Na vele teleurstellende berichten van de afgelopen dagen, over het inzetten van de dooi in Nederland, lijken de kaarten er op dit moment heel anders uit te gaan zien. Kijkend naar komende nacht, gaan de temperaturen flink omlaag en kan het gemakkelijk -15 graden worden. Morgen overdag is het ook extreem koud. De maximum temperatuur ligt dan ongeveer rond de -5 graden en in de avond neemt de kans op sneeuw vanuit het noordwesten uit toe.
In de nacht van zaterdag op zondag liggen de temperaturen ongeveer rond de -7 graden en in het westen valt er sneeuw. Zoals de kaarten nu laten zien, krijgt heel het land zondag te maken met extreem veel sneeuw en lokaal kan er zo'n 40 cm gaan vallen. Eerder heb ik in het discussie topic al aangegeven dat er aankomende zondag extreem veel sneeuw zou gaan vallen en momenteel lijkt het model WRF dat ook te bevestigen.
De dagen naar kerst toe
De dagen naar kerst toe blijven de temperaturen in de nachten onder het vriespunt en doordat er sneeuw ligt kan het gemakkelijk -6 a -7 graden worden. Ook blijft de kans bestaan op sneeuw. De kans is echter niet zo groot als zondag.
Witte kerst?
In de bovenstaande afbeelding kunt zien wat de temperaturen tot en met kerst zijn. Hierdoor ga ik er voor 90% vanuit dat we ook daadwerkelijk te maken gaan krijgen met een zeldzaam fenomeen genaamd "Witte Kerst". Ook de dagen daarna lijkt de winter niet te stoppen. De control (blauwe lijn) geeft een minimum temperatuur aan van -15 a -20 met oud en nieuw. Waar gaat dit heen? Komt mijn voorspelling dan toch uit dat we in de derde week van januari een elfstedentocht gaan krijgen? We houden u op de hoogte.
©onweer-online. Dit bericht mag overgenomen worden na toestemming
Hierboven de Nederlandse temperatuurkaart van vanochtend. Nederland een van de koudste plekken van Europa. In de Alpen was het namelijk al een stuk minder koud dan gisteren. Gisteravond was de Funtensee al -33°C. Vanochtend nog maar -23°C. In het Duitse, Oostenrijkse en Franse laagland was het nergens zo koud vanochtend als in Nederland. Misschien zijn we wel helemaal niet zo'n kwakkellandje? Misschien gaan we samen duimend gewoon voor die nieuwe kleine ijstijd. Nu ja dromen is leuk, eerst krijgen we even een serieuze dooiaanval voor onze kiezen.
Redding
Hieronder de ensemblegemiddelde temperatuurafwijking ten opzichte van het klimatologische gemiddelde op het 850hPa vlak (+/-1350m). Het is goed om te bedenken als je die lavalamp aan het werk ziet, dat de kou aan de grond hardnekkig kan zijn. Dat wordt waarschijnlijk de redding voor onze witte kerst. Er ligt al genoeg en het dooit zo snel niet weg. Goed nieuws is ook dat er richting oud en nieuw weer iets koeler weer op weg lijkt. Verder is alles vanaf de kerst eigenlijk verschrikkelijk onzeker.
©Sneeuwverwachting
Even hier nog m'n vraag: hoe ziet het er maandag uit, vooral eind van de dag?
Daar blik ik vanavond of anders morgen even op terug als er weer nieuwe kaarten beschikbaar zijn
Hieruit blijkt wel weer eens dat het KNMI er volledig naast lijkt te gaan zitten.
Hoe dichter bij de datum voor de verwachting komt hoe meer ze deze bijstellen.
Zo kan ik ook meteoroloog worden bij het KNMI ...
Gelukkig kunnen we op dit forum veel meer informatie zien en is de uitkomst dus ook beter.
Dan over het weer van vandaag.
Komt er nu al sneeuw aan?
Op de buienradar is een omvangrijk gebied te zien wat vanuit het noordoosten naar het zuidwesten trekt.
Hieruit blijkt wel weer eens dat het KNMI er volledig naast lijkt te gaan zitten.
Hoe dichter bij de datum voor de verwachting komt hoe meer ze deze bijstellen.
Zo kan ik ook meteoroloog worden bij het KNMI ...
Gelukkig kunnen we op dit forum veel meer informatie zien en is de uitkomst dus ook beter.
Dan over het weer van vandaag.
Komt er nu al sneeuw aan?
Op de buienradar is een omvangrijk gebied te zien wat vanuit het noordoosten naar het zuidwesten trekt.
Het zijn en blijven altijd verwachtingen he. Hier op het forum kunnen we discussieren wat het KNMI niet kan maar in het verleden is al wel gebleken dat we meer bij het rechte eind hebben gehad.
maar ik zie wel op die sneeuwkaarten dat er plaatselijke verschillen zijn.
Hier in amersfoort verwachten ze ongeveer 15 cm (als ik goed kijk)
nog even dit:
in een strook van groningen en tot en met utrecht is lichte sneeuwval!
wat gaat dat worden?
www.buienradar.nl !
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Waarvoor dank natuurlijk!
Nog iets wat me opgevallen is aan het weer van vandaag.
Je ziet dat de temperatuur in de loop van de onchtend nog verder onderuit gaat.
Bijv. Gilze-Rijen -15 maar pas om ong. 09:30.
Dus ook later op de ochtend kan de temperatuur verder dalen.
Goed nieuws voor de schaatsers dus! (hoewel?, warme kleding aantrekken!) | Gewijzigd: 19 december 2009, 10:27 uur, door Han
Deze nieuwe pluim ziet er wat minder gunstig uit.
Valt in mijn ogen nog wel mee. Bij een sneeuwdek is het toch altijd kouder...
Edit: Nu trouwens sneeuwbloemen op de ruiten boven bij ons... buiten nu -13 Tmin -15. | Gewijzigd: 19 december 2009, 10:30 uur, door Kevin
bedankt alvast
als je de sneeuwkaarten bedoelt de kleuren staan naast de kaart af te lezen de getalletjes erbij zijn kg sneeuw per m²
Onweersdagen: 0