Zoals ik al in mijn eerdere weerpraatjes schreef hadden en hebben we nog steeds te maken met een gestoorde circulatie op het noordelijk halfrond. Boven het westen van Noord Amerika en ook in het zee gebied van Groenland zien we opnieuw sterke blokkade neigingen met aan de oostflank hiervan massieve uit trogging en het uitstromen van arctische luchtmassa's naar het zuiden. Grote delen van Europa en Noord Amerika kunnen zich derhalve gaan opmaken voor een langer durende winterse periode met deels extreme koude.
Kaart ECMWF ( li ) en GFS ( re ) met de anomalie in luchtdruk op 5 km hoogte voor 9 januari. We zien nog steeds en geblokkeerde circulatie met een krachtige blokkade ( hoog ) boven het westen van Noord Amerika en in de omgeving van Groenland.
Winter staat te trappelen
Voor de tweede keer gaat de winter in de aanval en zoals het er naar uitziet dus met succes. Een voorraad zeer koude arctische lucht heeft zich de afgelopen dagen boven het noorden van Europa verzameld en staat te trappelen om naar het zuiden uit te stromen.
Op dit moment wordt de strijd tussen de koude lucht uit het noorden en de veel warmere sub-tropische lucht uit het zuiden al uitgevochten boven het midden van Engeland, Nederland en Duitsland. Hier vinden we een scherpe lijn ( front ) welke de koude lucht uit het noorden scheidt met de zachte lucht uit het zuiden. Op kleinste ruimte zien daardoor we extreme temperatuur verschillen. Ten noorden van het front ligt de temperatuur om of iets onder nul en valt sneeuw of bevriezende regen , ten zuiden van het front loopt de temperatuur op tot 7 a 9 °C en regent het.
Satelliet foto, ingetekend de scheidingslijn tussen de koude en warme lucht
Kouder
Het complexe lagedrukgebied met kern ten zuidwesten van Engeland schuift in de komende dagen geleidelijk door naar het oosten en daardoor gaat de stroming draaien van zuidwest naar west en later via noordwest tot noord. De koude lucht wordt op sleeptouw genomen en zal vrijdag overdag van het westen uit ook de Alpen bereiken. Morgen merken we al dat de koudere lucht nadert, de sneeuwval grens gaat geleidelijk zakken tot 1500 a 1200 meter. Vanaf vrijdag komen we in steeds koudere lucht en zakt de sneeuwval grens verder tot in de dalen. Zaterdag vriest het ook overdag licht tot matig en op 2000 meter ligt het kwik rond de -12 a - 15 °C.
GFS Bodemdruk kaart voor vrijdag as. De koude lucht heeft ook de Alpen bereikt
Aanhoudend winters
Ook op de lange termijn simuleren de weermodellen een aanhouden van het winterse weer boven Europa. Na een tijdelijke verzachting ( het blijft daarbij echter gewoon winters ) lijkt het erop dat vanaf midden volgende week de kou zich opnieuw zal gaan verscherpen.
Ensembles 2M temperatuur verloop voor Wageningen ( Nl )
Blauw = GFS ( NCEP ) Rood = ECMWF
©Snowrepublic
http://www.weerdirect.nl/pages/dossiers/09/winterstat09.html
Nee keek in mijn glazenbol
Rang Jaar Getal
1 1963 345.9
2 1947 342.8
3 1942 331.8
4 2010 320.4
5 1940 294.6
6 1929 227.1
7 1956 210.7
8 1979 205.7
9 1985 193.6
10 1917 162.1
Ok waar komt deze informatie vandaan? Nostradamus oid?
temp. 8,8°C en regen
Jullie snappen dat allemaal niet.
Dat zijn lawinepijlen.
Helga verwacht lawines in ons vlakke land.
Even vraagje aan jullie....
Als je een berichtje plaatst dan hebben jullie onder je naam van die mooi plaatjes staan .
Ieder naar zijn eigen smaak ..maar hoe krijg je zo'n foto /plaatje op die plaats onder je naam?
Ik heb alles al geprobeert en snap er niks van ..bij mijn persoonlijke instellingen staat mijn geuploade foto wel en bij mijn berichtjes onder mijn naam naar jullie toe op de wintertopic niet.
Snap er niks van ben al 2 dagen bezig dit op te lossen en ik ben niet eens blond maar inmiddels grijs hahahaa
Greatz Loezje
Je gaat naar je gebruikersprofiel (kan door op je naam te klikken. Dan zie je in t midden "About me" Als je daar op klikt zie je eronder instellingen verschijnen , met gebruikersfoto, en daar kan je je foto kiezen dmv bestand kiezen. Let op, deze moet op je computer staan! Succes!
Volgens mij moet ze gewoon een avatar kiezen toch?
hey hallo beste mensen Ik had een avatar gekozen maar die wordt NIET onder je naam bij een nieuw bericht of een reaktie onder je naam geplaatst
greatz Loezje
greatz Loezje
http://forum.onweer-online.nl/index.php?ac...rCP&CODE=22 Dit bedoel je denk ik
greatz Loezje
doet hij het nu zo nee geef ik het op
greatz Loezje
greatz Loezje
Hij doet het hoeraaaaa mooi he was van de zomer met een over trekken de bui
leek wel of de lucht hier in brand stond.
En nog bedankt voor de hulp
greatz Loezje