Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
12 december 2009, 12:58 uur | Bericht #59163
Citaat van Maxim1110, zaterdag 12 december 2009, 12:56 uur En als er al een pak sneeuw ligt zou die dooi wel eens mee kunnen vallen doordat het dan een stuk kouder wordt

Dan moet het bij 1 dag dooi blijven natuurlijk.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Maxim1110
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 december 2009, 13:01 uur | Bericht #59164
Waarom niet helemaal geen dooi?
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
12 december 2009, 13:02 uur | Bericht #59165
Al met al weer behoorlijk positief bijgesteld inderdaad! We houden de moed erin! En inderdaad; als er sneeuw ligt valt het nog kouder uit de dagen erna, dus de kansen zijn echt nog niet verkeken!

"I'mmmmmm dreaminggggg, of a whiteeeeee Christmasssssss..."
12 december 2009, 13:05 uur | Bericht #59166
Citaat van Maxim1110, zaterdag 12 december 2009, 13:01 uur Waarom niet helemaal geen dooi?

Dat wil ik ook natuurlijk alleen als er dooi komt, liefst maar 1 dag.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Maxim1110
Lid
12 december 2009, 13:07 uur | Bericht #59167
Ah op die manier Dan ben ik het er mee eens
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
12 december 2009, 13:12 uur | Bericht #59168
Winterweer, de laatste inzichten

Ruim een week geleden was er in de lange termijn kaarten een verandering zichtbaar. De wind zou draaien naar het noordoosten of oosten en daarmee zou dan voorzichtig koude lucht vanaf het continent richting West-Europa schuiven. De afgelopen dagen hebben we gezien dat deze ontwikkelingen netjes in de kaarten bleef zitten en vandaag is het dan zover, de wind is noordoostelijk én het voelt nu ook echt kouder aan.

De winterse periode van vorig jaar leverde in het oosten en zuidoosten ook een laagje sneeuw op. Terwijl heel Nederland op de schaats stond, kon men in Winterswijk de lange latten onderbinden. Foto: Gé Ensing, Winterswijk (januari 2009).

Komende nacht eerste vorst
Gisteren was de wind ook al noordoostelijk, maar met een graad of 7 à 8 was het absoluut niet koud. Afgelopen nacht klaarde het af en toe op, maar tot vorst kwam het nog niet. Met precies 1 graad boven nul was het meetpunt Huins (Friesland) het koudste plekje van Nederland. Aan de grond heeft het lokaal een graad gevroren. Zo was het vanmorgen vroeg op het meetveld van de Universiteit van Wageningen op 10 cm hoogte -1,4 graden. Komende nacht zullen wolkenvelden en opklaringen zich opnieuw afwisselen, maar zoals het er nu naar uitziet, kan het dan wel op sommige plaatsen licht gaan vriezen.

Kou gaat zich uitbreiden
Vriest het vandaag vooral in het noorden van Zweden, grote delen van Finland en verder in Rusland, de Baltische Staten en het oostelijke deel van Polen, vanaf morgen zien we de wintergrens steeds verder naar het westen schuiven. Maandag blijft in Duitsland, Wallonië en de oostelijke delen van Frankrijk de temperatuur de gehele dag onder nul en op woensdag en donderdag zou het ook in ons land (regionaal) tot een ijsdag kunnen komen. Van een ijsdag is overigens sprake wanneer de maximumtemperatuur het gehele etmaal niet boven nul komt. In het noordoosten van Europa verscherpt de kou zich nu ook. Vriest het vandaag en morgen in Helsinki slechts 1 of 2 graden, begin volgende week wordt het overdag niet warmer dan -6 of -7. In Lapland vriest het dan zowel overdag als ’s nachts (zeer) streng.

De huidige stand van zaken. Zeer strenge vorst is vandaag alleen nog maar te vinden in het uiterste noorden Rusland en ver ten oosten van Moskou. De kou in Finland, de Baltische Staten en Wit-Rusland is niet heel uitzonderlijk, maar het is wel deze kou die heel langzaam naar West-Europa gaat schuiven.

Sneeuwval
Boven Duitsland valt uit het aanwezige wolkendek af en toe wat (mot)sneeuw en het is niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld het zuiden van Limburg hier komende nacht wat van mee krijgt. Wit zal het er niet van worden want het gaat om slechts een paar vlokken, die ook nog eens op een warm aardoppervlak vallen en daardoor direct weer smelten.

Dinsdag is er opnieuw een kans(je) op wat winterse neerslag. Het hogedrukgebied lijkt dan in tweeën te splitsen. Oorzaak van deze splitsing is het afzakken van een lagedrukgebied vanaf de Noorse kust richting de Duitse Bocht. Het is vaak tot het laatste moment spannend met zulke verstoringen, maar op dit moment is het noordwesten van het land het meest gevoelig voor wat neerslag. Of de sneeuwvlokken ook echt het aardoppervlak bereiken is nog maar de vraag. Een zwakke wind van zee is al voldoende om de temperatuur te doen stijgen tot ruim boven nul.

De weerkaart voor dinsdagmiddag. De temperaturen zijn voor een hoogte van ongeveer 1550 meter. Op die hoogte is het redelijk koud, maar het is de vraag wat de aanlandige wind voor invloed heeft op de temperatuur aan het aardoppervlak. Stijgt het kwik te snel, dan zorgt de storing die vanaf de Noordzee komt afzakken niet voor sneeuw, maar gewoon voor regen. Dieper landinwaarts lijkt de storing niets meer voor te stellen. (Weerkaart op basis van de 00Z run van het ECMWF).

Verscherping van de kou
Ondanks dat het zwaartepunt van het koude hogedrukgebied zich vanaf midden volgende week lijkt te verplaatsen naar de regio IJsland/Groenland, is er woensdag en donderdag nog een uitloper naar Scandinavië zichtbaar. Samen met het uitstromen van zeer koude lucht, verscherpt de kou zich. In de nacht gaat het landinwaarts op diverse plaatsen matig vriezen en overdag komt de temperatuur waarschijnlijk niet of nauwelijks boven nul. Onder gelopen weilanden, ondiepe slootjes en kleine stadsvijvers zullen bedekt raken met een dun laagje ijs, maar de vorst moet langer aanhouden voordat we echt de schaatsen kunnen onderbinden.

Onzekerheid neemt toe
Vorig jaar konden we vlak voor kerst het begin van een vorstperiode aankondigen. Nog voordat het eerste ijs was ontstaan, vlogen de schaatsen als warme broodjes over de toonbank. Nu is de onzekerheid op de lange termijn een stuk groter. Omdat het hogedrukgebied naar het westen schuift, kunnen oceaanstoringen, met hun zachte luchtmassa’s voorlopig niet tot West-Europa doordringen, maar een garantie voor een lange vorstperiode is er ook nog niet. Zo nu en dan trekt er een lagedrukgebied aan de oostflank van het Groenlandse hogedrukgebied naar het zuiden. Dat kan eventueel winterse neerslag opleveren, maar ook een (tijdelijke) verzachting. De “warme” Noordzee kan namelijk snel roet in het eten gooien. Ook al wordt het kouder, het zeewater zal maar heel langzaam afkoelen en voorlopig de aangevoerde lucht opwarmen. Alleen als de wind overtuigend oost is, heeft de Noordzee geen invloed op de temperatuur in ons land.

Volgende week donderdag ligt het zwaartepunt van het hogedrukgebied bij IJsland en Groenland. De luchtdruk is laag boven het noorden van Scandinavië. De bovenlucht (we kijken opnieuw naar een hoogte van +/- 1550 meter hoogte) is bijzonder koud in grote delen van Europa en er staat ons dan ook een winterse dag te wachten. Met een hogedruk-uitloper naar Zuid-Scandinavië komt de wind bij ons uit het oosten. Wat we na donderdag aan (winter)weer kunnen verwachten is nog onduidelijk. Zacht decemberweer kunnen we echter uitsluiten met een krachtig hogedrukgebied op de plaats waar normaal de actieve oceaanstoringen te vinden zijn. Ook deze kaart is op basis van de 00Z run van het ECMWF.

De ontwikkelingen op de lange termijn blijven voorlopig spannend. Via deze website kunt u de weerkaarten voor 5 of 10 dagen vooruit bekijken van zowel het Amerikaanse NCEP als het Europese ECMWF. Weer.nl is overigens de enige website die weerkaarten toont van het ECMWF voor 10 dagen vooruit met temperaturen op het 850 hPa vlak (ongeveer 1550 meter hoogte). Deze temperaturen geven een heel aardig beeld over de opbouw van de onderste laag van de atmosfeer en is daarmee goed bruikbaar voor het verwachten van eventuele sneeuw(buien).

Bron: Meteo Consult
just0408
Lid
12 december 2009, 13:30 uur | Bericht #59170
Nou zeg, gisteren kwam ik op 17 centimeter uit tijdens kerst in Heerhugowaard.
Vanmorgen bleek dat het gewoon regende zonder enige sneeuw, en nu kan ik er volgens Weerplaza weer vanuit gaan dat er 23,4 cm sneeuw ligt met de Kerst.

Wat moet ik nou geloven?
12 december 2009, 13:34 uur | Bericht #59172
Niks. is nog te ver weg. Je moet het allemaal in de gaten houden.... ach, dat houdt het spannend
Boxer
Lid
12 december 2009, 13:35 uur | Bericht #59173
Citaat van just0408, zaterdag 12 december 2009, 13:30 uur Nou zeg, gisteren kwam ik op 17 centimeter uit tijdens kerst in Heerhugowaard.
Vanmorgen bleek dat het gewoon regende zonder enige sneeuw, en nu kan ik er volgens Weerplaza weer vanuit gaan dat er 23,4 cm sneeuw ligt met de Kerst.

Wat moet ik nou geloven?

Gewoon afwachten en hopen op die 23 cm is denk ik het beste
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
just0408
Lid
12 december 2009, 13:39 uur | Bericht #59174
In Den Helder ligt volgens de voorspellingen van Weerplaza zelfs 28,5 cm met de kerst!
12 december 2009, 13:44 uur | Bericht #59175
Vorst sijpelt ons land binnen

De nieuwe week start met meer zon, maar ook meer wind en nog iets lagere temperaturen, wat het voor het gevoel schraal maakt. In het oosten is lokaal al een ijsdag mogelijk, op dinsdag is dat op meer plaatsen het geval. De nachten zijn helder met lichte, lokaal al matige vorst. Vanaf woensdag nemen de kansen op sneeuw door een via Scandinavië afzakkende depressie toe, maar zeker in het westen van het land kan de dooi even in gaan vallen, daar kan het zelfs tijdelijk regenen. Donderdag gaat de regen ook hier weer in sneeuw over en achter de op vrijdag weggetrokkene depressie wordt momenteel door veel modellen een (flinke) verscherping van de vorst verwacht.

©Weerdirect
12 december 2009, 13:53 uur | Bericht #59177
Aangezien dat er veel mensen uit Belgie ook hier op komen heb ik de pluim van Leuven ook toegevoegd bij de weerkaarten.

http://www.onweer-online.nl/index.php?type...ymap&map=64
12 december 2009, 14:10 uur | Bericht #59178
Romani
Lid
12 december 2009, 14:12 uur | Bericht #59179
Citaat van Boxer, zaterdag 12 december 2009, 13:35 uur Gewoon afwachten en hopen op die 23 cm is denk ik het beste

QUOTE(just0408 @ Dec 12 2009, 13:39) <{POST_SNAPBACK}>
In Den Helder ligt volgens de voorspellingen van Weerplaza zelfs 28,5 cm met de kerst!

Wat zijn dat voor getallen, dat is van 1963 tot 2009 opgeteld niet eens meer gevallen
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
PatrickM
Lid
12 december 2009, 14:22 uur | Bericht #59181
oke, ik heb weer hoop.
12 december 2009, 14:43 uur | Bericht #59183
15DAAGSE_06260_NWT.png

PLUIM_06260_NWT.png
12 december 2009, 14:50 uur | Bericht #59184
Hier weer even de 5-daagse verwachting....T-max, T-min en neerslag

12 december 2009, 15:06 uur | Bericht #59186
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zaterdag 12 december 2009, 13:53 uur Aangezien dat er veel mensen uit Belgie ook hier op komen heb ik de pluim van Leuven ook toegevoegd bij de weerkaarten.

http://www.onweer-online.nl/index.php?type...ymap&map=64

Dank je wel Jan!!!
JPP
Lid
12 december 2009, 15:26 uur | Bericht #59187
Jan "Met precies 1 graad boven nul was het meetpunt Huins (Friesland) het koudste plekje van Nederland. Aan de grond heeft het lokaal een graad gevroren. "

Bij mij in Workum minimum 0,9. vorst aan de grond!
zie ook http://www.weatherlink.com/user/jpp/index....y&headers=1

JPP
jones
Lid
12 december 2009, 15:58 uur | Bericht #59188
klein sneeuwdekje in de belgische ardennen

http://www.meteo-eifel.de/webcam/webcam1.jpg
Onweersdagen 2012 : 2 Onweersdagen in het geheugen: 2 juni 2008, 26 mei 2009, 7 oktober 2009, 10 en 14 juli 2010, 28 juni 2011, 23 augustus 2011
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 315 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 315, lezen 5 mensen het topic "Winter 2010/2011 discussietopic deel 23".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden