bron : guidance , knmi
nou niet alleen het oosten hoor , die stratus komt verder over friesland heb ik het idee... hier ontstaan ook uit het niets een paar sneeuwbuien......
Als dit zo door blijft groeien en de trekrichting blijft hetzelfde krijgt heel NL een portie
Plaatje erbij:
| Gewijzigd: 3 januari 2010, 10:24 uur, door Boxer
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
aan het ontstaan is in N-Duitsland dat zich uitstrekt over GR en FR en dan zuidwaarts trekt.
http://niederschlagsradar.de/
Ploep ... dat groeit zomaar aan! Als dat het niet gaat worden voor het groene westen ... dat eet ik m'n slee op!
Afgelopen nacht heeft het in het noorden en oosten van het land op veel plaatsen streng gevroren. Stavoren en Berkhout (in N-Hol) waren het koudst met een minimumtemperatuur op 2m hoogte van -14,4°C.
Ook elders in Friesland, de Kop van Noord-Holland, Flevoland, Groningen en Overijssel kwam de temperatuur onder de -10 graden uit. Dat het zo koud kon worden, is te danken aan de vers gevallen sneeuw. In de noordelijke helft van het land ligt op een enkele plek bijna 20 cm sneeuw en op veel plaatsen 5 tot 15 cm. Het sneeuwdek neemt geen warmte op waardoor de lucht boven de sneeuw de hele nacht flink kon afkoelen.
De sneeuw zal voorlopig niet verdwijnen want we verwachten dat de kou nog geruime tijd in het land blijft. Pas in het volgende weekend neemt de kans op dooi iets toe. Wel kan een smalle kuststrook elke dag een maximumtemperatuur bereiken die iets boven nul ligt.
De eerst volgende nacht met strenge vorst laat niet lang op zich wachten. Komende nacht is het vrijwel windstil en er zijn opklaringen: de ideale combinatie. Het zal daarom in het noorden, oosten en zuiden van het land opnieuw afkoelen tot onder de -10 graden. De -10 graden wordt op een enkele plek al voor middernacht bereikt. Als het breed opklaart, wordt het waarschijnlijk kouder dan afgelopen nacht. De wolken kunnen echter een spelbreker zijn, want vanaf de Noordzee lijken ze de komende nacht vooral de noordelijke provincies te bereiken.
Door de koude nachten groeit het ijs gestaag aan. Aan het einde van de komende week is volgens het ijsdiktemodel het ijs dik genoeg om te schaatsen. Het grote probleem is echter dat er (veel) sneeuw op het ijs ligt. Hierdoor groeit het ijs langzamer aan dan het model verwacht en bovendien wordt de kwaliteit van het ijs slecht. Vooral de regio’s waar vrijwel geen sneeuw ligt (het midden en westen van het land) kunnen hopen op schaatsen op natuurijs later deze week. Natuurlijk moet het ijs pas betreden worden als vaststaat dat de situatie veilig is.
©Weerplaza
jah vrees t ook woon in s-heerarendskerke vlak bij goes dus.
hier is alles keihart en niet speelbaar voor de kids hmmmfff
nah miss van de week weer wat feets alleen moeten ze dan weer naar school
Dan hebben we nog de wind in Nederland die totaal niet weten waar die heen moet.
paramaeters als sneeuwlaag en langdurige vorst in de grond, worden die ook in zo'n berekening meegenomen?
Met mijn logisch boerenverstand zouden gezien de huidige situatie de runs dan sowieso lager moeten uitvallen...
(correct me if i'm wrong)
Sorry, nog niet wakker.
Kleine heeft mijn nachtrust verstiert vannacht
Mijn vraagje, kunnen we vandaag nog sneeuw verwachten in Vlaanderen? Het is maar ben nu de parking sneeuwvrij aan het maken (best een zware klus) omdat er morgen vrachtwagens moeten over kunnen. Het is maar dat ik niet aan het dweilen ben met de kraan open.
Zo ben weer een beetje uitgerust, nu verder scheppen.
idd uit t niets.
das pas een verassing miss haalt t zeeland wel dan kunnen de kids weer in verse sneeuw spelen in plaats van in sneeuw wat keihart is geworden.
Zo te zien vreet het ijsselmeer het neerslaggebied op...
Mijn vraagje, kunnen we vandaag nog sneeuw verwachten in Vlaanderen? Het is maar ben nu de parking sneeuwvrij aan het maken (best een zware klus) omdat er morgen vrachtwagens moeten over kunnen. Het is maar dat ik niet aan het dweilen ben met de kraan open.
Zo ben weer een beetje uitgerust, nu verder scheppen.
Ik zou het niet durven zeggen want die sneeuw die nu in het Noorden van Nederland binnenkomt is ook totaal onverwachts. Hoeveel cm ligt er bij jou?