg zonnig en onbewolkt.
Het vriest wel een paar graden en is er geen wind.
Mooi winterweer dus.
| Gewijzigd: 3 januari 2010, 12:16 uur, door Han
De winter zit de komende week stevig in het zadel en er zijn voorlopig geen aanwijzingen op een verzachting. Wel hebben de kustprovincies soms te maken met temperaturen van iets boven het vriespunt, dat heeft de maken met kleine lagedrukgebieden die van tijd tot tijd de Noordzee afzakken en daardoor zorgen voor een aanlandige wind. Volgens het ECMWF krijgt een krachtig hogedrukgebied boven Rusland later aansluiting met het Azorenhoog. Op het 500hPc vlak (ruim 5.5 km) krijgen we eind van de week wel te maken met een aangesnoerde hoeveelheid koude lucht waardoor de kans op enkele sneeuwbuien zal toenemen. De temperatuur daalt op deze hoogte dan naar <-35 graden. Op 850 hPc vlak (ruim 1.5 km) is het vrijdag boven ons land nog altijd -10 graden. De komende dagen zien we geregeld zon en blijft het in het binnenland vrijwel droog, alleen de kustprovincies maken kans op een winterse bui. In de middag maxima tussen +2 en -4 graden en in de nacht en ochtend lichte tot matige en boven een sneeuwdek ook strenge vorst.
Al hoewel het weer geen geheugen heeft zou het zomaar kunnen zijn dat we met een koude winter bezig zijn. De kans op een koude februari is na een koude januari namelijk een stuk groter. Helaas gaat dat niet altijd op want in 1997 behoorde de 10 eerste dagen van Januari tot de koudste en de laatste 10 van februari tot de achtste sinds het begin van de waarnemingen.
@ ed Aldus @ Jan visser
heb je nieuwe runs of pluimen?want bij jan visser lijkt het allemaal warm te worden.misschien is die ed albus bezig ofsow en is ie stoned ofzo maare ik weet t niet
Ik ga GFS niet plaatsen omdat die geen beeld geven van de werkelijkheid. Temperaturen van -3 terwijl het -14 is geworden. GFS is weer aan het rotzooien volgens mij net zoals EC van te voren de kou al liet zien en GFS pas 3 dagen later
Ik heb gister toch echt lekker op me schaatsen gestaan en de nodige kilometers in de benen zitten , het was dan wel op de veldijsbaan, maar toch.... geen winter ..?
8|
weather without storms is no weather at all.
Wanneer wel ?
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/