bron: www.webcamsinnoorwegen.com
daar zal het zo te zien stevig gaan vriezen deze nacht !
Het nieuwe jaar begint met een vorstperiode. Vanaf 1 januari vriest het in het hele land enkele graden an valt er af en toe wat sneeuw bij een matige tot krachtige, naar noordoost tot noord draaiende wind. De dagen erna lijken bitterkoud te gaan worden, vooral daarwaar een sneeuwdek ligt kan het in de nachten bij opklaringen en een wegvallende wind meer dan 15 graden gaan vriezen, Overdag blijft het bij maxima rond -5 graden steenkoud.
De schaatsen kunnen uit het vet!
De vorstperiode lijkt een blijvertje te gaan worden. Aan de oostkant van een krachtig Groenlandhoog stroomt zeer koude lucht naar het zuiden, af en toe komt er een sneeuwgebiedje meedrijven. Het is de eerste dagen van januari dann ook wisselend bewolkt en af en toe kan er wat sneeuw vallen. Overdag blijft het meest licht vriezen, in de nachten vriest het matig tot streng, boven sneeuw is zelfs zeer strenge vorst (-15 of lager!) niet helemaal uit te sluiten. Dooiaanvallen staan voorlopig niet op de kaarten, de kans is groot dat het zeker tot 10 januari, maar wss. nog langer onvervalst winterweer blijft. De kansen op de vorming van schaatsbaar natuurijs zijn dus uitermate goed, alleen de sneeuw die de komende dagen gaat vallen kan nog roet in het eten gooien door de isolerende eigenschappen, die de ijsgroei hier en daar wat kunnen vertragen. Toch bestaat er een reële kans dat er in het eerste weekend van januari op veel plassen en sloten volop geschaatst kan worden, als het meezit kunnen heel misschien ook al de eerste toertochten op natuurijs gehouden worden.
©Weerdirect
grtz,
Thnx, dat is al beter zo
Hier nog steeds zo'n 9 graden en nat & druilerig weer...
Achja, moet maar zo denken... in de zomer is het hier meer zomer dan elders in Nederland
ja een hevig onweersfront vanuit het noorden zeker
regent nu al vanaf gisteren bijna continu
mag nu wel sneeuw worden hoor haha
maarja die smelt weer weg denk ik omdat alles zeiknat is
voor nu regen en 2 graden | Gewijzigd: 30 december 2009, 16:28 uur, door petje040
Nou die uitspraak deed me natuurlijk meteen aan een polar low denken, maar ik zie daar niks wat er op lijkt, of kijk ik dan verkeerd?
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Als ik sat kijk dan lijkt alles vanuit het noorden naar het zuiden gedrukt te worden. Het kan aan mij liggen ivm slaapgebrek
Dat zie je goed Jan; onder de grote witte pluk van bewolking boven nw-engeland zie je inderdaad een noord-noordoostelijke stroming
http://www.sat24.nl/Region.aspx?country=eu...r&type=loop
Wat mij sinds vanochtend ook opvalt is die "motor" ter hoogte van n-noorwegen (boven in radarbeeld) die de noord-stroming erg versterkt; nieuwe invloed op ons?
Hier in Zoetermeer is het nu 0,1 graden. Gevoelstemperatuur lag een stuk lager, er stond namelijk een aardige wind vandaag. Vooral in de polder had ik het idee dat ik doodvroor Het is de hele dag droog gebleven, hier en daar een klein vlokje sneeuw, maar dat was het dan ook.
Ze zijn hier weer flink aan de pekel! De sneeuwschuivers zijn nog niet van de pekelwagens af, dus ze verwachten nogal wat!