Het extreme winterweer van de afgelopen weken heeft voor tonnen schade veroorzaakt aan de splinternieuwe bussen van Qbuzz. Het vervoersbedrijf nam op 13 december het busvervoer over van Arriva en vier dagen later ging het sneeuwen. Door het extreme weer is dertig procent van het wagenpark beschadigd. De schade aan de bussen verschilt van een kapotte ruit tot een volledig ingedeukte voorkant. Qbuzz is blij dat er geen gewonden zijn gevallen door de sneeuw en gladheid.
Bron: RTV Noord
Twee jongens van 18 uit Veendam zijn vrijdagavond door de politie op de Sorghvlietlaan in hun woonplaats op de bon geslingerd voor het gooien van sneeuwballen.
De afgelopen week kreeg de politie verschillende klachten binnen over met sneeuwballen gooiende jongeren. De jeugd had het vooral gemunt op ramen van bejaarde bewoners van de wijk. Toen agenten vrijdagavond in de wijk onopvallend gingen posten wisten ze de twee jongens in de kraag te vatten. Ze hadden met sneeuwballen tegen ramen van de bejaardenflat De Meerpaal gegooid. Ze zijn op de bon geslingerd.
Bron: DVHN
De politie zoekt getuigen van de mishandeling van een 40-jarige buschauffeur uit Leeuwarden. De man reed vrijdagavond omstreeks 19.45 uur met zijn stadsbus over de Groeneweg. Via een geopend raam werd er een sneeuwbal de bus ingegooid.
De chauffeur sprak de jongen aan die de sneeuwbal had gegooid. De jongen kwam naar de bus en de chauffeur opende de deur. Meteen hierop stormde de dader naar binnen en viel de 43-jarige man aan. Het slachtoffer kon de sneeuwballengooier naar buiten werken, maar werd daar door nog drie andere jongens aangevallen. De Leeuwarder werd geslagen en geschopt en hij liep dan ook letsel op aan zijn pols en knie. De hevig geschrokken chauffeur stapte in zijn bus en reed vervolgens door naar het busstation.
Hier werd de politie gewaarschuwd. Omdat er een goed signalement werd doorgegeven, besloot de Meldkamer Fryslân een Burgernetactie te starten. Samen met de politie keken ruim 500 deelnemers uit naar de vier daders. Vanuit het centrum belden diverse deelnemers met informatie. De politie controleerde een aantal jongeren, maar geen één van hen had iets te maken met de mishandeling. Ook gingen de gingen de agenten nog met de chauffeur door het centrum. De vier werden helaas niet meer aangetroffen.
De politie komt graag in contact getuigen. De stadsbus heeft midden op de Groeneweg een tijd stilgestaan en dit moet wel zijn opgevallen.
Signalement van de(hoofd)dader: blanke jongen, 15-16 jaar oud, donker en/of bruin haar, gewatteerde donkere jas, lichte spijkerbroek.
Signalement overige daders: blanke jongens, 15-16 jaar oud, donkere
jassen met capuchon waarvan één met bontkraag, spijkerbroeken, twee
jongens droegen een baseball cap, één jongen met witte leren schoenen. En één van deze jongens had een Aziatisch/chinees uiterlijk.
Bron: Blik Op Nieuws
Winterliefhebbers in Nederland hebben een aantal weken hun hart kunnen ophalen. Iedereen weet weer wat sneeuwduinen zijn en in het noorden van het land zijn vergelijkingen gemaakt met de winter van 1979, die gedomineerd werd door sneeuw, ijzel en kou. Even leken de weerkaarten ernaar te neigen om ons midden volgende week voluit de winterkou in te storten. Zou het dan toch, die Tocht der Tochten?
Nederland kent vele sportevenementen en voetbal is normaalgesproken volkssport nummer een. Zou Nederland de komende zomer in Zuid-Afrika wereldkampioen zou worden, dan is het hek van de dam en vieren we waarschijnlijk massaal feest. Maar als er geschaatst kan worden, is voetbal ineens minder belangrijk. En zijn de aantallen mensen die het ijs op gaan vele malen groter dan de aantallen mensen die ieder weekeinde tegen een balletje trappen. Daarom is het ook maar de vraag of een hypothetische WK-titel van het voetbalelftal de uitstraling van een Elfstedentocht naar de kroon zou kunnen steken.
De winter van dit jaar heeft vooral gegrossieerd in sneeuw. En dan bovenal in het noorden. Daar worden vergelijkingen getroffen met 1979, toen was een aanzienlijk deel van noordelijk Nederland afgesloten van de buitenwereld. Foto: Jannes Wiersema.
