Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, LA; Natchitoches, LA; Winn, LA.

6 Jan 2025 11:18:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brazoria, TX; Galveston, TX.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chicot, AR.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bolivar, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, MS.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Chicot, AR; East Carroll, LA; West Carroll, LA; Issaquena, MS; Sharkey, MS; Washington, MS.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor West Carroll, LA.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vernon, LA.

6 Jan 2025 11:18:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor DeSoto, MS; Marshall, MS; Panola, MS; Quitman, MS; Tate, MS; Tunica, MS.

6 Jan 2025 11:18:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morehouse, LA; West Carroll, LA.

6 Jan 2025 10:38:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Arkansas, AR; Desha, AR; Jefferson, AR; Lincoln, AR.

6 Jan 2025 10:38:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Carroll, LA; Morehouse, LA; West Carroll, LA.

6 Jan 2025 10:38:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Desha, AR; Drew, AR; Lincoln, AR.

6 Jan 2025 10:38:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Carroll, LA; West Carroll, LA.

6 Jan 2025 09:56:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Jackson, LA; Lincoln, LA; Ouachita, LA; Union, LA.

6 Jan 2025 09:56:23
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
thijmco
Lid
18 december 2009, 15:16 uur | Bericht #62456
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 18 december 2009, 14:14 uur Pssst. Hier een kaartje voor zondag

en alweer in het zwaarste gebied, return to sender !!! hier ligt genoeg

SC
18 december 2009, 15:18 uur | Bericht #62457
jan van ooijen als DE weerman van nederland !!

( stem mee als je ermee eens bent )
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Waarom deze advertentie?
18 december 2009, 15:18 uur | Bericht #62458
Hey jan,

Ik ben dus nieuw hier,maar heb je een verwachting hoeveel er gaat vallen zondag regio Hoorn.

18 december 2009, 15:21 uur | Bericht #62459
Citaat van Wintergek, vrijdag 18 december 2009, 15:18 uur Hey jan,

Ik ben dus nieuw hier,maar heb je een verwachting hoeveel er gaat vallen zondag regio Hoorn.

Ik verwacht (zoals de kaarten er nu ook voorstaan) dat het zaterdagavond (tweede deel) vanuit het noordwesten uit gaat sneeuwen.
18 december 2009, 15:21 uur | Bericht #62460
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 18 december 2009, 15:15 uur Neem 1 tip van mij aan..... Kijk nooit zover vooruit. Het is waardeloos dat buienradar het er nog op heeft staan want het wekt een verkeerd beeld en maakt mensen alleen maar gekker. En ja.... Ik ga er vandaag wel vanuit maar dan pas tegen de avond dat we sneeuw gaan krijgen.

Oke Jan bedankt voor je antwoord. Ik vond vooruit kijken tot vanavond 18:00 niet zo heel ver Maar dan hebben ze bij buienradar weer eens niet goed opgelet, ze wekken met de 24 uurs vooruitzicht nog de indruk dat het hier massaal gaat sneeuwen rond 17:00/18:00.
just0408
Lid
18 december 2009, 15:22 uur | Bericht #62461
Wat ik nou zou doen als ik een sneeuwradar had gemaakt, is de regen blauw maken en de sneeuw wit.
Dat lijkt mij een stuk handiger!
18 december 2009, 15:23 uur | Bericht #62463
Even een kleine update van het front!!!

Momenteel (zullen er wel weer iets meer zijn terwijl ik dit typ) is het topic (deel 1,2 en 3) 128.390 keer bekeken en er zijn in totaal 3197 reacties geplaatst!! Echt geweldig. Wij hopen ook het 4000 lid te kunnen verwelkomen op onweer-online voor 31 december. Ik hoop dat het laatste gaat lukken want dat zou helemaal geweldig zijn.

Met vriendelijke groet,

De crew van onweer-online
18 december 2009, 15:25 uur | Bericht #62464
Citaat van zorba, vrijdag 18 december 2009, 15:23 uur Je mag het liever naar het westen sturen, wil wel eens zulk gigantische neerval meemaken, is al te lang geleden!

wij vallen toch altijd naast de boot....echt....gister wat sneeuw gehad maar dat smelt na een paar uur weer weg blijft alleen drab en gladheid over....wij willen ook een dikke 30 cm sneeuw!

hup westen hup!!

18 december 2009, 15:25 uur | Bericht #62465
Citaat van just0408, vrijdag 18 december 2009, 15:22 uur Wat ik nou zou doen als ik een sneeuwradar had gemaakt, is de regen blauw maken en de sneeuw wit.
Dat lijkt mij een stuk handiger!

Ja dat zou ik ook een stuk handiger vinden, maar het zal zijn redenen hebben lijkt me of diegene die het heeft verzonnen was kleurenblind
18 december 2009, 15:27 uur | Bericht #62467
Citaat van zorba, vrijdag 18 december 2009, 15:26 uur Precies! Dus van mij mag die polar low flink huishouden hier!

die polar low mag inderdaad flink huishouden ja

maar wat is de kans dat die komt voor het westen??????????????? iemand antwoord?

18 december 2009, 15:29 uur | Bericht #62469
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 18 december 2009, 15:16 uur klopt zie dit kaartje maar....

Heerlijk hoor! Bedankt voor de kaartjes weer Jan
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 december 2009, 15:32 uur | Bericht #62471
Hey iedereen,

ik heb gezien dat er zondag veel neerslag wordt voorspeld

kijk maar naar zaterdag en dan ook de hele zondag
dat er neerslag valt vanaf zaterdag nacht tot en met zondag middennacht!

Edit Jan: Klopt ik zet daar altijd de runs hier in het topic daarvan. Ook zondag heb ik geplaatst
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Buffell
Lid
18 december 2009, 15:38 uur | Bericht #62472
Gendringen (Achterhoek) meldt sneeuwval, best hevig, maar heel kort waarschijnlijk.
Er ligt hier nog niks dus alles is welkom!
Anne.
Lid
18 december 2009, 15:41 uur | Bericht #62473
Vandaag winterlaarzen gekocht, dus ik kan er tegenaan hoor! Kom maar op met die halve meter sneeuw!
menzo2003
Lid
18 december 2009, 15:41 uur | Bericht #62474
Zippy79
Lid
18 december 2009, 15:43 uur | Bericht #62475
Telkens komt hier de term "polar low-verschijnselen" weer terug? Wat houdt dat nu precies in? Ik kan me voorstellen dat het iets met koud heeft te maken, en een lage druk gebied waarschijnlijk. Maar verder? Gisteren hing er ook een lage druk gebied boven ons hoofd. Maar dat was geen polar low?
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
18 december 2009, 15:45 uur | Bericht #62476
Citaat van Zippy79, vrijdag 18 december 2009, 15:43 uur Telkens komt hier de term "polar low-verschijnselen" weer terug? Wat houdt dat nu precies in? Ik kan me voorstellen dat het iets met koud heeft te maken, en een lage druk gebied waarschijnlijk. Maar verder? Gisteren hing er ook een lage druk gebied boven ons hoofd. Maar dat was geen polar low?

Polar-low
Een polar low (actieve sneeuwdepressie) is een term in de meteorologie die gebruikt wordt voor klein lagedrukgebied, dat meestal gepaard gaat met zware windstoten en een dik pak sneeuw. Een polar low bereikt Nederland als er in de winter een noordelijke stroming is.

Zeelui maakten al melding van stormen die gepaard gingen met zware sneeuwval, die even plotseling opkwamen als verdwenen. Pas in de jaren '60 van de vorige eeuw kwam het onderzoek naar deze stormen echt op gang. De satellietbeelden lieten zien dat polar lows veel talrijker zijn dan gedacht. Nu konden ook polar lows boven zee bestudeerd worden. Het was een omschakeling in het denken van meteorologen, die uitgingen van het dogma dat polaire depressies slechts aan het polaire front ontstonden, en niet in de koude lucht aan de achterzijde daarvan.

Polar lows zijn kleine depressies met een diameter van 400-800 km, maar meestal zelfs nog kleiner. In de verticale opbouw zijn ze veel kleiner dan tropische cyclonen; ze bevinden zich hooguit op een hoogte van 5 à 10 km boven de zeespiegel. Ze bestaan hooguit twee dagen, en verdwijnen wanneer ze land of drijfijs bereiken. Ze brengen storm of stormachtige wind met sneeuw, het zijn dus sneeuwjachten of sneeuwstormen. Vanuit de ruimte zijn ze te herkennen aan een spiraal-, krul- of kommavormige wolk. Ze lijken erg op tropische cyclonen, en bezitten soms ook een oog. Dit is geen toeval: het principe waarop ze zijn gebaseerd is hetzelfde: het om elkaar heen gaan draaien van talrijke buien. Het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan, en dan met name de Barentszzee, de Noorse Zee en het zeegebied ten zuiden van IJsland, zijn de belangrijkste locaties waar polar lows zich vormen. Sporadisch vormen ze zich boven het warme water van de Noordzee, zoals begin januari 1979. Ze vormen zich ook boven de Zuidelijke IJszee.

Een polar low ontstaat wanneer een koude wind over een relatief warme zee strijkt. Vaak is dit arctische lucht met een temperatuur van misschien wel -20 of -30 graden Celsius, die boven water van 5 à 10 graden komt. Dit vergemakkelijkt het ontstaan van de storingen, op een vergelijkbare manier als bij tropische cyclonen. De warme lucht van zee stijgt op en dit zuigt weer nieuwe warme lucht aan. Het corioliseffect zorgt dat de lucht spiraalvormig naar het centrum stijgt. De warme vochtige lucht koelt op grote hoogte af doordat de uitstraling van aardwarmte afneemt en het vocht condenseert en zich daardoor onweers- en sneeuwbuien vormen, voordat deze warme vochtige zijdelings wegstroomt. Men kan een polar low zien als een tropische cycloon, maar dan een octaaf lager: net als een tropische cycloon ontbreekt het zo een sneeuwdepressie aan fronten, heeft zij een relatief warme kern (oog) en een gesloten circulatie.

In het beginstadium ligt de bewolking van het polar low als een krul in de koude lucht. Bij een "volwassen" polar low spelen sneeuwbuien een rol bij het in stand houden van het weersysteem. De wind kan stormkracht bereiken, maar is veel minder krachtig dan de gemiddelde orkaan. De energie en ook de omvang van de circulatie is veel kleiner dan bij een tropische cycloon. Ook is de levensduur veel korter: na twee dagen is het polar low opgevuld en van de weerkaart verdwenen. Bovendien lost de depressie snel boven land, omdat haar energiebron is verdwenen. Dit maakt een polar low voor zeelui niet minder gevaarlijk dan een tropische cycloon: de storm ontstaat plotseling en brengt hevige sneeuwval die het zicht sterk bemoeilijkt. Het brengt bovendien vaak een sterke plotselinge temperatuursdaling met zich mee, wat een risico op bevriezing meebrengt.

Op 30 januari 2003 bereikte een polar low Nederland en veroorzaakte daar sneeuwval. Het oog lag boven de Noordzee bij Oost-Engeland, waar windkracht 10 werd bereikt. Vrij snel daarna verminderde de storm en verdween het oog door de wisselwerking met het land.

©Wikipedia
jewaitit
Lid
18 december 2009, 15:45 uur | Bericht #62477
polar low = VEEEL sneeuw
Buffell
Lid
18 december 2009, 15:46 uur | Bericht #62479
Sneeuwt nu stevig door hier in Gendringen,
maar niks te zien op de radar boven mijn gebied?
18 december 2009, 15:52 uur | Bericht #62480
je woont in breda toch buffel of heb ik de verkeerde voor me?
hier wordt het al beetje grijzig...maar op de radar geen wolk hier in de buurt te zien vreemd haha
gelukkig getrouwd op 27-05-11 en het weer was perfect!!!
Terug naar boven
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.890 topics, welke bij elkaar 448.530 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.611 leden.
Het nieuwste lid is Sneeuwschuiver57.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 64 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 64, lezen 10 mensen het topic "Discussiepagina winter 2024-2025".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden