Nieuwe ontwikkelingen
Het aantal nieuwe ontwikkelingen aan onweer-online.nl in 2009 was groot. Ook voor 2010 staan er de nodige ontwikkelingen op stapel, maar zijn we uiteraard nog steeds benieuwd naar jouw input! Heb je ideeen of suggesties, laat van je horen!
Hierbij enkele ontwikkelingen welke in 2009 hebben plaatsgevonden:
- We hebben enkele Twitter-accounts in het leven geroepen, om de Twitteraars onder ons automatisch te voorzien van het laatste weernieuws.
- Begin dit jaar introduceerde we de HD-video's en had onweer-online.nl zo ongeveer de hoogste resolutie video's van dat moment. Inmiddels heeft YouTube ons weer ingehaald.
- Op het gebied van extra informatieverschaffing en interactie hebben we een aantal onderdelen toegevoegd: columns, shoutbox en footer, weersvoorspellingskaarten, sneeuwradar en fileinformatie.
- Het veelgelezen weerbericht op de frontpagina is uitgebreid en duidelijker leesbaar geworden.
- De eigen Boltek onweerdetectieradar is in gebruik genomen en naast onze eigen Boltek radar verwerken we ook de data van weerstation Hof van Twente.
- We zijn gestopt met het ondersteunen van Internet Explorer 6. In Januari gebruikte 75% van de bezoekers Internet Explorer. 20% daarvan gebruikte nog IE6 (15%!). In december gebruikte 64% Internet Explorer en nog maar 5% daarvan versie 6.
Om de steeds groter wordende communitie en het grote aantal bezoekers te kunnen blijven voorzien van informatie hebben we ook de site flink geoptimaliseerd aan de server-kant. Zo hebben we veel dingen ge-cache't en de (zware) MySQL-queries geminimaliseerd. De HTML-code en javascript is geoptimaliseerd en de PHP code wordt langzaam maar zeker omgebouwd naar het MVC-model.
Bezoekers en leden
Medio december hebben we het 4000e lid mogen begroeten. Het leek begin december spannend te worden of we in 2009 de 4000 leden zouden halen, maar inmiddels zitten we ver boven de 4100, dus dat is ruimschoots gelukt! In 2009 hebben we alle records verbroken voor wat betreft de bezoekersaantallen. De grootste piek aan bezoekers was op 25 mei. Met meer dan 100.000 unieke bezoekers de drukste dag van het jaar. Daarna bleef het in juni t/m augustus continu erg druk op de site en in oktober begon de drukte weer, waarna het in december helemaal losging. Ook hier weer een aantal stevige bezoekerspieken.
Naast de media-aandacht hebben we in 2009 ook onze eigen onweer-online.nl T-Shirts laten maken. Een groot aantal leden heeft een of meer T-Shirts besteld en hiermee bijgedragen aan het succes van 2009 door middels van de offline-marketing, waarvoor uiteraard onze dank groot is!
Het weer
Zonder weer geen onweer-online.nl. Op meteo-gebied hebben we een aantal leuke momenten mogen meemaken in Nederland. Zo was er natuurlijk de memorabele onweersdag van 25/26 mei. Jan van Ooijen had deze reeds ruimte tijd van te voren voorspeld en een waarschuwing afgegeven, maar vanuit de hoek van het KNMI bleef het angstvallig stil. Vandaar dat de internetters hun heil elders zochten en bij onweer-online.nl terecht kwamen. Ook op 3 juli en 20/21 augustus hadden we te maken met een stevige onweersbui, welke voor veel roering op de site heeft gezorgd. En ondanks dat de naam van onweer-online.nl doet vermoeden dat we het alleen over onweer hebben, hebben we ook de 16e december laten zien dat we meer zijn dan alleen een onweer-site. De sneeuwstorm en bijbehorende discussietopics hebben gezorgd voor honderduizenden bezoekers en duizenden reacties.
De media
Ook de gevestigde media heeft inmiddels de weg naar onweer-online.nl gevonden. Zo is onweer-online.nl diverse malen genoemd in de gedrukte media, zijn er radio-uitzendingen geweest en hebben we diverse doorlinken ontvangen van de moderne media, zoals bijvoorbeeld geenstijl.nl. Deze aandacht heeft geleidt tot veel bezoekers en veel nieuwe leden.
Zonder leden uiteraard geen onweer-online.nl. Dus via deze weg wil ik iedereen bedanken voor het succesvolle 2009! Laten we proberen alle records in 2010 te verbreken! Dus ook meer onweer! | Gewijzigd: 30 december 2009, 13:59 uur, door Basch
En ik wilde meteen deze kans pakken om iedereen achter Onweer-Online te bedanken voor de tomeloze inzet en het soms engelengeduld voor deze fantastische site. Zonder jullie was deze site er simpelweg niet en de cijfers hierboven spreken voor zich. Het is een super site en het leuke is dat iedereen met zoveel respect behandeld wordt. En dat zie je op niet veel plekken waar zoveel mensen bij elkaar komen. Een heeele dikke pluim voor iedereen dit dit alles keer op keer, dag na dag, soms 24/7 mogelijk maakt ! | Gewijzigd: 30 december 2009, 14:25 uur, door stratocumulus
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Ook namens mij, een ieder die meegewerkt heeft achter de schermen of in "beeld" ( Jan ) bedankt voor deze geweldige site.
En zonodig zal ik weer diverse foto's plaatsen.
Eigenlijk zou ik ook wel eens wat meer over de ontstaans geschiedenis van o-o willen weten.
De datum 25 juli 2006 is het vroegst wat ik op het forum kan vinden, is dat de eerste dag dat o-o op internet aktief werd?
Ook namens mij, een ieder die meegewerkt heeft achter de schermen of in "beeld" ( Jan ) bedankt voor deze geweldige site.
En zonodig zal ik weer diverse foto's plaatsen.
Eigenlijk zou ik ook wel eens wat meer over de ontstaans geschiedenis van o-o willen weten.
De datum 25 juli 2006 is het vroegst wat ik op het forum kan vinden, is dat de eerste dag dat o-o op internet aktief werd?
Hier een interview met het AD: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=8820
eerst de flinke koudegolf in januari
hevige onweersbuien o.a. 25/26 mei en 21 juli
warme zomer (tot 37/38° in limburg op 20/8)
3 koude wintermaanden met veel sneeuw
'witte' kerst | Gewijzigd: 31 juli 2010, 16:27 uur, door MarkNL
Het kan alleen maar beter worden. Als het weer ook een beetje mee werkt al helemaal.
O-O in mijn dagelijks te bezoeken sites, en is momenteel mijn meest geraadpleegde site (en ik internet al sinds 1996).
andere weersites raadpleeg ik nagenoeg niet meer, alles is hier in 10 voud en meestal beter te vinden.
Op naar een members/crew meet and greet in 2010 !! (eerst maar eens naar Meteo consult)
Greetz
PolderPS (René) | Gewijzigd: 31 juli 2010, 16:27 uur, door MarkNL
Iedereen een fantastisch 2010 gewenst!
2009 was het jaar waarin o-o echt is doorgebroken en in 2010 komen er hopelijk weer van die dagen dat half NL aan de o-o site gekluisterd is om de (on)weersactiviteiten te kunnen volgen
Dank aan alle medewerkers die dit mogelijk maken en hebben gemaakt !!
Verder kan ik mezelf wel voor me kop schieten dat ik o-o pas zo laat heb ontdekt, en helemaal na alle verhalen die ik heb gehoord over het onweer op 24 en 25 mei. Had er toen al graag bij willen zijn om op de hoogte te kunnen blijven.
Maar ja, dit jaar word vast weer een fantastisch jaar voor wat betreft de onweer