En als ie er dan is…
Bijna alles valt in het niet bij de Tocht der Tochten, zodra hij eenmaal is uitgeschreven. Bij geen andere gelegenheid rukt de NOS met zoveel camera’s uit en wordt zo’n mammoetuitzending op poten gezet, als tijdens een Elfstedentocht. En geen evenement beheerst de gemoederen tijdens de winters, waarin ie dreigt, zo lang en breed als die eventuele Elfstedentocht. En als het dan eenmaal zover is, dompelt iedereen zich in een bad van geluk en kijkt de hele dag, totdat de laatste binnenkomer op de meet in Leeuwarden z’n stempeltje heeft ontvangen van de voorzitter van Elfstedenvereniging in hoogsteigen persoon. Pas dan gaan de lichten uit en begint het vaak lange wachten op de volgende.
Aan het ‘grote’ van de Elfstedentocht, ligt een complex aan factoren ten grondslag. Het gaat natuurlijk om schaatsen, en als in geen ander land in de wereld zit dat schaatsen ons in het bloed. Blijkbaar maakt het elke keer weer zoveel indruk als het vele water in onze omgeving door ijsvorming toegankelijk wordt, dat we er dan ook allemaal op uit willen. Al was het maar om de Nederlandse wereld eens vanuit een ander perspectief te zien. Verder heeft het uiteraard te maken met het feit dat de Elfstedentocht zo weinig gehouden wordt. Als het eenmaal zover is, mag je van een uitzonderlijke situatie spreken. En moet je de kans waarnemen. Tenslotte heeft het te maken met de Elfstedentocht van 18 januari 1963, een van de barste wedstrijden uit de Nederlandse sportgeschiedenis, die alles heeft bijgedragen aan de legendevorming – in de vele jaren daarna – rond het Friese evenement.
De Elfstedentocht van 1963. Het was bitterkoud en heel veel deelnemers vielen uit. Deze heroische tocht heeft fors bijgedragen aan de legendevorming van de Tocht der Tochten.
Hoewel niet zoals nu, met motoren en helikopters, werd op televisie ook toen al live verslag gedaan van de Tocht der Tochten, die in een gebeurtenis ontaardde vol heroïek en winterbeelden. Het waren beelden die in het Nederland van toen ook tot de barste behoorden die we ons konden indenken. Een groot deel van het land kon het verloop van de tocht (min of meer) volgen. De beelden, zoals ze zich toen voor het oog van de natie ontrolden, hebben zich in ons collectieve geheugen vastgezet en zijn er daarna een eigen leven gaan leiden. Ze zijn de maat geworden voor een uniek evenement dat sindsdien (in 47 jaar tijd) nog maar drie keer kon worden gehouden. En daardoor alleen maar legendarischer is geworden.
Geschiedenis in wording
Het grappige is dat de mensen, die toen bij voorbeeld aan de meet in Leeuwarden op de binnenkomende schaatsers stonden te wachten, vaak helemaal niet door hadden dat ze een onderdeel waren van geschiedenis in wording. Vroeg in de ochtend waren 568 wedstrijdrijders en 9294 toertochtrijders vetrokken voor de twaalfde Elfstedentocht. Van de wedstrijdrijders zouden uiteindelijk 57 in de voorgeschreven twee uur na winnaar Reinier Paping de finish bereiken. De rest viel uit. In de toertocht was het slagveld nog veel groter. Slechts 69 toerrijders haalden de eindstreep, niet meer dan 0,74 procent van het totaal. Beter kan niet worden geïllustreerd hoe bar de Elfstedentocht die dag was.
De winter was na de Elfstedentocht van 18 januari 1963 nog lang niet voorbij. Hier een foto van een toertocht op het IJsselmeer, op 3 maart van datzelfde jaar.
Begon de tocht nog met rustig weer, maar wel zeer lage temperaturen, in de loop van de dag stak een steeds sterker wordende noordoostenwind op die op uitgebreide schaal stuifsneeuw veroorzaakte. Steeds meer schaatsers kregen onderweg met bevriezingsverschijnselen te maken of raakten sneeuwblind en daardoor gedesoriënteerd in het steeds witter wordende landschap. Schaatsers, die in de rietkragen langs het parcours even probeerden te schuilen tegen de driftsneeuw, werden een prooi voor de vorst. Hoewel een dag eerder niet was verwacht dat het weer zo slecht zou worden, realiseerde de organisatie zich in de loop van de wedstrijddag dat het verkeerd zou kunnen aflopen. Vanaf dat moment werd gepoogd zoveel mogelijk schaatsers van het ijs te halen. Hoewel veel schaatsers bevriezingsverschijnselen opliepen, overleefden als door een wonder alle deelnemers de tocht.
