Carbiet schieten oftewel melkbus schieten, of peullen schieten genoemd, een traditie die meestal rond oudejaarsdag plaats vind, en steeds populairder lijkt te worden.
Carbid wordt met name in het Nedersaksisch gedeelte van Nederland gebruikt voor het jaarlijkse carbidschieten rond nieuwjaar.
Calciumcarbide wordt gebruikt om ruwijzer te ontzwavelen: S + CaC2 → CaS + 2C
Vroeger werd carbid veel gebruikt in de carbidlamp, o.a. om voertuigen (zoals auto of fiets) te voorzien van verlichting (ongeveer tussen 1900 en 1945). In een carbidlamp zit een waterreservoir waaruit, na een nauwkeurige en lastige afstelling, water op het carbid druppelt waardoor ethyn ontstaat. Het ethyngas kan vervolgens gebruikt worden als brandstof voor de verlichting doordat het gas slechts langs de brander de lamp kan verlaten. Na 1945 is de carbidlamp vrijwel geheel verdrongen door elektrische verlichting. Voor de komst van ethyn (acetyleen) in flessen werd carbid door smeden gebruikt als brandstof voor gasbranders.
:D | Gewijzigd: 23 december 2009, 23:23 uur, door mbouman
Wij gebruiken en kleine zuurstof fles deze kan 100bar druk hebben dus dat zit wel goed.
De truck bij carbid schieten is de verhouding carbid water en de verhouding gas lucht. En vlam bij de knal wijst vaak op te veel gas waar door onvolledige verbranding. De knal die kan ontstaan overtreft zelfs die vanen zwaar stuk knalwerk. Overigens is hier in de regio het bouwen van het kanon en het feest er om heen bijna leuker dan het knallen zelf.
http://www.gemeentebernisse.nl/bernisse/in...n_Voorstel2.pdf
| Gewijzigd: 24 december 2009, 10:08 uur, door RayZor
http://www.gemeentebernisse.nl/bernisse/in...n_Voorstel2.pdf
Super... bedankt voor de info....
We zijn al blij dat het uberhaupt mag..... maar goed 1 liter of 30 liter is nogal een groot verschil.
Dan gaan we toch maar voor de 30 liter..... en over die 75m vrije afstand gesproken, dit geld neem ik aan alleen als er met een voorwerp voor de bus wordt geschoten....
een plastic zak werkt naar mijn mening ook prima, dus geen bal of deksel nodig.....
Er komt dus helemaal geen druk op de fles/pot te staan, dat maakt het relatief veilig. Dit jaar gaan we niet knallen helaas.
We zijn al blij dat het uberhaupt mag..... maar goed 1 liter of 30 liter is nogal een groot verschil.
Dan gaan we toch maar voor de 30 liter..... en over die 75m vrije afstand gesproken, dit geld neem ik aan alleen als er met een voorwerp voor de bus wordt geschoten....
een plastic zak werkt naar mijn mening ook prima, dus geen bal of deksel nodig.....
zie het maar zo, beter iets dan helemaal niets
heb het vaak meegemaakt, ook in Kampen. Daar staan ze wel met 18 man op een rij op de grote weg.
heb nu al zin in oud en nieuw.
iedereen knal ze!!!!!!!!
groeten uit Hengelooooooooo