Kijk, dat zijn de berichten. Hoop alleen zo, dat er geen ijzel aan vooraf gaat.
We gaan vanavond nog op pad (niet ver, dat scheelt) en sneeuw ben ik niet bang voor.
Maar ijzel, BRRRRRRR
Al met al ik ben blij
En volgens eerdere sneeuwkaarten schampt het sneeuwgebied net dit gebied, dus met een beetje geluk komt er nog een beetje sneeuw bij
Perfecte winter tot nu toe. Op naar die elfstedentocht!
We gaan vanavond nog op pad (niet ver, dat scheelt) en sneeuw ben ik niet bang voor.
Maar ijzel, BRRRRRRR
We zullen het gaan zien. Het wordt in ieders geval erg gevaarlijk.
Severe Weather Outlook Benelux
Een uitgestrekte hoogtetrog overheerst over de Atlantische Oceaan en een kortgolvige daarop trekt volgende nacht en Kerstochtend over de regio. Daarmee samenhangend trekt een frontale golf van Spanje naar Duitsland. terwijl deze snel uitdiept (aanwijzingen voor rapid cyclogenesis) Dat wil zeggen dat de golftop ergens over onze regio trekt vannacht en morgenvoormiddag. Net dit is uiterst problematisch voor de naderende Kerstnacht want de thermische contrasten bij deze uitdiepende depressie zijn erg groot. Zo wordt het nabij de kern aan de warme kant +5° op 850 hPa terwijl het aan de koude kant nog vlot tot -2° afkoelt.
Het reële traject van dit actieve systeem is dus van cruciaal belang. Dit is meer nog het geval omdat deze snelle uitdieping ook zorgt voor een intense neerslagzone, waarbij makkelijk 10-20 mm neerslag kan vallen. Vraag is: onder welke vorm?
Wel, dat lijkt nog wel te variëren in plaats en tijd. We gaan voorlopig uit van een traject dwars over het oosten van België waarbij de golftop ergens tot net over de centrale SW-NE as komt van de Benelux.
Kijken we eerst naar de oostelijke en zuidelijke gebieden. Daar komt men snel terecht in de warmere lucht en nadat eerst eventueel sneeuw/sleet is gevallen, moet men daar het grootste deel van de nacht rekening houden met regen/sleet. Eens de depressie wegtrekt naar Duitsland komt men daar tijdelijk terecht aan de NE flank van het low en daar wordt volgens de modellen nog een tong met koude lucht meegetrokken. De neerslag kan daar, zeker in de hogere gebieden, opnieuw overgaan in sneeuw en daar kan vrijdag overdag enkele cm sneeuw vallen. Dit terwijl net dan de onderste luchtlagen opwarmen door de krimpende wind.
In de westelijke gebieden lijkt de meeste neerslag te vallen en daar is ook de luchtmassa het koudst. Afgaande op de progtemps van diverse modellen moeten we uitgaan van een T2m rond 0/+1 en een verzadigde atmosfeer waarbij de nattebol de eerste paar km ook rond de 0° isotherm schommelt. Hier is de kans vrij groot dat er in eerste instantie sneeuw valt. Door de neerslagintensiteit kan dat snel voor een belangrijke sneeuw accumulatie zorgen op de grond welke nog steeds bevroren is (wel enkel oppervlakkig). Vooral zolang de stroming aflandig is, en dat is waarschijnlijk het geval tot rond 3z vrijdag, is die kans belangrijk. Eens de stroming abrupt aanlandig wordt, warmt de PBL snel warmer en gaat de sneeuw meer over in sleet en later regen. Vooral in het uiterste westen gaat dit vrij snel gebeuren en met wat vertraging komen ook de provincies meer landinwaarts aan de beurt.
In het centrale gebied hangt alles af van de exacte positie van de depressie en zinnige uitspraken zijn niet mogelijk. Wel kunnen we stellen dat de kans op sneeuw hier het grootst is na middernacht waarbij er enkele uren sneeuw kan vallen. Ook hier kan de neerslag tijdelijk als sleet vallen en eventueel zelfs regen. Later vrijdagvoormiddag gaat de neerslag ook hier opnieuw over in sleet/regen.
Op veel plaatsen kan 'tijdelijk' meer dan 10 cm sneeuw vallen en in het ergste geval (valt zeer lastig in te schatten met progtemps die tegen de 0°-isotherm aanschurken) kan dat meer zijn. Waar er regen valt kan deze tijdelijk aanvriezen op de nog steeds licht bevroren bodem.
Vrijdag overdag zou van sneeuwval weinig sprake meer zijn en valt er regen, maar in de hogere gebieden valt dan net weer sneeuw. Hoe dan ook een gevaarlijke situatie vanaf een uur of acht vanavond vanuit het zuiden. Ik geef een MDT RISK in diverse regio's met de bemerking dat de locatie van de kleuren erg indicatief is!
