Rechter bovenhoek staat VALID met een datum, daar moet je op letten
Sorry, Zorba was me net voor | Gewijzigd: 28 december 2009, 21:32 uur, door Boxer
Ik hoop dat januari nou eens echt ouderwets winters gaat worden zoals vroegah!
Ja, man. Lijkt me geweldig, echt alles wit, ook op de weg ... overal.
En steeds iedere dag weer verse sneeuw, totdat we er kotsberoerd van zijn.
Achjah, heeft zijn charmes ook wel weer. Gelukkig hoef ik alleen de weg over te steken, nog voor de vuurwerk afgestoken wordt.
Ik heb daarentegen juist het gevoel dat de kans op een heuse koudegolf voor echt schaatsweer kan uitkomen
Laat maar komen hoor, ik heb er superveel zin in. Welk soort schaats kan ik het beste kopen om te leren schaatsen? :$
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik zag vandaag een voorspelling voor oudjaarsavond, en daar stond beschreven dat het wat betreft smog mee gaat vallen ivm met een krachtige oostenwind... Dus das gunstig, daarintegen zou t wel goed koud kunnen zijn
Laat maar komen hoor, ik heb er superveel zin in. Welk soort schaats kan ik het beste kopen om te leren schaatsen? :$
Leren schaatsen.... lol... ga ff naar de korenmarkt of openlucht museum, daar hebben ze ijsbaantjes met hockey schaatsen te huur. Kun je vast oefenen voor het echte werk.
korenmarkt
open lucht museum
Combi Noren
De Combi Noor is een combinatie tussen een skischoen en een Noor. Door stevig kunststof tot boven de enkels wordt enkelzwikken bij het afzetten tegengegaan. De Combi Noor wordt vooral gedragen door beginnende schaatsen en mensen met ongetrainde enkelspieren of een slechte balans.
Succes | Gewijzigd: 28 december 2009, 22:01 uur, door Brisk
temp 29/12/09 1 uur
temp 29/12/09 13 uur
temp 30/12/09 1 uur
neerslag tussen 29/12/2009 13u en 30/12/2009 01u
Vergeet deze niet
Want onder het voorbehoud dat het verleden nog wel eens in dergelijke situaties plotselinge drukstijgingen boven Scandianvie/West Rusland lieten zien.
Lijkt het er de 1e decade van januari niet naar uit te zien dat we stabiel winterweer tegemoet kunnen zien.
Bepalend voor het stromingspatroon is en blijft het Groenlandhoog.
Aan zijn oostflank wordt permanent arctische lucht zuidwaarts gevoerd, waarin afwisseld tussenhogen maar ook actieve storingen vanuit het noorden komen afgezakt.
Zoals ik al eerder aangaf een waarschijnlijke situatie met veel gelijkenis met de periode 12-19 december onlangs.
Dus afwisseling van dagen waarin de vorst, met al zijn "diepgang" zal imponeren, met dagen waarin storingen -verrassende(?)-zeewater is nl. nog steeds te warm- sneeuwhoeveelheden te zien zal geven.
Maar 1 woord lijkt zeker van toepassing,
Totaalwinter!
Auteur: Ronald de Wildt
Onwijze dikke stinkende mist
Ja zoiets kan ik mij ook nog herinneren. Niet 92/93 echter want ik ben in 93 geboren Maar een paar jaar geleden hadden we oud en nieuw gevierd bij familie en hebben we met het raam open en met kop uit het raam om iets te zien naar huis moeten rijden
Hierbij de middellange termijn verwachting van Ronald de Wildt, lange termijn net al gepost door dfromdwgn:
Sneeuw en toenemend koud.
Te verwachten weersontwikkelingen
In de beschreven situatie van de korte termijn is vooral het belang van de zuidwestelijke lagedruk besproken.
Maar in die termijn vindt ook een ontwikkeling plaats die van belang gaat worden voor deze verwachtingsperiode.
Boven Groenland bouwt zich namelijk een flink hogedrukgebied op, aan de bodem maar ook met hoge 500 Hpa waarden op hoogte.
Samen met lagedruk boven Scandinavie zorgt dit voor een zuidelijke verplaatsing van arcitsche luchtmassa's.
Zo tegen de jaarwisseling wordt verwacht dat deze luchtsoorten tot over het zuiden van Scandinavie zijn opgestoomd.
En dan na passage van de korte termijn lagedruk, op Oudjaarsdag wordt algemeen in de Uitvoer een positie ten O ingetekend, dan stroomt deze arctische lucht in een NNO aanvoer ook over ons gebied heen. En dan wordt heel voor de 2e maal deze winter al weer heel bijzonder met temperaturen op 1500 meter hoogte tot minus 15, of wellicht nog lager regionaal.
Vooral in eerste instantie hebben we nog met invloed van de "zuidelijke" lagedruk te maken. Naar verwachting stabiliseert het weerbeeld enigszins tegen volgend weekend door H invloed ten NW/NO.
Te verwachten weerbeeld
Oudjaarsdag
Sneeuwval, vanaf begin van de nacht in het gehele land. Stevige oostenwind en Tmin en Tmax -5/0 C.
Nieuwjaarsdag en zaterdag
Vooral eerst nog kans op sneeuw, in eerste instantie met nadruk op het M en Z, later in de vorm van buien ook weer in het N.
Verder doorzettende temperatuurdaling, in stevige oostnoordoostelijke aanvoer, met zowel overdag als in de nacht temperaturen ruim onder het vriespunt.
Met sneeuwdek, eventuele uitstraling is dan mi "alles" -weer- mogelijk.
Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2009-12-28 21:34:02
Bron: winterweer.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography