In Kortrijk is beslist het winternoodplan in werking te stellen. Dat meldt waarnemend burgemeester Lieven Lybeer. Vanaf nu kunnen mensen die gevaar lopen door de koude 24 uur op 24 bij de stadsdiensten terecht voor hulp. Omdat de winterkoude aanhoudt, hebben we beslist, in samenspraak met het OCMW en de politiezone VLAS, de acute fase van het winternoodplan in werking te stellen", aldus de burgemeester. "Op een meldpunt kunnen mensen die door de koude in de problemen geraken, om hulp vragen. Er wordt dan samen gezocht naar een oplossing.
Daarnaast wordt de beperking bij de nachtopvang voor daklozen -maximum vijf nachten op veertien- opgeheven. Indien nodig zal het stadsbestuur de capaciteit uitbreiden tot een 15-tal bedden.
©Hln
Het waterschap Noorderzijlvest heeft tot nader order een vaarverbod ingesteld voor alle vaarwegen in het beheergebied van het waterschap. Scheepvaartverkeer kan met vorst schade veroorzaken aan taluds, beschoeiingen en andere kunstwerken van het waterschap. Met het vaarverbod proberen we schade zoveel mogelijk te beperken.
Veilig op het ijs
Het waterschap adviseert dringend om in de buurt van gemalen en zuiveringen niet op het ijs te komen. Bij gemalen die aanslaan wordt water onder de ijsvloer weggetrokken of er juist onder gepompt. Dat maakt het ijs bijzonder zwak, terwijl dat niet altijd te zien is. Zuiveringsinstallaties lozen relatief warm water op de kanalen en dat maakt de ijslaag aanzienlijk dunner dan elders. Schaatsers kunnen het ijs bij gemalen en rioolwaterzuiveringsinstallaties dus beter mijden.
©BoN
Op de Vaart in Vlaardingen is donderdagmiddag een jongen door het ijs gezakt. Er waren meerdere kinderen op het ijs aan het spelen toen een van hen plotseling door het ijs zakte. Omstanders probeerden de jongen uit het water te halen, maar dit lukte in eerste instantie niet. Hierop werden de hulpdiensten gealarmeerd. Met behulp van de brandweer kon de jongen uit het water worden gehaald. Hij is overgedragen aan het ambulancepersoneel. Na de reddingsactie gingen diverse kinderen het ijs weer op. De politie heeft hen er weer afgehaald.
©BoN
Gaten in het wegdek bezorgen de gemeente Hoogeveen veel werk. Een mobiele ploeg is continu aan het werk om vorstschade aan het asfalt te repareren. Zo nodig springen serviceteams bij. De schade loopt in de tienduizenden euro's.
Voor een deel is dit schadebedrag ingecalculeerd. "Omdat het een jaarlijks terugkomend fenomeen is, houden we er financieel rekening mee. Dit jaar zal er waarschijnlijk wat meer aan worden uitgegeven, wat ten koste gaat van het regulier onderhoud", vertelt woordvoerder Simon de Roo van de gemeente Hoogeveen. "Vorig jaar waren we aan reparatie van gaten in het asfalt zo'n 40 duizend euro kwijt."
De 'asfaltman' van de gemeente Hoogeveen rijdt dagelijks een extra inspectieronde om gaten op te sporen. Bij gaten dieper dan 2,5 centimeter, ook in fietsroutes, wordt meteen een winterreparatie uitgevoerd.
©DvhN
De gemeente De Wolden moet het strooien op haar wegen beperken, in verband met de algehele zoutschaarste. Alleen op doorgaande wegen wordt nog gestrooid. De gemeente strooit preventief met een mengsel van water en zout (pekel). Daardoor vermindert het zoutgebruik. Ook kunnen strooiwagens sneller rijden waardoor er minder zout nodig is. Meer info op: DeWolden.
©DvhN
Op het dikke pak sneeuw dat in de dierenverblijven van Dierenpark Emmen ligt, reageren de dieren allemaal heel verschillend. Vlinders, slangen en krokodillen hebben nergens last van, want deze dieren zitten in binnenverblijven, die altijd al een tropisch klimaat hebben. De Caribische vogels uit de Zuid-Amerikaanse vogeltuin zijn in november al uit de immense volière gevangen en overgebracht naar een verwarmde kas. Nu het water in het buitenverblijf te koud is, blijven ook grote koukleumen als nijlpaarden voorlopig ook binnen.
