Laat die kou maar komen!!!!
Het kerstdooiweer zal tot ongeveer woensdag duren, maar daarna zal de winter het toch weer gaan proberen. De vorstgrens ligt dit weekend in Zuid-Zweden, maar krabbelt maandag alweer terug tot Denemarken. En dinsdag kan het ook in Noord-Duitsland tot bij het vriespunt afkoelen (overdag).
Maar dan moeten oceaandepressies niet te veel opdringen. Na de storing van zondag komt er even een niemandsland in Nederland en Duitsland. Als storingen via Engeland en België te veel gaan opstomen, kan de kou zich niet herstellen. Dan ligt de vorstgrens in ieder geval tot na de jaarwisseling in Zuid-Scandinavië en moeten we begin volgend jaar helemaal opnieuw moeten beginnen met de winter.
Verschil per dag en nacht
De voorspellingen en berekeningen voor de lange termijn wisselen nu bovendien elke dag en nacht. Vanochtend (zaterdag 26 dec. red.) zou de vorstgrens weer wat noordelijker moeten komen, maar veel andere berekeningen laten de vorstgrens vanaf dinsdag ook over Zuid-België en Zuid-Nederland liggen.
Pas na het eerste weekend van januari (2 en 3 januari) zou duidelijk moeten worden of de doorstart van de winter 2009/2010 er inderdaad komt. Afgaande op de Ensemble-berekeningen lijkt die kans minstens 50% te zijn. U kunt dat per dag, of per ochtend en avond, op WeerDirect bijhouden.
© Weerdirect
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Fijne kerstdagen gehad enzo?
eff up to date. :
Goed, na een tijdje weggeweest te zijn, drukdrukdruk gehad te hebben. ben ik er weer effkes.
Gister na het werk(werk in een discotheek, )
(rond n uurjte of 09:30uur.) sneeuwde het. Tjonge.. een eerste witte kerstdag!!. het heeft aardig doorgesneeuwd. maar niks daarvan was waar, helaas was s'avonds alles weg!! Water water water.. de put voor ons huis was zelfs overstroomd.
vamorgen scheen aardig lekker het zonnetje! En ja hoor.. al het sneeuw was als zon voor het oog verdwenen! helaas.
Vandaag nog geen stap naar buiten gezet. ook niet echt naar buiten gekeken. tja, al het sneeuw is toch weg, helaas
Op dit moment is het momenteel 4 graden.
Uhm... ik ben nu niet zo up-to-date... want anders mag ik een heel topic gaan lezen... daar zit ik natuurlijk niet zo op te wachten..
Iemand enig idee of het zuiden toch nog een sneeuwlaagje krijgt.. ?
Iemand enig idee of het zuiden toch nog een sneeuwlaagje krijgt.. ?
Misschien weer sneeuw voor 't zuiden vanaf woensdag, er speelt zich dan waarschijnlijk een gevecht tussen koude en zachte lucht af boven ons hoofd.
Als we aan de goede kant mogen zitten wordt het dus sneeuw, anders regen. De voorspellingen lopen nogal uiteen.
Wel lijkt het vrij waarschijnlijk dat het vanaf dinsdag weer kouder gaat worden met neerslag.
Ik vrees dan ook dat -als er überhaupt sneeuw zal vallen-, we eerder de lasten zullen hebben dan de lusten. Door dooi overdag en vorst in de nacht zal het waarschijnlijk één grote knoeiboel worden hier ( Limburg ), waar niemand bij gebaat is.
Ik hoop echt van harte dat de verwachting wordt bijgesteld, want wat mij betreft wil ik in ieder geval geen overgangsgebied boven m'n hoofd.
Afwachten maar....
Zoals het er nu naar uitziet krijgen we geen extreem slecht weer als we afscheid nemen van dit decenium. Er is kans op lichte neerslag en mist.
Door invloeden van een lagedrukgebied zal het bewolkt blijven en er af en toe lichte neerslag vallen. Het is nog maar de vraag of deze neerslag in de vorm van sneeuw, ijzel of regen valt. Het Amerikaanse weermodel (GFS) berekent temperaturen net boven het vriespunt en laat het daarom regenen. Het Europeese weermodel (ECMWF) daarentegen, berekend temperturen net onder het vriespunt en laat het licht sneeuwen. De modellen berekenen een temperatuur tussen +2 en -2 graden voor de nacht van donderdag op vrijdag. In de loop van de week zal duidelijk worden of de temperaturen onder of boven het vriespunt komen te liggen. De wind is zwak bij een variabele richting. Daarom is er ook dit jaar kans op een lokale mistbank als we het jaar 2010 ingaan. De mist wordt erger gemaakt door de kruitdampen van het vuurwerk.
Voorgaande jaarwisselingen De jaarwisseling van 2008 naar 2009 verliep koud. De minimumtemperatuur kwam uit op ongeveer -9 graden. Omdat het helder was en weinig wind stond was het op veel plekken mistig. De jaarwisseling 2007-2008 verliep chaotisch door een dikke laag mist in het noorden en oosten van het land. In Groningen kreeg de meldkamer veel telefoontjes van mensen die hun huis niet meer konden vinden. Op de A28 botste zo’n 30 auto’s op elkaar door het slechte weer. Het jaar ervoor was er geen mist maar kon men hen vuurwerk nauwelijks aansteken door de harde wind.
©Weeronline