Vandaag 10:39 uur
Vanavond zware spits door meer sneeuw
Grote delen van ons land hebben te maken met grote overlast door sneeuw en sneeuwval. Met name een strook over het midden van het land en vooral het noorden zijn getroffen door zware sneeuwval. Nog altijd valt er in die gebieden sneeuw. Dit sneeuwgebied activeert de komende uren vanuit het noordoosten. Vooral het westen van Groningen en het oosten van Friesland hebben grote overlast. Het openbaar vervoer ligt vrijwel geheel plat en scholen zijn gesloten.
De politie in Friesland raad mensen aan niet de straat op te gaan indien dit niet strikt noodzakelijk is.
Het activerende sneeuwgebied boven het noordoosten zal in de loop van de dag langzaam afzakken naar het zuidwesten en ik verwacht dan in heel het land een nieuw pak sneeuw. Het zal pas avond of nacht zijn voor het zuidwesten van het land droog zal worden. Ik denk dat het uiterste oosten en zuidoosten het overwegend droog houden.
Daarbij trekt de wind aan, uit het oosten tot zuidoosten. De temperatuur blijft de hele dag onder het vriespunt en de gevoelstemperatuur ligt vanmiddag rond de -10 graden.
De hele dag zal er grote overlast zijn voor het verkeer door sneeuwval en later vandaag ook door sneeuwjacht en sneeuwduinen! En dus kunnen we ons opmaken voor een zware avondspits die zwaarder zal zijn dan die van afgelopen ochtend!
Ik verwacht dat er vandaag tussen de 5- en 15 centimeter verse sneeuw gaat vallen.