Weerbericht Nederland Weerbericht Europa Wintersportweerbericht Hooikoortsverwachting Watersportweerbericht Vriendelijk winterweer
Op veel plekken is het landschap fraai wit geworden. Vandaag blijft het op de meeste plekken droog. Het wordt maximaal ongeveer 0 graden. Morgen volgt er opnieuw wat winterse neerslag.
Vanochtend is het wisselend bewolkt. In het Waddengebied vallen nog een paar sneeuwbuitjes, maar op de meeste plaatsen is het droog. Tijdens opklaringen is het afgelopen nacht boven besneeuwde weilanden rond het Ijsselmeer lokaal afgekoeld tot -15 graden. We spreken dan van zeer strenge vorst.
Vanmiddag is het vriendelijk winterweer. De zon komt regelmatig tevoorschijn en er staat weinig wind. Het kwik loopt op naar rond het vriespunt in de kustprovincies. Dieper landinwaarts blijft het de hele dag vriezen en noteren we een ijsdag.
Vanavond en komende nacht zijn er opklaringen in het zuiden. Het vriest matig en op plaatsen waar een gesloten sneeuwdek aanwezig is komt het zelfs tot strenge vorst. Lokaal wijst de thermometer -15 graden aan. Minder koud is het in het noorden. Hier neemt de bewolking toe en moeten we rekening houden met wat sneeuw.
Morgen zijn er landinwaarts eerst een opklaringen, maar de bewolking neemt vanuit het westen verder toe. Dit heeft te maken met het opdringen van zachte Noordzeelucht. Eerst valt er in de kustprovincies voornamelijk sneeuw, maar in de middag moet ook rekening worden gehouden met ijzel. Het zuidoosten blijft wellicht tot de avond buiten schot. Het dooit licht in de kustprovincies, maar elders in het land vriest het de hele dag licht.
Dinsdagnacht
stagneert het dooifrontje boven het midden van ons land. De bewolking overheerst en lokaal valt er wat sneeuw. Een uitzondering is het zuidoosten. Hier zijn brede opklaringen en vriest het matig met -5 tot -10.
Dinsdagmiddag is het wisselend bewolkt en komt de zon soms tevoorschijn. De wind waait uit het zuidwesten, maar uit deze richting hoeven we deze winter niet altijd zachte lucht te verwachten. Vooral aan zee is er kans op een sneeuwbui, terwijl de zon in het zuidoosten zich soms laat zien. Het kwik loopt op naar iets boven nul aan het strand tot -3 in het oosten.
Vanaf woensdag houdt koning winter dapper stand. Sommige strenge winters gaan zonder noemenswaardige sneeuwval gepaard. Hoewel deze winter nog geen bijzondere kou heeft opgeleverd, kan dat de komende week nog flink gaan veranderen. Het sneeuwdek is tijdens een heldere nacht erg gunstig om temperaturen onder de -10 mogelijk te maken.
Auteur: Hans Kleingeld - 3 januari 2010 - 07:00
Veel kouder moet het bij jou niet worden Wappy, dan kan je niets meer aflezen.....
Ik ben bang dat het ijs hier voorgoed verkloot is door deze smeltlaag
aan het ontstaan is in N-Duitsland dat zich uitstrekt over GR en FR en dan zuidwaarts trekt.
http://niederschlagsradar.de/
aan het ontstaan is in N-Duitsland dat zich uitstrekt over GR en FR en dan zuidwaarts trekt.
Heel interessant, ik ga het volgen!
En toen zag ik de temp , daar heb ik even een fot van gemaakt en van de sneeuw nu !
Ik woon in zuid - oost Friesland , de temp ding hangt 1 meter hoog tuusen erf en land . Dus niet in een dichte tuin
inderdaad ja, dat ziet er goed uit.. daar hebben ze het trouwens over
temperaturen die boven een sneeuwdek terug kunnen vallen tot -20!!
in het noorden van duitsland dan he.. BBBRRRRRRRR
Groeten,
Rob
ook hier is vannacht een cm of 2 wittigheid gevallen en vanaf de vroege ochtend is de temperatuur omlaag geschoten (niet dat ik daar iets van heb gemerkt in een warm bedje).
Dadelijk maar eens een rondje wandelen om te zien hoe 't buiten aanvoelt. Later eens kijken hoe 't gesteld is met 't ijs... ik vrees ervoor
Niet een echt dik pak sneeuw, centimeter of 4 á 5. Maar het is er niet minder mooi om.
De zon komt nu onder de bewolking uit, prachtig.
Net de stoep schoon gemaakt en wat voelt het heerlijk aan.
Er staat geen wind, het vriest een graad of 5 en de lucht voelt zo, wat zal ik zeggen, verfrissend.
Ga zo een wandeling maken op de Posbank en neem m'n camera mee.
Mochten er leuke plaatjes uit voortkomen, zal ik die later vandaag plaatsen.
Heheh bij -10 houd me meter op, ag dat ding is al antiek moet binnekort maar eens een nieuwe digitale meter gaan halen.
bron : guidance , knmi
nou niet alleen het oosten hoor , die stratus komt verder over friesland heb ik het idee... hier ontstaan ook uit het niets een paar sneeuwbuien......