Wel laat, want ik had neerslag (sneeuw/regen/natte sneeuw) eerder verwacht.
De buienradar is een beetje ziek, griepje denk ik.
Eerst was er duidelijk sneeuw op te zien maar nu niet meer.
Er is in ieder geval geen sprake van weeralarm al is voorzichtigheid wel geboden als je de weg op moet.
De temperaturen blijven onverminderd laag, rond het vriespunt.
Voorspellingen voor de volgende uren:
Deze nacht is het overal zwaarbewolkt en vaak nevelig. In het westen en het centrum van het land verwachten we eerst regen en smeltende sneeuw, na middernacht overgaand in smeltende sneeuw en sneeuw met plaatselijk kans op aanvriezende neerslag. In het oosten verwachten we eerst regen, op het einde van de nacht overgaand in smeltende sneeuw en sneeuw. De neerslaghoeveelheden zijn aanzienlijk. Minima van 0 tot 2 graden in de noordwestelijke helft van het land; in het oosten van het land eerst temperaturen van 3 tot 6 graden, op het einde van de nacht dalend naar 0 tot 3 graden. In het noordwesten waait het zwak tot matig en later matig, aan zee op het einde van de nacht zelfs vrij krachtig tot krachtig, uit noordoost krimpend naar noordwest. In het zuidoosten waait het zwakt tot matig en later matig tot vrij krachtig uit zuidzuidoost ruimend naar westzuidwest. Op het einde van de nacht rukwinden tot 60 km/h aan zee en op de Ardense hoogten.
Eerder deze week gaf de sneeuwradar wel een goede indicatie aan.
Maar goed, het is nog geen vrijdag, nou ja... eigenlijk net wel.
Laten we de ochtend en middag maar even afwachten.
Glad door ijzel en sneeuw
Het is bewolkt en er valt neerslag. Aanvankelijk zal dit in de vorm zijn van regen of natte sneeuw, in het midden en noordoosten in de vorm van IJZEL. In de loop van de nacht gaat de neerslag over in droge sneeuw en tegen de ochtend in het westen in regen. De temperatuur loopt uiteen van om het vriespunt in het westen en noorden tot 5 graden boven nul in het zuidoosten. De wind is noordoostelijk en wordt aan het einde van de nacht in het noordwesten noordelijk, matig, in het zuidoosten veranderlijk en zwak.
In de middag trekt de regen noordoostwaarts weg. De temperatuur loopt op tot ruim boven nul. Ook kunnen er nog enkele regenbuien voorkomen. De wind draait in de loop van de ochtend geleidelijk overal naar westelijke richtingen en neemt toe naar vrij krachtig tot krachtig, 5 tot 6, in het zuidwestelijk kustgebied mogelijk hard, kracht 7.
In de nacht van eerste op tweede kerstdag is het vrijwel overal droog . De minimumtemperatuur ligt rond de 2 graden. De wind draait naar een zuidelijke richting en blijft doorstaan.
Tweede kerstdag ontstaan er in het noorden enkele buien, elders blijft droog. Het wordt ongeveer 5 graden, bij een matige, aan de kust (vrij)krachtige zuid tot zuidwesten wind.
Bah, leek het even zo goed te gaan, maar alle vertrouwen in een strenge winter heb ik verloren.
Wauw, moet je de neerslag verwachtingen voor 29-12/30-12 zien, bijna 30 mm!
Ik sta nog steeds voor dit bericht, het dooit bijna overal, lucht is zacht + de temperatuur loopt weer op. De sneeuw is langzaam al de hele dag aan het 'wegdooien'. Het enige is de Noord (oosten) wind want nog verandering kan brengen maar verder zie ik geen reden op ijzel. Of ben ik nou.....
Steeds meer sites melden nu dat het eerst regen zal zijn, en in de nanacht over zal gaan in (natte) sneeuw, maar daar zullen we weinig aan hebben...