Verwacht er nog maar eens niet te veel van, dat zijn ook maar slechts uitschieters in de pluim he. Ik denk dat we blij mogen zijn als we een paar nachten met strenge vorst krijgen.
Toch hoop ik voor de schaatsliefhebbers dat er een serieuze kou-inval komt, ook een pak sneeuw zou vooral hier van harte welkom zijn, maar het is vooralsnog koffiedik kijken.
Als een bepaald front zich slechts 100km anders verplaatst dan verwacht, dan draait die hele lange termijnverwachting de soep in.
Maar ja, hoop doet leven zeggen ze
"Hoop doet een zot in vreugde leven"
Verwacht geen -15 aan de kust.....Heb wel zin om weer ééns op natuurijs te schaatsen, dat is voor mij al een tijdje geleden...
Verwacht geen -15 aan de kust.....Heb wel zin om weer ééns op natuurijs te schaatsen, dat is voor mij al een tijdje geleden...
-15 zou heel heel mooi zijn. Ik heb hier in Capelle niet meer meegemaakt dan -12 (in mijn leven) en dat was volgens mij dit jaar, begin Januari. Ach, nog even een paar dagen wachten en we weten wat zeker wat het nou echt gaat worden.
Ik ben toch benieuwd als dit nou allemaal te maken heeft met het aantal zonnevlekken.
Geldig van dinsdag 29 december 2009 1u tot dinsdag 29 december 2009 7u : Een regenzone vergezeld van zachtere zeelucht trekt volgende nacht ons land binnen vanaf de Franse grens. Aan de voorzijde ervan is er nog koude lucht. In het tweede deel van de volgende nacht en morgen voormiddag verwachten we dan vanaf de Franse grens regen voorafgegaan door sneeuw of aanvriezende regen. Het wordt tijdelijk gevaarlijk glad.
Verder zie ik op de site van het KMI tot vrijdag al max temp van 4°C, dus niet echt koud.
Dus als ik het goed begrijp word het kouder, en komt er weer sneeuw.
dat is ook leuk, kinderen weer naar school in de gladheid en de kou!!
sorry hoor moest het even kwijt
groeten marieke
nog even een vraag?naar welke lijn rood of blauw moet je naar kijken bij die pluimen, en wat houden ze in
Dus als ik het goed begrijp word het kouder, en komt er weer sneeuw.
dat is ook leuk, kinderen weer naar school in de gladheid en de kou!!
sorry hoor moest het even kwijt
groeten marieke
nog even een vraag?naar welke lijn rood of blauw moet je naar kijken bij die pluimen, en wat houden ze in
Zie topic: http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...36&hl=pluim
Dus met sneeuw kunnen ze wel naar buiten NA het sneeuwen zelf en met vorst kunnen ze ook naar buiten maar alleen met een extra dikke deken/jas..
Het is voor de paarden/dieren houders onder ons ,goed op het weer letten en lantaarnpaal te staren om de paarden op tijd naar binnen te brengen met sneeuw en zwaar onweer.
Bij deze bedank ik OO voor de voorspellingen die wij dieren lief hebbers zo nodig hebben
BEDANKT WEERMENSEN VAN OO.
Dus winter weer heel erg mooi en genieten maar toch ook wel weer blij als het weer over is.
Greatz van Loezje
Hoopvol kaartje Jan.... de schaatsen kunnen uit het vet..
Vanavond eerst nog ff 5 cm sneeuw verwerken, maar da's geen probleem, alles is hier bijna schoon en de sneeuw valt onschuldig in het water... ik hoop langdurig 'strenge'vorst, laatste pluim (zelfs die van KNMI) zag er hoopvol uit. Ook GS besteed er aandacht aan middels een verouderde pluim.. ik voorzie meer drukte hier komende tijd.. | Gewijzigd: 28 december 2009, 09:38 uur, door PolderPS
Vanavond eerst nog ff 5 cm sneeuw verwerken, maar da's geen probleem, alles is hier bijna schoon en de sneeuw valt onschuldig in het water... ik hoop langdurig 'strenge'vorst, laatste pluim (zelfs die van KNMI) zag er hoopvol uit. Ook GS besteed er aandacht aan middels een verouderde pluim.. ik voorzie meer drukte hier komede tijd..
Noorden van het land verwacht ik wel sneeuw alleen het midden en in het zuiden van het land zal het net zo zijn als met kerstavond. Maar sneeuw sluit ik ook niet uit want kan nog een hoop veranderen op het gebied van koude/warme lucht
Een hoogterug op het westelijk deel van de Atlantische Oceaan neemt de komende tijd verder in kracht toe en groeit begin januari uit tot een krachtige blokkade. Dat betekent dat het noordelijk deel van Atlantische Oceaan van depressies verschoond blijft. Tegelijkertijd wordt het gehele noorden van Europa (van IJsland tot de Oeral) een niet meer in te nemen winters bastion en de zeer koude luchtmassa’s die zich daar ophouden (vanochtend meldde Pecora -40,1º, bijna 80 centimeter sneeuw in Akureyri, Noord-IJsland), bewegen langzaam zuidwestwaarts. Vrijwel alle leden van het ensemble (zie temperatuurpluim) verwachten dat deze ontwikkeling begin volgend jaar winterweer tot gevolg zal hebben. Nogal wat leden opteren zelfs voor matige tot strenge vorst. Kortom de winter lijkt nu pas echt te gaan beginnen!
Rond een lagedrukgebied boven het zuiden van Scandinavië circuleren vandaag nog onstabiele luchtmassa’s. Daarin komen enkele buien tot ontwikkeling maar van het noorden uit klaart het ook wat op. Vanmiddag neemt de kans op buien onder invloed van een zich ontwikkelende zwakke rug van hogedruk verder af. De middagtemperaturen lopen uiteen tussen 4 en 7 graden. De wind waait uit richtingen tussen west en noord is matig, aan zee vrij krachtig. Vanavond waait het nauwelijks meer.
Morgen nadert het frontensysteem van een omvangrijke depressie tussen de Azoren en Ierland ons land. Daardoor neemt de bewolking toe en van het zuiden gaat er neerslag vallen. De neerslagvorm is hoogstwaarschijnlijk sneeuw (komende nacht minima tussen -1 en -5 graden), in het zuiden ook regen met kans op IJZEL. In het noorden blijft het overigens nog tot de avond droog. De middagtemperatuur komt een fractie boven nul uit. Er komt een matige, aan de kust en op het IJsselmeer een vrij krachtige en in het Waddengebied een krachtige oost- tot noordoostenwind te staan.
Opvallend is dat de laatste tijd vooral het midden en westen van Siberië (een gigantische oppervlakte!) zo intens koud zijn. De dagelijkse afwijkingen tussen Midden-Siberië en Noord-Europa zijn meer dan 10 graden lager dan normaal. Te zacht (afwijkingen tot +10 graden) is het in Noordoost-Canada maar Antarctica, waar het nu zomer is, is juist weer meer dan 10 graden te koud.
©Jan Visser