Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ben een newbie op dit gebied, maar zou een dikke laag sneeuw echt geweldig vinden. Ik zit hier in Rijswijk, tegen Den Haag aan en ik vroeg me het volgende af: moet ik hopen dat er pas neerslag is tegen de avond, als de temperatuur weer edaald is tot onder 0? Dan lijkt mij de kans dat de sneeuw blijft liggen groter dan wanneer het nu gaat regenen/sneeuwen, toch? De eerste bewolking zit eraan te komen en ik heb liever dat het pas vanavond gaat sneeuwen en dat het dan blijft liggen, dan dat het nu gaat sneeuwen en alles weer zo'n depressieve modderzooi wordt.
Dus, waar moet ik voor duimen voor een wit Rijswijk?
Een klein lagedrukgebied trekt vandaag van Denemarken naar Nederland. De exacte koers is moeilijk door de modellen te berekenen doordat de stroming in de atmosfeer niet al te sterk is. Het laagje beweegt dus langzaam en zoekt continu naar de route met de minste weerstand. Aangezien het laagje een voorkeur heeft voor hoge temperaturen is de meest waarschijnlijk route vlak langs de kust, via de Waddeneilanden naar de westkust.
Het laagje zorgt voor veranderende windrichtingen en daardoor een aanvoer van zachtere lucht in de kuststrook. Hierdoor wordt het type neerslag dat daar gaat vallen erg onzeker. In het binnenland blijft het koud, maar daar is de grote vraag hoe ver de neerslag het land binnen gaat trekken. Inmiddels lijken de weermodellen enigszins gelijkgestemd te worden over het verdere verloop. Zie onder het kopje 'verdere verloop'.
Actualiteit 13.00 uur
Vooral in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel valt wat lichte sneeuw en is het lokaal wit en glad geworden. Elders dwarrelt soms een vlokje maar dat levert geen gladheid op. Lang de westkust is het helemaal zonnig geworden. De temperatuur loopt uiteen van 5,1 graden op Vlieland tot -1,8 graden in Groningen. Het is wachten op het volgende neerslaggebied, goed zichtbaar op de buienradar.
Verdere verloop
Het is nu wachten op het lagedrukgebied en daarmee het tweede neerslaggebied. Dat zal in de loop van de middag het noorden bereiken, zie ook de buienradar. Dit gebied gaat zich uitbreiden richting het midden en zuiden van het land.
Huidige timing:
Avondspits - neerslag gevordert tot Randstad/Utrecht/Gelderland
Avond - zuidelijke provincies
De grens tussen sneeuw en regen/natte sneeuw verwachten we van Schiermonnikoog via Friesland, het IJsselmeer, Almere, Woerden, Dordrecht naar Bergen op Zoom. Ten westen van deze lijn komt het kwik iets boven nul uit. Ten oosten blijft het vrijwel de hele dag vriezen en kan er vanavond dus enkele centimeters sneeuw vallen.
Komende nacht en morgen blijft het op veel plaatsen (licht) sneeuwen. Doordat de wind naar het oosten draait wordt het morgen ook in het westen weer kouder en kan het ook daar wit worden. Morgen aan het einde van de dag ligt er hier en daar 10 tot 15 cm sneeuw.
© Weerplaza
Ik lees hier al enige tijd mee, maar heb besloten mij toch maar eens aan te melden.
Wij zitten nog op sneeuw te wachten. Ik zit trouwens in Workum ( Friesland )
Maar ik ben bang dat het 'm niet gaan worden
Het is lang zo koud niet als de afgelopen dagen. Vanochtend amper moeten krabben. Auto gaf net +1 aan.
Met de Z-Z-O wind er zo bij voelt het wel erg koud.
Ik ben heeeeel hard aan het duimen dat de buien op buienradar doorzetten en toch hier een laagje sneeuw brengen. Sowieso geweldig voor de kinderen ( en voor papa en mama... )
Het is verder wel bewolkt met af en toe een zonnetje.
Nou ja, ik duim heel hard en doe meerdere sneeuwdansjes....