Herinneringen aan de finish
‘We hebben geloot wie er mocht gaan kijken’, vertelt de nu 69-jarige Jannie Span uit Apeldoorn over de dag dat zij met twee collega’s op pad ging naar de Groote Wielen, even buiten Leeuwarden, om de aankomst van de Elfstedentocht van 1963 bij te wonen. Ze werkte toentertijd als caissière bij Gebroeders Janssen Confectie aan de Nieuwstad in Leeuwarden. Hoewel een Elfstedentocht werd gehouden en ook toen iedereen in de ban was van het schaatsevenement, was de winkel gewoon open. Niet alle medewerkers kregen dan ook vrij om naar de finish te kijken. Janny wel. Samen met etaleur Albert Medema en expeditieknecht Henk van der Wal mocht ze die middag op pad naar de Groote Wielen.
Deze januari is er ook schaatsijs geweest. Hier de Loosdrechtse plassen afgelopen donderdagmiddag. In Friesland gooide de vele sneeuw roet in het eten voor wat betreft uitgebreide 200 km-schaatspret. Foto: Ido Spaan.
‘Eerst ben ik nog even langs huis gegaan, om m’n schaatsen te halen’, herinnert ze zich. Dat waren nieuwe Noren, waarvoor ze het geld (80 gulden) van haar vader had geleend. Voor die tijd had ze altijd op houten schaatsen gereden, maar daar stond ze vaker naast dan op. Haar collega’s waren dan ook blij verrast te zien hoe goed ze met haar nieuwe schaatsen om kon gaan. Via enkele sloten en vaarten kwamen ze op de Groote Wielen waar zich op het ijs steeds meer mensen begonnen te verzamelen. Tot 1963 waren de schaatsers, als er een Elfstedentocht werd verreden, altijd op de Singel in Leeuwarden gefinisht. Omdat dit niet meer ging, het ijs werd er niet sterk genoeg meer, was de organisatie uitgeweken naar de veel uitgestrektere Groote Wielen buiten de stad. Veel mensen waren daar niet blij mee. Vergeleken met de gezellige stad was het hier maar kaal en kil. Helemaal toen. Maar het was wel de plek waar de twaalfde Elfstedentocht die dag zou eindigen.
Veel meer dan een half uur of drie kwartier hoefde Span niet te wachten om Reinier Paping te zien binnenkomen. Toch zijn het minuten die ze zich nog maar al te goed herinnert. Hoewel functionarissen van de organisatie probeerden het publiek van het ijs te houden, werd de mensenmassa op het ijs steeds groter. Het mocht dan vriezen dat het kraakte, de ijsvloer kon het gewicht van die mensenmassa niet aan en op steeds meer plaatsen kwam er water op het ijs. De situatie werd kritiek toen een helikopter landde die koningin Juliana en prinses Beatrix bracht. Zij wilden de aankomst van de schaatsers van nabij meemaken.
Angstig
‘Binnen de kortste keren stonden de mensen op een kluwen’, herinnert Jannie Span zich. ‘Het werd toen echt angstig op het ijs. Binnen de kortste keren stond ik met mijn schaatsen in het water. Veiligheidsmensen en politie kwamen met knuppels het ijs op joegen de groep uit elkaar. De mensen moesten op afstand blijven. Er hing wel even een grimmige sfeer op het ijs. Maar bang was ik niet. Toen Reinier Paping binnenreed, ik had eerlijk gezegd niet eens door dat hij de winnaar was, was de chaos op het ijs weer compleet. Toen brak toch wel paniek uit. Maar op de een of andere manier is alles goed gegaan.’
Paping kreeg de krans omgehangen door koningin Juliana en prinses Beatrix. Daarna werd in een EHBO-tent op de kant nog een geïmproviseerde bijeenkomst gehouden. Jannie Span en haar collega’s bleven op het ijs tot het later in de middag donker begon te worden. Ze zagen slechts een handjevol schaatsers binnenkomen. Tegelijkertijd werd het weer ook bij de finish steeds slechter. Het waaide hard en de sneeuw ging steeds harder stuiven. ‘We waren dik ingepakt. Ik stond stijf van de kleding. Een lange broek met pyjama eronder, een dikke trui met daaronder een Leeuwarder Courant op de borst tegen de koude wind, die door de jassen van toen natuurlijk heen ging. Muts op, sjaal om en handschoenen aan. En toch werd het in de loop van de middag te koud om te blijven. We moesten terug.’
Jannie Span stond aan de finish 'Het werd echt angstig op het ijs, er stonden zo ontzettend veel mensen op.' Dik inpakken was het devies. Tegenwoordig kun je het met een dunne, maar van het juiste synthetische materiaal gemaakte, jas warm genoeg houden. Destijds was vooral de krant een goede windremmer. Foto: Grieta Spannenburg.
Vader boos
Toen ze terugschaatsten naar Leeuwarden zijn ze eerst nog bij de winkel langs geweest om daar af te sluiten en nog even na te praten. Het was al avond toen ze thuiskwam. Daar wachtte een boze vader haar op. ‘Voor mij maakt het niet uit’, beet hij haar toe. ‘Maar ‘mem’ zat erg in de rats of je iets overkomen was. Je had je best eerder kunnen melden.’
En zo kwam een einde aan een gedenkwaardige dag. Aan een dag waarvan de meesten toen waarschijnlijk niet wisten hoe legendarisch hij uiteindelijk zou worden. En hoe bepalend voor een evenement waar we ook dit jaar reikhalzend naar uitkijken. Maar dat waarschijnlijk niet komt, want zo gaat het toch bijna steeds, deze jaren. Ook de recentste weerkaarten laten ons namelijk vrij overtuigend de dooi induiken!
Bron: Meteo Consult
Weerman Piet Paulusma raadt mensen aan zaterdagavond niet de weg op te gaan. Er wordt slecht weer verwacht, met matige sneeuwval en mogelijk ijzel.
In het westen regent het, maar in het Noorden gaat dat over in sneeuw of natte sneeuw. Dat begint eind van de middag en kan tot zondagochtend duren. Er is dan ook kans op mist. Na eerdere waarschuwingen waar de weersomstandigheden uiteindelijk mee bleken te vallen, noemt Paulusma deze melding wel serieus, omdat we in een dooiperiode zitten. Lang niet iedereen zal thuis blijven: in Stad worden zaterdagavond 9.000 bezoekers op het Noorderslag-festival verwacht.
Bron RTV-Noord
Het KNMI waarschuwt zaterdagavond en zondag voor natte sneeuw en ijzel. In een brede strook rond de lijn Den Helder-Tilburg valt natte sneeuw en lokaal komt ijzel voor. In het oosten en noordoosten ligt de temperatuur iets onder het vriespunt. Dat stelt het KNMI zaterdag op zijn website.
Rijkswaterstaat laat weten flink te strooien in de noordelijke provincies, Flevoland, Brabant en rond Nijmegen en Arnhem. Automobilisten wordt aangeraden hun snelheid aan het winterweer aan te passen.
Bron: Nu.nl
Winterse neerslag zorgt op flinke schaal voor gladheid voor het verkeer. Dit meldt de VerkeersInformatieDienst op zijn site. In het zuiden en midden van het land heeft het verkeer last van sneeuw, in de rest van Nederland komt ijzel voor. Juist omdat eerder vandaag regen viel is de weg minder zout dan weggebruikers gewend waren.
Uit het hele land komen meldingen van aanrijdingen. Vanaf de A2, tussen Den Bosch en Eindhoven, wordt gemeld dat de weg spekglad is. Tussen 15:30 en 22:00 uur werden 40 aanrijdingen gemeld. Op de A15 richting Gorinchem werd de weg tussen knooppunt Deil en Arkel afgesloten nadat bij een ongeval vijf voertuigen betrokken raakten. Een van de betrokken auto's kon maar met moeite uit de vangrail gehaald worden.
Het AD meldt dat Rijkswaterstaat laat weten flink te strooien in de noordelijke provincies, Flevoland, Brabant en rond Nijmegen en Arnhem. Automobilisten wordt aangeraden hun snelheid aan het winterweer aan te passen. In de loop van de avond en nacht valt er meer neerslag.
Bron BoN
De problemen door de gladheid bij busbedrijf Connexxion zijn voorbij. Hoewel het volgens de VerkeersInformatieDienst (VID) nog steeds glad kan zijn, rijden alle bussen weer volgens het boekje, laat een woordvoerder van Connexxion weten. Zaterdag schopte de weersomstandigheden de dienstregeling in Arnhem en Hilversum, en later ook in Zeewolde, in de war. Het busbedrijf heeft tijdens deze winter al meerdere keren flinke problemen gehad door de gladheid. Soms kwamen buslijnen daardoor helemaal stil te liggen.
De VID waarschuwt ook zondag nog voor gladheid. Zaterdagavond en -nacht heeft sneeuw en ijzel 'op flinke schaal' gezorgd voor gladheid. Door de regen van het begin van de zaterdag was bovendien veel zout weggespoeld. Uit het hele land kwamen meldingen van aanrijdingen.
© Novum
Veel Nederlanders hebben dit weekeinde het vuil en de zoutresten van de afgelopen vorstperiode van de auto gespoeld. Een BOVAG-woordvoerder meldde zondag dat er in het hele land bij wasstraten topdrukte heerste.
Hoeveel auto's een wasbeurt hebben gehad, is niet te zeggen. Bij MacCarwash autowasbedrijf in Amersfoort, dat een capaciteit heeft van 150 wagens per uur, heeft zaterdag de hele dag een rij gestaan, zei Willem Goedhart tegen de BOVAG. ,,Dit weekeinde slaat alles, ik heb het nog nooit zo druk gehad. In Aalsmeer bij Loogman tanken & wassen liep het vrijdag al storm. ,,Alsof mensen wat eerder vrij namen om de auto te wassen. Tijdens het wachten hadden de mensen het over de pekel op de weg en hoe slecht dat is voor de auto.''
De ingetreden dooi is volgens de BOVAG voor veel mensen aanleiding voor een bezoek aan de wasstraat. Zij konden namelijk de afgelopen weken aan de zwarte sneeuwresten langs de weg goed zien hoe vies het eigenlijk is op de weg, aldus de woordvoerder.
Bij BOVAG zijn 175 autowascentra aangesloten. Daarnaast is er nog een groot aantal wasstraten, bijvoorbeeld bij tankstations, dat niet bij de organisatie is aangesloten.
Bron: De Pers
De dooi heeft ingezet en voorlopig is het kwakkelen in Nederland. Af en toe daalt de temperatuur ’s nachts tot onder het vriespunt en mogelijkerwijs gaat het in de loop van de komende week ook overdag nog eens vriezen. De kans dat het winterweer deze maand nog in volle hevigheid terug komt is de afgelopen etmalen steeds kleiner geworden. Ook al blijft diepvrieskou wel in de buurt. Een serieuze oostenwind, dat hebben we nodig om de kou terug ons land in te laten glijden. Of, om naderende regen te transformeren naar sneeuw.
De heftigste kou is al ongeveer een week uit een aanzienlijk deel van Europa verdreven. We begonnen 2010 met in Scandinavië ’s nachts op uitgebreide schaal 30 tot 40 graden vorst. En lager zelfs. Ook overdag was het in Zweden, Noorwegen en Finland veelal 20 tot 30 graden onder nul. Dat was de serieuze diepvrieskou die ruim een week geleden noordelijk Europa heeft verlaten. Inmiddels vriest het er nog steeds, maar met mate; afgelopen nacht is het zo’n 3 tot 10 graden onder nul geweest, in Lapland en de Noord-Noorse en Noord-Zweedse berggebieden zakte de temperatuur nog wel naar 20 tot 25 graden onder nul.
Aanhoudend vriesweer in Oost-Europa
In het oosten van Europa glijdt maandag heel geleidelijk mildere lucht binnen, maar het enige effect daarvan lijkt te zijn dat het in West-Polen kortstondig 1 of 2 graden boven het vriespunt wordt. Die instroom van die zachtere lucht gaat gepaard met sneeuwval, waarna de zuidoostenwind, opgewekt door een hogedrukgebied boven noordelijk Siberië, aanwakkert en de kou gewoon weer terugblaast. Dinsdag en de dagen daarna vriest het overdag in Polen gewoon weer matig tot streng. Oftewel; 5 tot 11 graden onder nul als maximumtemperatuur.
De hoofdberekening van het ECMWF model brengt ons donderdag net wel in de kou, met middagtemperaturen iets onder nul. De meeste overige berekeningen zijn voor de donderdag een paar graden minder koud.
Die straffe zuidoostenwind schuift in het midden van de komende week ook weer koude lucht bij onze oosterburen, Duitsland, naar binnen. Morgen is het er van oost naar west zo’n 2 tot 6 graden, maar woensdag zit de oostelijke helft van Duitsland overdag alweer rond het vriespunt. In de hoofdberekening van het Europese rekenmodel (ECMWF) komt de temperatuur vrijdag in de wijde omgeving van Berlijn niet boven min 6 graden uit.
De weerkaart met isobaren zoals het ECMWF deze voor aanstaande dinsdag heeft uitstaan. Een krachtig hogedrukgebied boven noordelijk Siberie en bij ons een tamelijk laffe oostelijke wind.
Kortom, de kou blijft wel in onze buurt. We hoeven er niet ver oostwaarts voor te rijden. Maar ja, dan moet de wind wel vanuit de oosthoek waaien. Momenteel is dat nog niet het geval, er waait vandaag een westelijke wind, morgen draait de wind naar het zuidwesten. De middagtemperatuur varieert morgen dan ook tussen 3 en 5 graden. Vanaf midden komende week, als de oostenwind weer wat opsteekt, daalt de temperatuur naar 1 tot 3 graden in de plus ‘s middags. Voor aanstaande donderdag berekent de hoofdrun van het ECMWF model in de nacht opklaringen en daardoor gemakkelijk 3 of 4 graden vorst, en overdag zou het dan ook iets onder nul blijven. De meeste overige berekeningen gaan opklaringloos de donderdag in en komen overdag vervolgens met 1 of 2 graden boven nul uit.
De hoofdberekening zoals deze voor donderdag de maximumtemperaturen in oostelijk Europa voorstelt. In Oost-Polen vriest het daarin 10 tot 13 graden.
De weerkaart van het ECMWF voor aanstaande donderdag. Nog steeds het stevige Siberische hogedrukgebied. Terwijl er vanaf de oceaan storingen naderen (behorende bij het lagedrukgebied bij IJsland) gaat bij ons de aflandige wind aantrekken.
Windrichting en -kracht essentieel
Het gros van de berekeningen laat die oostenwind in het midden van deze week inderdaad optreden, maar ook alweer vrij snel draaien naar het zuiden tot zuidoosten waarmee juist weer mildere lucht binnentrekt. Vanaf de oceaan schuiven vervolgens allemaal neerslaggebieden tot dicht in onze buurt. Het hangt er vervolgens om in hoeverre die neerslagzones ook over ons heen trekken en wat de wind aan de voorzijde daarvan gaat doen. Daar waar de wind aan de voorzijde van zo’n storing even naar het oosten draait en koude lucht over ons heen duwt, kan die neerslag gemakkelijk weer als sneeuw naar beneden komen. Zo ligt er aanstaande vrijdag en/of zaterdag ook een dergelijke situatie op de loer, waarbij (gelijk aan gisteravond) er zowel regen als ook sneeuw kan gaan vallen.
Bron: Meteo Consult
Voetstappen in de sneeuw hebben er zaterdagnacht toe geleid dat de politie een 19-jarige en 24-jarige Drachtster kon aanhouden. Op de Stal in Drachten was er brand gesticht in een bushokje en bij aankomst van de politie zagen de agenten nog net twee mannen wegrennen. Dankzij de voetsporen in de sneeuw kon de politie vrij eenvoudig de vluchtroute volgen. Ze hielden zich op achter een woning in de straat.
De twee zijn direct aangehouden en overgebracht naar het bureau. De agenten hebben verder de brand in het bushokje geblust. Door de brand ontstond er grote schade. Tijdens de fouillering van de 19-jarige vonden de agenten onder andere 30 gram softdrugs. Dit werd in beslag genomen.
Bron Waldnet
Door de gladheid zijn zaterdagavond en zondagochtend diverse voertuigen van de weg geraakt. Zo ook in op de Tuurdijk in het Utrechtse ’t Goy. Daar raakte een bestelbus van de weg door een spekglad wegdek. De bestuurder van het voertuig kon ongedeerd zijn auto verlaten. De brandweer, die ook was uitgerukt, hoefde niet in actie te komen. Een bergingsbedrijf heeft het voertuig uit de sloot gehaald.
Bron: Blik op Nieuws
Een fiets stelen in de sneeuw gaat niet zomaar. Zaterdagnacht merkte een Hoogevener dat zijn fiets vanuit de Schutstraat in Hoogeveen was verdwenen. Maar hij kon het bandenspoor volgen in de sneeuw. Het spoor eindigde abrupt bij een schuurtje, waarin de fiets stond. De man waarschuwde de politie. Een 18-jarige jongen had de fiets 'meegenomen'.
Bron: Dagblad van het Noorden
Boven Rusland ligt een hogedrukgebied die een noordelijke tot oostelijke stroming in stand probeert te houden en daarmee koude, droge lucht aanvoert. Op de Atlantische Oceaan ontstaan er lagedrukgebieden die een meest zuidwestelijke stroming op gang brengen en daarmee iets zachtere, maar vochtige lucht onze kant op transporteren. Ons land blijft het grensgebied van deze twee luchtsoorten en daardoor is het weerbeeld op het lange termijn onzeker.
Tussenstand januari
Januari verloopt tot nu toe erg koud. In de nachten was er in het begin van de maand sprake van matige tot strenge vorst. Overdag vroor het ook op de meeste plaatsen licht tot matig. In de tweede week van januari liepen de dag- en nachttemperaturen licht op, maar lagen nog steeds onder het langjarige gemiddelde.
Het lopend maandgemiddelde is op dit moment -1.9 graden, terwijl het normale maandgemiddelde rond 2.8 graden ligt. De koutrend van december lijkt zich voort te zetten. De komende week blijven de temperaturen tussen vorst en dooi zwabberen en zullen de gemiddelden weinig opkrikken.
Bron Weeronline
Ongeveer de helft van de Nederlanders kampt in de wintermaanden met verkoudheid, griep, keelontsteking of voorhoofdsholteontsteking. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de periode 2006-2008.
De winter is bij uitstek de periode waarin deze klachten voorkomen. In de andere seizoenen ligt het percentage mensen met griepachtige klachten een stuk lager. In de zomer krijgt gemiddeld 30 procent van de Nederlanders last van de genoemde infectieziekten.
Bron De Pers
In de Oostkantons zijn nog twee skipistes open, Mont Spinette en Baraque Michel. Door de dooi die dit weekend is ingezet moesten de meeste skipistes al sluiten. Skiën kan dus nog wel in België, maar de kwaliteit van de sneeuw is matig. Op Mont Spinette is de sneeuwlaag nog 10 centimeter, op Baraque Michel slechts 8 centimeter.
Bron Hln | Gewijzigd: 24 februari 2017, 13:01 uur, door Joyce.s
Een 29-jarige automobiliste uit Groningen heeft angstige momenten beleefd op de Spetsebrugweg in Vlagtwedde. Ze verloor door het gladde wegdek de controle over het stuur waarna de auto tegen het hekwerk gleed van de brug die in die weg ligt.
Het voertuig belandde op de zijkant van het talud. De vrouw kon naar buiten klimmen, zonder enig letsel. Door de trekhaak aan een verkeerspaal te binden, werd in eerste instantie voorkomen dat het voertuig in het water viel. Het touw hield het een tijdje maar knapte uiteindelijk toch. Het gevolg: de auto viel 'in de plomp' en ging kopje onder. Een deskundig bedrijf haalde hem uit het water en sleepte het weg.
Bron DvhN
Het winterse weer heeft alleen al in december 15 tot 20 miljoen euro extra aan schade aan personenauto's veroorzaakt, meldt het Verbond van Verzekeraars.
Het verbond baseert zich op berekeningen van van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. De rekenmeesters hebben een rekenmodel ontwikkeld op basis van gegevens in de periode 2004-2008. Daaruit komt het verband naar voren tussen sneeuwval en extra blikschade. Bij meer dan 5 centimeter sneeuwval kan de schade tot 50 procent meer zijn dan op een gewone dag.
In de berekening is uitgegaan van meldingen van het KNMI en is alleen de verzekerde schade meegeteld. De totale schade door de verkeersoverlast ligt ongetwijfeld nog veel hoger, aldus de verzekeraars.
Bron DvhN
De toch al noodlijdende noordelijke bouwsector heeft door het strenge winterweer van de afgelopen weken nieuwe averij opgelopen. Brancheorganisatie Bouwend Nederland Regio Noord vreest het ergste als er de komende tijd nog veel meer sneeuw en ijs volgen.
"Het is op 17 december gaan sneeuwen. Inmiddels staat de teller al op twaalf niet-werkbare dagen. Daar is de collectieve atv rond de feestdagen niet eens bij inbegrepen. In de bouw wordt rekening gehouden met maximaal tien tot vijftien onwerkbare dagen voor de hele winterperiode, van november tot maart", aldus Cees Udinga, beleidsmedewerker sociale zaken van Bouwend Nederland Regio Noord. De brancheorganisatie maakt zich grote zorgen voor de rest van de winter en volgt de weersverwachting op de voet. "In Noord-Nederland zijn we ook nog eens als eerste aan de beurt bij kou en sneeuw. En de winter duurt hier langer."
Aannemers moeten, ook als hun mensen gedwongen thuis zitten, gewoon de lonen blijven betalen. Intussen komt er nu geen geld binnen; opdrachtgevers hebben het recht de betalingstermijnen vooruit te schuiven. Udinga: "Op deze manier komt de financiële positie van veel bouwbedrijven nog verder in gevaar." Door de economische crisis is bij de meeste ondernemers in de sector al alle vet van de botten verdwenen. Veel aannemers zien zich bovendien gedwongen om tegen lagere prijzen in te schrijven op projecten, teneinde de orderportefeuille maar op peil te houden.
Vooral infrabedrijven, grondwerkers en funderingsspecialisten zijn de dupe van het winterweer. Udinga: "De ruwbouwers, zeg maar. Maar zelfs nu het een klein beetje dooit, kunnen bijvoorbeeld metselaars, voegers en betonstorters ook nog altijd niet uit de voeten. Er wacht een hoop werk in de wegenbouw. Veel asfalt heeft door de vorst flinke schade opgelopen, maar daar kan pas bij beter weer iets aan worden gedaan."
Bouwbedrijven kunnen de schade die ze door het strenge winterweer lijden, nergens verhalen. "Vroeger had je het risicofonds bouwnijverheid. Dat was onder meer bedoeld om de gevolgen van extreem weer te compenseren. Maar in 2006 is dat opgeheven. Nederland kende immers toch alleen maar kwakkelwinters…"
Brandbrief
De Noordelijke Vereniging Burgerlijke en Utiliteitsbouw (NVBU) heeft minister Piet Hein Donner van sociale zaken en werkgelegenheid een brandbrief gestuurd over de gevolgen van de strenge winter voor de sector. Ze vraagt de bewindsman dringend de 'ww-regeling onwerkbaar weer' opnieuw in het leven te roepen.
Bron DvhN
De weerkaarten zien er vandaag schitterend uit voor de liefhebbers van schaatsen op natuurijs. Met een oostenwind keer de kou terug en dit keer zonder sneeuwval.
Het ideale scenario dat de schaatskenners in gedachten hadden, lijkt daarmee waarheid te worden. Tijdens de vorige vorstperiode was het ijs zeer slecht van kwaliteit door de vele sneeuw. Na een paar dagen stevige dooi is de sneeuw overal op het ijs gesmolten tot een mooie laag water. Met de terugkerende kou zal dit water een fraaie ijsvloer opleveren.
De weermodellen worstelen al dagen met de vraag of diepvrieskou vanuit Rusland via Polen naar Nederland zou gaan stromen. Ook nu is die vraag nog niet definitief beantwoord. De modellen zijn het er echter wel over eens dat het de komende dagen licht tot matig gaat vriezen en dat er nauwelijks neerslag valt. Daarmee zijn de eerste stappen gezet.
Om de kou bij Nederland te krijgen, moet een hogedrukgebied zijn invloed uitbreiden naar Scandinavië en onze omgeving. De weermodellen lijken dit scenario nu te omarmen. Op de plaatjes hiernaast is te zien hoe het hogedrukgebied in een kleine week tijd zich verplaatst van Rusland naar het zuiden van Noorwegen. De luchtdruk zou maar liefst 1050 hPa worden, een extreem hoge stand.
Vooral Groningen en Friesland mogen hopen op perfect weer. De berekeningen laten de meeste kou namelijk over de noordelijke provincies trekken. Vanaf donderdag komt de temperatuur daar al nauwelijks meer boven het vriespunt uit en kan het ijs snel aangroeien. In het zuiden wordt het dan nog +3 graden.
Op grafieken links is de ontwikkeling van de temperatuur voor Groningen en Friesland te zien en hoe de ijsdikte daarvan profiteert. Daarbij is er vanuit gegaan dat er in het water nu nog een laag ijs ligt van circa 6 centimeter. Vanaf donderdag groeit het ijs gestaag aan en na het weekeinde zou er dan weer geschaatst kunnen worden.
Voor een eventuele Elfstedentocht is bovenstaande ontwikkeling perfect. De dagen beginnen alweer langer te worden en de zon wordt krachtiger. Het had dus niet veel langer moeten duren voordat de vorst terug zou keren, want er moet nog heel wat gebeuren op de Elfstedenroute voordat daar de tocht gehouden kan worden. Sommige delen liggen zelfs nog helemaal open. De huidige weersverwachting is een stap in de goede richting. Om de tocht dichterbij te brengen moet echter de diepvrieslucht Nederland (af en toe) gaan bereiken. Op onderstaande temperatuurkaart is te zien dat de strenge vorst zeer dichtbij is. We mogen dus serieus hoop hebben en blijven de berekeningen met spanning volgen.
Bron Weerplaza