©Severe Weather Outlook
Opnieuw overlast door sneeuw en ijzel!
Kerstavond, kerstnacht en vrijdag eerste kerstdag verwacht ik (grote) overlast door mogelijk sneeuw en ijzel. Zoals het er nu naar uit ziet zijn de gevolgen voor het verkeer met name op kerstavond en -nacht groot met het advies om thuis te blijven.
De overlast kan donderdag later in de middag in het zuiden en zuidoosten al beginnen. Kerstavond en -nacht trekt een gebied met sneeuw, regen en ijzel van zuid naar noord over ons land. Dit bij eerst nog temperaturen onder nul en een matige tot krachtige wind uit het oosten.
Op vrijdag eerste kerstdag zijn er ook problemen mogelijk door regen, ijzel en sneeuw. De temperaturen komen eerste kerstdag overal boven nul te liggen en zullen vooral in de middag oplopen.
Tijdens dit lange kerstweekend moeten wij in het verkeer in de ochtenden, avonden en nachten rekening houden met gladheid door opvriezen en een of twee graden vorst.
© Piet Paulusma
Hopen dat vanavond het goed loopt,
en ja ik zie de pluim steeds weer op die nieuwe koude periode voor oud en nieuw!
Jan wat zeg je daarvan? elfstedentoch in aantocht?
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Vanavond en vannacht IJZEL mogelijk
Vandaag loopt de temperatuur op naar 0 graden. De bewolking neemt toe vanuit het zuiden en in de avond volgt er neerslag. De kans op IJZEL en dus gevaarlijk gladheid is groot. Tijdens de Kerstdagen gaat het overtuigend dooien.
Vanochtend vriest het op de meeste plaatsen licht en in het oosten lokaal matig. In het westen van Zeeland en op de westelijke Wadden ligt het kwik net boven 0 graden. Vooral in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland komen lokale mistbanken voor. In de loop van de ochtend komt de zon op veel plekken tevoorschijn en loopt het kwik op richting het vriespunt.
Vanmiddag neemt vanuit het zuiden de bewolking toe. De wind draait van zuidoost naar oosten neemt toe in kracht tot matig. De middagtemperatuur ligt rond 0 graden in het noorden en midden van het land en loopt op naar +2 graden in Limburg. Aan het einde van de middag gaat als eerste in Zuid-Limburg neerslag vallen. Dit valt naar verwachting als regen, maar kan op een koude ondergrond gelijk gladheid veroorzaken!
Tijdens Kerstavond breidt de neerslag zich naar het noorden uit en hiermee neemt de kans op IJZEL toe. In het (noord)westen van het land is de bovenlucht kouder en kan er ook (natte) sneeuw vallen. In het grootste deel van Nederland ligt het kwik de hele nacht rond het vriespunt. Alleen in Limburg en mogelijk vlak aan zee ligt de temperatuur 1-2 graden boven 0.
Er is dus een grote kans op gladheid in het grootste deel van het land!
Op de ochtend van Eerste Kerstdag is er ook nog op grote schaal gladheid. Aan het einde van de ochtend draait de wind naar het noorden tot noordwesten en treed er vanuit het westen overtuigende dooi in. Aan de kust wordt de wind tijdelijk krachtig tot hard (6-7 Bft.). De temperatuur loopt op naar 3 graden in het oosten en 5-6 graden in het westen. Er komen talrijke buien voor. Hierbij zijn korrelhagel en natte sneeuw mogelijk, maar ook gewone regen.
In de nacht naar Tweede Kerstdag zijn er enkele opklaringen mogelijk. In het binnenland daalt de temperatuur naar het vriespunt en is er opnieuw kans op gladheid. Dit keer door bevriezing van natte wegdelen. In het westen blijft het kwik, dankzij een vrij krachtige wind van zee, ruim boven 0.
Tweede Kerstdag wordt een dag met veel wolken en mogelijk wat lichte regen. Bij middag temperaturen tussen 4 en 7 graden zal op plekken waar nog sneeuw ligt dit snel smelten. De wind waait uit het zuidwesten en is matig tot vrij krachtig.
Daarna houdt het licht wisselvallige weer aan. Richting het einde van het jaar is de kans groot dat het weer kouder wordt met daarbij ook sneeuwval.
© Weeronline | Gewijzigd: 24 december 2009, 10:25 uur, door stephanvanloon
en ja ik zie de pluim steeds weer op die nieuwe koude periode voor oud en nieuw!
Jan wat zeg je daarvan? elfstedentoch in aantocht?
Mag het hopen
Sneeuw komt er wel hoor wees maar niet bang alleen later overgaand in ijzel/regen kortom een zeer gevaarlijke situatie
Jan wat zeg je daarvan? elfstedentoch in aantocht? Ik hou van zeer positieve mensen, maar jij bent wel een beetje TE positief hoor mijn advies: take it easy