Zo sta je in je shirt buiten bij +16 ff naar de winkel en loop je 5 minuten later de winkel weer uit en is het -11, heb je voor niets die koeltas meegenomen. Lijkt me vreemde gewaarwording. The day after tomorrow achtig verschijnsel...
7 van de 10 verhalen komen ook uit the you naait het steeds e.o. en dat volk daar staat bij mij niet echt bekend om hun bescheidenheid.
btw regen hier zou evt ook ijzel kunnen zijn
[/quote.]
bij ons -0,6 maar droog, sneeuw gebiedje lijkt stil te liggen in het zuiden..
waar ik nu naar toe ga, sneeuwt het in ieder geval niet, mijn heerlijke warme waterbedje
truste en tot morgen maar weer.
@Jan mocht ik nog niet op zijn, je kan die strenge pluimen gewoon online zetten hoor . Het slaapt gewoon beter als je weet dat er mooie pluimen online staan.
bij ons -0,6 maar droog, sneeuw gebiedje lijkt stil te liggen in het zuiden..
waar ik nu naar toe ga, sneeuwt het in ieder geval niet, mijn heerlijke warme waterbedje
truste en tot morgen maar weer.
sneeuwgebiedje van je veroorzaakt hier nogal wat druilerig regen weer...
De zachte lucht is afgelopen nacht uit het hele kand verdreven en dat gaat een hele tijd zo blijven. Nederland staat aan de vooravond van een felle vorstperiode met vanaf zondag veelal strenge vorst in de nachten en lichte, later vaak matige vorst overdag. De koude inval merken we vandaag al; in de nieuwjaarsnacht zal er op veel plaatsen een sneeuwdek liggen!
Oliebollen in de sneeuw
Op oudejaarsdag valt er vooral in het zuiden en zuidoosten sneeuw, lokaal kan een sneeuwdek van 5-10 cm gaan vallen. In het midden en noorden vallen slechts enkele vlokken, maar ook daar komt op veel plaatsen een (dun) sneeuwdek tot stand. In de nieuwjaarsnacht blijft het in een groot deel van het land licht, in het zuidoosten ook matig sneeuwen bij temperaturen iets onder nul. Een matige noordoostenwind houdt de vorming van dichte kruitdamp-mist tegen, maar maakt het buiten voor het gevoel wel snel onaangenaam koud, bovendien kan het op veel plaatsen glad door sneeuw of opvriezing zijn. Na een witte kerst krijgt een groot deel van het land dus ook nog een witte jaarwisseling, wat heel uitzonderlijk is!. Nieuwjaarsdag blijft het bewolkt en af en toe valt er nog wat sneeuw bij middagtemperaturen rond of iets onder nul.
Na jaarwisseling klassiek winterweer!
Het nieuwe jaar begint Koning Winter goed op gang te komen. Vanaf 3 januari wordt het droog en kan het vooral boven door een sneeuwdek in de nachten zeer sterk afkoelen dan zijn minimumtemperaturen van -10 tot -15 graden mogelijk. Waar de sneeuw ontbreekt wordt het wat minder koud, maar het blijft bij een doorstaande oostenwind overal de hele dag licht, later mogelijk matig vriezen. De vorstperiode weet ook de hele komende week van geen wijken.
©Weerdirect
Doe je een hoofd buiten de deur zonder om op de termometer te kijken voeld het aan net of het wel --9gr vriest en is het werkelijk nog geen -- 1gr.
Het is wat winterweer maar daar is het ook mee gedaan. kijk je op de temp. kaart is het gewoon triest. luister je radio roepen ze regen.
Maar voor vuurwerk is het zeker oppassen geblazen want er staat rond jaarwisseling een krachtige oosten wind altans hier int noorden.
En nu ga ik beslag maken voor olliebollen om een badkuip vol met olieballen te bakken..
Ik heb ff alles door gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat..
We blij moeten zijn met het weer....
de een wil sneeuw
de ander ijs en natuurlijk wil ik ook een 11stedentocht.
Maar mensen geniet van wat je KRIJGT het is altijd mooi weer.
Dit is nu eens iets waar we zelf niets aan kunnen veranderen op deze wereld en
de spanning is toch leuk met al die voorspellingen.
Het is net een cadeau als je s'morgens op staat.
Ligt er sneeuw of niet hebben onze goeroe"s (o.a.Jan OO) gelijk gehad?
JAA er ligt hier in Ter-Apel weer sneeuw 1cm erbij.
Ik heb ff alles door gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat..
We blij moeten zijn met het weer....
de een wil sneeuw
de ander ijs en natuurlijk wil ik ook een 11stedentocht.
Maar mensen geniet van wat je KRIJGT het is altijd mooi weer.
Dit is nu eens iets waar we zelf niets aan kunnen veranderen op deze wereld en
de spanning is toch leuk met al die voorspellingen.
Het is net een cadeau als je s'morgens op staat.
Ligt er sneeuw of niet hebben onze goeroe"s (o.a.Jan OO) gelijk gehad?
JAA er ligt hier in Ter-Apel weer sneeuw 1cm erbij.
sorrie mijn naam is Loezje vergeten
Niets op toe te voegen.... Maar voor hier (Zaltbommel) had ik ook meer verwacht dan dat er nu is gevallen. Zelfs de kleine was er niet van onder de indruk. Er is niets zo veranderlijk als het weer. Eens kijken wat ze vandaag allemaal gaan roepen en vooral PP met zijn uitspraken op TV dat de winter het moeilijk krijgt is ronduit triest te noemen. Ik heb net de kaarten zitten kijken van 00u run maar daarop is nog niet eens te merken dat er een dipje komt. Ook de pluim laat het dipje op 6/7 januari niet meer zien
'Als het op Dertiendag (13e dag na kerst = Driekoningen) vriest, vriest het zes/dertien weken lang.'
'Als Driekoningen is in het land, komt de vorst in 't vaderland.'
Even wat andere oud Hollandse spreuken per datum:
1 Januari:
Valt op 1 januari sneeuw,
die in negen dagen niet verdwijnt,
dan ligt hij negen weken naar het schijnt.
4 Januari:
Vriest het in de elfde nacht,
zes weken vorst wordt er verwacht.
(De elfde nacht na Kerstmis.)
Nu we toch bezig zijn. Ik heb op dit moment last van mollen in de tuin. Het klinkt raar maar ik hoop dat ik er volgende week nog last van heb:
Zijn er januari veel mollen,
dan laat de winter niet met zich sollen
En u allen weet, met oude Hollandse spreuken valt niet te spotten!..........toch?
Grtz Brisk
ps: In Arnhem sneeuwt het nu
Actueel geeft HiRLAM in het zuiden teveel neerslag. De neerslag die valt is in de vorm van lichte regen en motregen. Aangezien de luchtlaag onderin voldoende dik en koud is valt er lokaal dus IJZEL. De neerslag gaat geleidelijk over in (mot)sneeuw maar de intensiteit neemt daarbij steeds verder af. In de loop van de middag laat HiRLAM het droog worden maar een beetje motsneeuw blijft mogelijk, dat laatste wordt ook actueel in de rest van het land waargenomen. ECHRM18 en UKMO00 laten dit ook zien in met een zwak neerslagsignaal voor het oosten en zuidoosten en laten dit ook nog in de Nieuwjaarsnacht voortduren. De hoeveelheden zullen beperkt blijven.
Voor Nieuwjaarsdag wordt het met meer naar noord draaiende stroming anders. De aanvoer wordt van boven zee. Met een zeewatertemperatuur van 6 a 7 graden kunnen er dan gemakkelijk enkele winterse buien ontstaan. Langs de kust zal met een aanlandige wind waarschijnlijk natte sneeuw vallen zijn maar dieper landinwaarts kan dit ook gewoon droge sneeuw zijn. De onzekerheid zit hem vooral later in de middag en avond wanneer HiRLAM het laagje dichterbij laat komen dan de overige modellen. HiRLAM komt in de avond met meer geclusterde buien. ECHR18 komt met een noord tot noordoostelijke stroming met slechts een enkele bui langs de westkust.
Ligt er sneeuw voor de deur
dan een das aan het is koud en guur.
regent het dan de paraplu op
dan loop je tenminste niet in de drop.
is het koud en en sneeuwt het
dan is de winter dicht bij
grote duim heb ik he
lol lol Greatz Loezje