kerstochtend hebben we toch een flinke sneeuwbui gehad en alles was even wit!!! De kids kadootjes uitpakken en sneeuw buiten, wat wil ik nog meer Mijn dag is helemaal goed
Iedereen nog fijne dagen toegewenst!!!
- Weerprimeurlijn gaat los over majeure misser Hiemstra en huldigt Meteo Consult...
- Weerprimeurlijn gaat ook los over 30 cm. sneeuw en eventueel beneden -20 straks
- Weerprimeurlijn gaat uit van een (vrij) koude januarimaand met +++++ veel sneeuw
- Erg interessante ontwikkeling voor primo januaar: grote kans op bakken met sneeuw
Mazzelaars, in Haarlem regent het nu al vanaf 9:30 en nu nog steeds, alles is drap geworden en van de 5cm wat vanacht gevallen is is totaal niets meer van over.
Het gaat ook precies andersom dan eerder voorspeld werd: zou eerst noorden en midden sneeuw zijn, en westen regen. 't Is compleet andersom: westen heeft sneeuw, midden wat half om half, en hier in 't noorden dus regen. Misschien dat dat verschil in instroom van warme/koude lucht het verschil gaat maken vanmiddag? Ik hoor en lees dat het in 't westen overgaat in regen, en dan hier in sneeuw? Ik blijf hopen... 't blijft een domper.
Als je weerberichten goed leest had je kunnen weten dat het aan de oostgrens meer kans zou geven op regen en het noordwesten in 1e instantie sneeuw.. Ik kopeer even een stukje dat ik gisteren plaatste:
Geplaatst op: Gisteren, 16:30
Advanced Member
Groep: Members
Sinds: 26-July 06
Van: Soest
Gebruiker Nr.: 29
Guidance van KNMI 12.50:
NEERSLAG:
Zodra de neerslag behorend bij het laagje ons land bereikt zien we in de onderste 2000 m de temperatuur duidelijk boven nul komen met de warmste lucht langs de oostgrens, zie progtemps. Nabij het aardoppervlak ligt de temperatuur met een oostenwind echter dichtbij of zelfs iets onder nul. De neerslag zal bijna zeker in vloeibare vorm naar beneden komen. De kans op ijzel is dus groot. Actueel ligt de temperatuur in het midden en zuiden iets boven nul, voor de ijzel is het van belang dat de temperatuur voor de neerslag ons land bereikt nog 1 a 2 graden daalt. Als dit voor het zuiden niet gebeurt zou er hier gewoon regen kunnen vallen. Voor het midden en noorden lijkt de kans op ijzel wat groter.
Vannacht als het neerslaggebied het grootste gedeelte van ons land bedekt ligt de temperatuur rond nul, in het zuiden en zuidoosten ligt de tempratuur dan enkele graden boven nul en hier valt dan ook gewoon regen. Als het laagje een wat zuidoostelijker koers heeft dan blijft met name in het westen van het land de atmosfeeropbouw in de onderste 2000 m dicht bij nul waardoor de neerslag ook als (natte) sneeuw kan vallen. Deze laatstgenoemde zone loopt in de loop van vrijdagochtend over het land naar het noordoosten. Later in de ochtend als de stroming naar het westen draait stroomt onderin maritieme lucht binnen waardoor de neerslag overal weer regen wordt.
Het beschreven patroon van neerslag en neerslagvormen kunnen verschuiven al naar gelang de koers van het laagje,op dit moment is dat nog niet te zeggen.
Blijft liggen ook, zelfs op straat waar er gestrooid is.
Kortom, het is hier een witte kerst, en zelfs als het warm water gaat regenen later maakt dit niets meer uit.
Wel weer jammer voor het KNMI dat hun voorwaarschuwing voor extreem (weer) de mist is ingegaan.
Goed voor de mensen die de weg op moesten maar je moet dit soort waarschuwingen nog steeds niet serieus nemen.
Volgend jaar beter KNMI als de vernieuwde weersalarmen uit gaan komen.
Prettige kerstdagen allemaal verder.
ik zie het allemaal wel gebeuren vandaag, moet straks weg met de bus maar geb er nog geen een zien rijden dus maar ff afwachten...
fijne dagen allemaal..
Maar Erik, ik kan na een werkdag toch niet alle tientallen pagina's gaan nalezen? Dank dus dat je dit nog even een keer plaatst
het is nu wel +1gr en het regengebied duurt nog best lang als ik de buienradar mag geloven. maar het mag de pret niet drukken het is een witte kerst
fijne kerstdagen allemaal.
Goed voor de mensen die de weg op moesten maar je moet dit soort waarschuwingen nog steeds niet serieus nemen.
Volgend jaar beter KNMI als de vernieuwde weersalarmen uit gaan komen.
Ik denk dat je de waarschuwingen wel serieus moet nemen. Het weer voorspellen / verwachten is niet makkelijk omdat niets zo veranderlijk is als het weer. En een gewaarschuwd mens...
Het lijkt me dat het KNMI ook hun best doet. En ik denk dat ze juist voorzichtiger zijn met extremen uit te geven. Als ze te snel een alarm of waarschuwing geven is het niet goed en als ze geen waarschuwing geven krijgen ze ook kritiek. Voor het KNMI dus wat lastiger want naar hen wordt kritischer gekeken dan hier b.v. denk ik.
Oh en of het regen, sneeuw, ijzel of natte sneeuw wordt, dat scheelt maar 1 graad.
Een actieve depressie om 04 UTC boven België trekt noordoostwaarts via
het oosten van Brabant en Oost-Gelderland richting Denemarken. Op
nadering van dit laag is de wind noordoostelijk geworden. De
bijbehorende frontale golf neemt tevens veel warmte op enige hoogte mee,
met alle gevolgen van dien voor de neerslagvorm. Achter dit laag wordt
de stroming westelijk en stroomt zachtere maritieme lucht het land in.
Een zwak oud warmtefront boven de Noordzee trekt in de stroming achter
het laag mee over ons land. Boven land activeert dit front enigszins,
zodat het langer duurt voordat de neerslag het land verlaten heeft. Een
in betekenis afnemende rug van hogedruk trekt in de avond en nacht van
west naar oost over ons land. Zaterdag overdag schampt een koufront van
een nieuwe storing het noordwesten van ons land (actueel [04 UTC] west
van Ierland).
NEERSLAG:
Nabij het aardoppervlak ligt de temperatuur met een
oostenwind dichtbij of zelfs iets onder nul. HiRLAM zit qua temperatuur
in de grenslaag goed. Actueel ligt de 2 m temperatuur in vrijwel het
gehele land iets boven nul. Achter het laag wordt aanvankelijk koudere
lucht aangevoerd (zie airmass sat) en gaat de neerslag, die begon als
regen of natte sneeuw overgaan in sneeuw. In het uiterste zuidwesten is
de sneeuw alweer overgegaan in regen doordat de westelijke aanvoer voor
warmere lucht zorgt. Deze lucht dringt oostwaarts op en heeft de sneeuw
in de middag uit het land verdreven, het laatst in het noordoosten. De
regen (van het warmtefront) verlaat vanavond het noordoosten.
He Jan, Geen geintjes........... Je weet het toch nog wel van die Berenburger?Dat we je komen halen. naar Bartlehiem en Misschien ook wel ff bij P.P Langs. want die lust ook wel twee drupjes.
PS: Er is nog plaats in de bus.