De meeste apen kunnen wel tegen de kou. Omdat er ijs ligt op het water rond de verblijven van de bavianen, gibbons en andere apen, kunnen ook zij voorlopig niet naar buiten om te voorkomen dat ze over het ijs de vrijheid tegemoet lopen.
De olifanten halen dagelijks een frisse neus, maar mogen niet hun grote buitenverblijf in. Als 15 olifanten een dagje op de dikke laag sneeuw stampen, blijft een gladde ijsvloer over, die niet veilig is. Natuurlijk zijn er ook dieren die genieten van de winterse omstandigheden. Op de grote Afrikasavanne stappen regelmatig de gnoes door de sneeuw en ook Kusini, de mannetjesneushoorn trekt af en toe een sprintje over de grote witte vlakte. Zeeleeuwen, pinguïns en bizons hebben geen problemen met de kou en de tijgers vermaken zich kostelijk in de sneeuw. Daar zijn het dan ook Siberische tijgers voor.
©Blik op Nieuws | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:58 uur, door Joyce.s
De sneeuwval blijft aanhouden en het strooizout raakt op. Als gevolg zou Rijkswaterstaat delen van snelwegen moeten afsluiten. Als het winterweer aanhoudt, kan er komend weekend een landelijk tekort ontstaan aan strooizout. Welke wegen afgezet zouden moeten worden, hangt van het weer af, meldt Rijkswaterstaat donderdag.
Deze winter is er al ruim anderhalf keer zoveel zout gestrooid als in mildere winters, waarin zo'n 70.000 ton zout op de wegen terecht kwam.
Meer zout
Economieminister Maria van der Hoeven (CDA) heeft vandaag opdracht gegeven voor 100.000 ton extra zoutwinning in Friesland. Het is nog onduidelijk hoe snel dat zout beschikbaar is.
Het Friese zout wordt gewonnen door Frisia Zout. Van der Hoeven deed de extra bestelling op uitdrukkelijk verzoek van Rijkswaterstaat. Volgens de minister daalt de bodem door de extra zoutwinning met maximaal 5 millimeter. 'Bij mijn besluit heb ik de belangen van de nationale verkeersveiligheid laten prevaleren,' zei de minister.
Op
De afgelopen dagen trokken verschillende gemeenten al aan de bel, omdat hun zoutreservoir opraakt. Op sommige plaatsen strooide men met zand om de gladde wegen beter begaanbaar te maken. Zand is ook waar Rijkswaterstaat aan denkt, mocht het zout echt opraken.
Etten-Leur probeert het probleem op te lossen door op de wegen met lichtgroen, paars en geel geparfumeerd badzout te strooien. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in natuurlijke producten schoot de gemeente met een partij badzout te hulp.
Gas
Er wordt ook meer gestookt, waardoor de Gasunie aanspraak maakt op drie extra gastanks op de Maasvlakte. De tanks, met de gezamenlijke naam peakshaver, worden ingezet wanneer de gasleveringen in met name de Randstad in gevaar dreigen te komen.
De maatregel is vooral nodig omdat veel bedrijven met de kerstvakantie achter de rug weer van start gaan. De laatste keer dat de peakshaver werd ingeschakeld, was in 2003.
© Elsevier
Twee duikploegen, van de brandweerkorpsen Goes en Tholen, zoeken al anderhalf uur naar een drenkeling onder het ijs op de gracht aan de Populierenstraat in Goes.
Een voorbijganger hoorde rond negen uur vanavond gillen uit de richting van het ijs. Ze meende aan de stem te horen dat het om een kind ging en hoorde woorden roepen van de strekking: "Help, ik zak in een wak. Politie en brandweer gingen meteen zoeken.
De Goese duikploeg kreeg hulp van Tholen en een ladderwagen lichtte de zoekactie bij. De politie startte meteen een onderzoek om een antwoord te vinden op de vraag of er iemand vermist werd. Dat bleek nog niet het geval. Niettemin staan ambulances klaar en er is een traumateam uit Rotterdam onderweg naar Goes.
De hulpdiensten en alle omstanders hopen hardop dat er iemand met een nat pak thuis in een warm bad is gekropen. Getuigen worden verzocht contact op te nemen met de politie.
©PZC
Op de spitsstroken wordt vanwege het dreigend zouttekort sinds donderdag niet meer gestrooid. Dat meldt Rijkswaterstaat. Volgens Rijkswaterstaat gaat het om een voorzorgsmaatregel in heel Nederland om spaarzamer met zout om te gaan. Donderdagmiddag leidden gesloten spitsstroken op de A1 en de A50 tot files. Op de snelwegen bij Arnhem en Nijmegen konden de spitsstroken wel geopend worden, omdat de rijbanen daar niet glad waren.
Er wordt gesproken over het sluiten van snelwegen het komend weekend. Volgens Rijkswaterstaat is daar in het oosten van Nederland geen sprake van.
© Omroepgelderland
De kans bestaat dat door het winterweer snelwegen worden afgesloten. Hevige sneeuval in combinatie met harde wind en een tekort aan strooizout liggen hieraan ten grondslag. Hulpdiensten zijn al bezig met het maken van noodplannen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft in een brandbrief gericht aan onder meer provinciebestuurders en politiechefs aangegeven dat zij zich moeten voorbereiden op een ernstige verstoring van het dagelijks leven. De oproep is gericht aan ziekenhuizen, brandweer- en poltiekorpsen.
Het dreigende tekort aan strooizout heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid van vitale bedrijven, zorginstellingen, ziekenhuizen, de bevoorrading van winkels en de thuiszorg. Hulpdiensten worden beperkt in hun mobiliteit. Minister Maria van der Hoeven heeft Frisia Zout toestemming gegeven om extra zout te winnen. Milieu-organisaties verzetten zich daar tegen.
Badzout strooien
Het winterweer houdt volgens het KNMI de komende dagen nog aan. Er wordt gezocht naar alternatieven voor strooizout. De Noord-Brabantse gemeente Etten-Leur staat op het punt om badzout te gaan strooien. Op de gemeentewerf staan strooiwagens klaar met geparfumeerd, geel, appeltjesgroen en paars zout. Zand strooien is een ander alternatief. Steeds meer gemeenten zijn momenteel alleen nog in staat om de hoofdwegen te bestrooien.
Rijkswaterstaat heeft al aangegeven dat zij desnood snelwegen zal afsluiten in verband met de verkeersveiligheid.
Winteroffensief
Ook omliggende landen als België, Engeland en Duitsland kampen met zouttekorten. Een groot deel van Europa kreunt nu al weken onder een streng winteroffensief, maar het ergste moet nog komen. Weervoorspellers waarschuwen voor de winterdepressie Daisy, een sneeuwstorm die komend weekend hard zal toeslaan, ook bij ons. Vooral in Midden-Europa.
©AD
Een ijsbreker van Rijkswaterstaat is vrijdagochtend begonnen met het vrijmaken van havens in Almelo en Enschede. In de havens ligt tussen de vijf en negen centimeter ijs. Het is voor het eerst deze winter dat in Oost-Nederland een ijsbreker wordt ingezet.
Schippers hebben in de havens van Almelo en Enschede tot nu toe nog weinig problemen ondervonden van het winterweer, zegt een woordvoerder. Het ijs in de havens wordt in de aanloop naar het weekeinde gebroken, omdat er dan zwaar winterweer wordt verwacht. Ook in de zijtak van het Twentekanaal tussen Goor en Almelo wordt ijs gebroken.
Maandag werden voor het eerst ijsbrekers ingezet. Dit gebeurde op het IJsselmeer op de vaarroute tussen Amsterdam en Lemmer.
©Nieuws.nl
De VAB waarschuwt bestuurders voor een mogelijke verdrievoudiging van de kans op ongevallen komend weekend. Dat verhoogd ongevalrisico geldt vooral op secundaire wegen, aldus de mobiliteitsorganisatie. Komend weekend wordt door de weerdiensten sneeuw aangekondigd in combinatie met vrieskoude. De VAB-pechstatistieken leren dat automobilisten bij verse sneeuwval of gladde wegen problemen hebben bij het inschatten van de berijdbaarheid van verkeerswegen, omdat niet alle wegen met dezelfde intensiteit worden bestrooid.
Het jaargemiddelde van aantal ongevallen per dag bij VAB-Wegenwacht ligt op 3,48 pct van het aantal daginterventies. Op piekdagen noteert VAB een verdrievoudiging van het aantal ongevalinterventies. Op donderdag 17 en vrijdag 18 december, bij de eerste winterprik, liep het aantal ongeval-interventies op tot respectievelijk 18,9 en 13,6 pct. Door de lage snelheid bleven de meeste ongevallen beperkt tot blikschade.
De VAB waarschuwt dat het probleem nog zal toenemen als gemeenten en steden selectief gaan strooien wegens een tekort aan strooizout.
©Hln
Een groot deel van Europa kreunt nu al weken onder een streng winteroffensief, maar het ergste moet nog komen. Weervoorspellers waarschuwen voor de winterdepressie Daisy, een sneeuwstorm die komend weekend ongemeen hard zal toeslaan, ook bij ons. Vooral in Midden-Europa (de Alpenlanden, Duitsland, Polen, ...) worden enorme hoeveelheden sneeuw en een zeer gure stormwind voorspeld. Een zelden geziene en wijd verspreide winterchaos hangt in de lucht.
Laat ons beginnen met België. Vannacht was het rillen en beven bij diepvriestemperaturen. In Kleine-Brogel vroor het al 10 graden om 1u vannacht. Ook morgen blijft het de hele dag in het hele land vriezen: met maxima van -1 aan de kust tot -6 op de Hoge Venen. De schrale noordooster spant aan en maakt het koudegevoel nog sterker. Tegen de avond dringt vanuit de Ardennen dan de sneeuwzone verbonden aan Daisy ons land binnen.
Siberisch met nieuwe sneeuw
Zaterdag wordt dan een ronduit Siberische winterdag met nog altijd ook overdag vriestemperaturen. In het hele land vallen enkele centimeters sneeuw. Op de Hoge Venen kan de sneeuwlaag zelfs aandikken tot zo'n 25 cm. Nu ligt er 15 cm in Rocherath. De gure noordooster (5 tot 6 Beaufort in het binnenland, 7 aan de kust) veroorzaakt een heuse sneeuwstorm, zelden gezien de voorbij jaren in onze contreien. Zondag vallen er nog enkele sneeuwbuien, maar de wind neemt af in kracht en het ergste zou dan moeten voorbij moeten zijn. Volgende week blijft het wellicht droog en koud winterweer met overdag nog altijd vriestemperaturen. Het einde van de koudegolf is dus nog steeds niet in zicht.
©Hln | Gewijzigd: 24 februari 2017, 12:58 uur, door Joyce.s
Chemiebedrijf AkzoNobel levert aan Rijkswaterstaat de komende dagen 15.000 ton strooizout. Het is de resterende voorraad. Het zout wordt van vandaag tot en met woensdag geleverd. Normaal wordt in één winter 70.000 ton gebruikt. Gisteren waarschuwde Rijkswaterstaat dat een tekort aan strooizout dreigt. Er is al 100.000 ton gebruikt. Minister van der Hoeven gaf daarom toestemming om extra zout te winnen in Friesland.
Volgens AkzoNobel wordt het zout op snelwegen ingezet, maar zonodig ook op provinciale en lokale wegen. Het zout komt uit fabrieken in Delfzijl, Hengelo en Denemarken.
© NOS.nl
In Antwerpen zijn deze winter al 175 boetes uitgedeeld aan mensen die hun trottoir niet sneeuwvrij hadden gemaakt. De mensen krijgen eerst een verwittiging. Als de sneeuw daarna blijft liggen, volgt een overlastboete van 100 euro. Zowat overal staat in het politiereglement dat de bewoner van een huis de stoep moet schoonhouden.
© De Redactie.be
Op het meldpunt van de Fietsersbond regent het klachten over onbegaanbare fietspaden. Met name in Den Haag is de situatie bijzonder slecht. Niet alleen zijn de fietspaden daar niet geveegd, sterker, de gemeente heeft het materiaal om fietspaden schoon te vegen ingezet om de sneeuw van de rijbaan het fietspad op te verschuiven. Maar ook uit Zaandam, Schiedam, Gouda en Utrecht komen veel klachten. De fractie van GroenLinks Zaandam heeft inmiddels vragen gesteld.
Opvallend zijn de grote verschillen in optreden tussen de gemeentes. Natuurlijk is er op 20 december veel sneeuw gevallen rond Den Haag. Sneeuw op fietspaden is evenwel relatief makkelijk te bestrijden door snelle inzet van schuifwagens en borstelwagens. Pekel is veel minder geschikt om sneeuw van fietspaden te verwijderen. De pekel wordt te weinig door banden ingereden en is daarom weinig effectief. Gebrek aan pekel is dus geen belemmering om fietspaden sneeuwvrij te houden. De landelijke aanbeveling luidt dan ook om fietspaden zo lang mogelijk sneeuwvrij te houden en zo snel mogelijk weer sneeuwvrij te maken. Blijft de sneeuw liggen, dan wordt het ijs en is het zonder dooi niet meer te verwijderen. Veel gemeentes zijn daar redelijk goed in geslaagd, zoals bijvoorbeeld de gemeente Eindhoven.
Fietsers die schade hebben geleden door een val in een gemeente met inadequate gladsheidsbestrijding, kunnen de gemeente daarvoor aansprakelijk stellen op grond van Burgerlijk Wetboek 6:162. De Fietsersbond roept fietsers op problemen zo veel mogelijk te melden via www.fietsersbond.nl/meldpunt en gemeentes om zo veel en zo snel als mogelijk sneeuw van de hoofdfietsroutes te verwijderen om ijsvorming te voorkomen.
©BoN
Nu het kwik in grote delen van het land al de hele week ook overdag onder nul blijft, begint de schaatskoorts te stijgen. De sneeuw die op veel plaatsen op het ijs ligt, lijkt wijdverbreide ijspret evenwel nog in de weg te staan. De Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden heeft de welbekende rayonhoofden in elk geval nog niet bijeen geroepen, zei een woordvoerster vrijdag. Het ijs is op vele plekken langs de route van de 'tocht der tochten' nog veel te zwak.
Wie van een gokje houdt, kan op internet al wel weddenschappen afsluiten over de vraag of er deze winter een Elfstedentocht komt. De pessimisten zijn nog in de meerderheid. Als zij gelijk krijgen, kunnen zij op dit moment 1,20 euro incasseren voor elke ingelegde euro. Wie 'ja' zegt en gelijk krijgt, kan zijn inzet verviervoudigen.
De schaatsbond KNSB heeft voor komend weekeinde nog geen toertochten op natuurijs op de kalender staan. De bond adviseert schaatsers die er op eigen houtje op uit trekken om open waterpartijen zoals meren te vermijden. Op de ijsbanen van schaatsverenigingen is het ijs het nog altijd veiligst en het prettigst schaatsen, aldus de KNSB.
©De Pers
Duizenden gokkers zijn via internet weddenschappen aangegaan over het wel of niet doorgaan van de Friese Elfstedentocht. De pessimisten zijn volgens onlinewedkantoor Unibet vooralsnog in de meerderheid. Voor elke ingelegde euro krijgen de ,,neezeggers'' 1,20 euro terwijl de optimisten daar vrijdag 4 euro voor terugkrijgen. De pessimisten lijken in het voordeel: hele stukken van het parkoers liggen namelijk nog open.
Volgens Unibet stijgt de Elfstedenwedkoorts elk jaar als het kwik daalt. Een zegsman meldde vrijdag dat er ,,enkele duizenden'' weddenschappen op de tocht der tochten zijn afgesloten. Precieze aantallen geeft het bedrijf niet.
©De Pers
Waterleidingbedrijven waarschuwen tegen het bevriezen van de waterleiding, vooral met het oog op de harde, ijskoude wind de komende dagen. Vorst en tocht zijn een slechte combinatie en de grootste vijand van waterleiding en -meter. Het voorkomen van tocht is een van de belangrijkste maatregelen. De bedrijven raden aan kieren en naden te dichten en isolatiemateriaal tegen de gevelwand te plaatsen. Hoofdkraan, watermeter en -leiding kunnen ook worden omwikkeld, eventueel met een elektrisch verwarmingslint.
Ook adviseren de waterleidingbedrijven de radiatoren van de centrale verwarming in alle ruimtes een beetje open te draaien en de thermostaat op minstens 15 graden te zetten, ook als mensen een paar dagen of langer van huis gaan.
©De Pers
Het sneeuwde er al de hele dag, maar toen de werkdag er woensdagmiddag 6 januari vrijwel op zat, begon het vooral in de provincie Noord-Holland steeds intensiever te sneeuwen. Om 13 uur waarschuwden we de Verkeers Informatie Dienst, de ANWB en de VCNL voor veel overlast tijdens de avondspits en ook in onze overige weerberichten werd dit goed aangegeven, maar de hoeveelheid sneeuw was uiteindelijk nog meer dan verwacht. De sneeuwstoring bleef namelijk lange tijd op dezelfde plek liggen, waardoor er tijdens de drukke avondspits in de regio Haarlem, Schiphol en Amsterdam in korte tijd een flinke hoeveelheid sneeuw viel. De snelwegen rondom Amsterdam liepen daardoor helemaal vast en er ontstonden extreem lange files die tot diep in de nacht aanhielden. Op onze website bieden we sinds vorig jaar ook verkeersinformatie aan en daarbij zie je meteen de neerslag die valt. De combinatie van beide informatiestromen gaf een erg mooi beeld hoe er door sneeuwval in een mum van tijd files ontstaan.
Er wordt met het winterweer van nu natuurlijk goed gestrooid op de snelwegen, maar een natuurlijke reactie is dat je toch iets langzamer gaat rijden. Niet alleen omdat de wegen hier en daar alsnog glad kunnen worden, maar ook door het verminderde zicht dat er tijdens sneeuwval optreedt. Door de verse, relatief dikke sneeuwlaag en het slechte zicht ontstonden er dan ook heel snel files in een groot deel van Noord-Holland en later ook zuidelijker in de Randstad. Op sommige plaatsen stond het verkeer zelfs urenlang stil en konden ze pas laat in de avond en nacht richting huis vertrekken. Rond 3 uur ’s nachts waren alle files pas opgelost. Dat was echter net geen record, want in november 2005 viel er op de Veluwe zo veel sneeuw in korte tijd dat de files op de A50 pas de volgende ochtend rond 5 uur waren opgelost.
Op deze afbeelding zie je het zout (in de vorm van de groene bolletjes) op het ZOAB wegdek liggen. Gekenmerkt door de lege holtes.
Bij neerslag sijpelt het zout het wegdek in (groene lijnen), maar door de zuigende werking van autobanden komt het omhoog en dus ook weer op het wegdek terecht (groene toplaag).
Is er geen of weinig verkeer, dan zakt het zout het wegdek in en heeft het vrijwel geen effect voor de gladheidbestrijding. De rode lijn geeft aan dat er geen zout op het wegdek ligt.
Gladheid op ‘verkeersheuvels’
Een knelpunt waar het op die avond erg lastig te rijden viel was de A9. Deze weg bestaat uit het zogenaamde ZOAB (zeer open asfaltbeton), ofwel fluisterbeton, een wegverharding met een hoog percentage holle ruimte. Neerslag stroomt hierbij door de vele holtes niet zijdelings de weg af, maar sijpelt eerst het wegdek in en stroomt vervolgens zijwaarts.
Een probleem hierbij, in de winter en vooral bij gladheid, is dat het strooizout om de gladheid tegen te gaan bij weinig verkeer het asfalt in zakt. Rijden er veel auto’s, dan wordt het zout door de zuigende werking van de autobanden omhoog gezogen en is er niets aan de hand. Is er echter weinig verkeer of komen de auto’s tot stilstand, dan zakt het zout het wegdek in en heeft het vrijwel geen effect of is het effect slecht van korte duur.
Hier zie je heel duidelijk een overgang van regulier asfalt naar ZOAB asfalt. Bij weinig verkeer zakt het zout op het ZOAB het wegdek in en blijft de sneeuw dus gewoon liggen. Pas als er verkeer overheen rijdt, wordt het zout omhoog gezogen. Foto: Maarten Noort.
Een leuk voorbeeld waren de ‘heuvels’ van de Wijkertunnel, een tunnel die onder het Noordzeekanaal doorloopt. De afdaling, maar vooral ook het oprijden aan de andere zijde van de tunnel, vormden een groot probleem. De vers gevallen sneeuw werd door de auto’s en vrachtwagens platgereden, waardoor er vrij snel een laagje ijs op het wegdek ontstond. Hierdoor werd de zuigkracht van de wielen vrijwel nihil en bleef het zout dus in het wegdek zitten in plaats van er op. Vooral auto’s en vrachtwagen zonder winterbanden kwamen hierdoor zonder al te grote problemen nog wel de helling af, maar kwamen aan de andere zijde van de tunnel de helling niet meer op. Hierdoor kwam het verkeer stil te staan, waardoor er helemaal geen zout meer op het wegdek terecht kwam. Met een kleine aanloop lukte het alle automobilisten uiteindelijk wel, maar de verkeerschaos was toen al een feit.
Actuele verkeersinformatie en weerbericht
Ook morgen gaat er verspreid over het land langdurig sneeuw vallen en bovendien zal de sneeuw in combinatie met de krachtige noordoostelijke wind aanleiding geven tot zogeheten driftsneeuw, waarbij verraderlijke sneeuwhopen kunnen gaan ontstaan. Hoewel het om lichte sneeuw gaat, zal er door de langdurigheid op veel plaatsen wel een vers laagje sneeuw komen te liggen, lokaal meer dan 5 centimeter. Moet u de weg op? Houdt dan hier het weerbericht en de file-informatie met de radarbeelden in de gaten.
©Meteo-Consult