Dat zie ik nu ook weer terug komen. En toen kwam het uit. zie kaartje van 6 januari J.L.
Bij ons (Workum ZW Fryslân) vroor het amper terwijl in limburg -20 op de teller stond. Iedere keer weer die draaing van de in wind naar westelijke richtingen gooiden roet in het eten van o.a. een elfstedentocht en groot schalig schaatsplezier bleef hier uit.
maw nu vrees ik weer het ergste voor onze kustregio's en dus ook Fryslân.
Wat is jullie mening?
De wind is inmiddels gedraaid naar het noorden tot noordoosten en wordt geleidelijk aan koudere lucht aangevoerd. Omdat deze lucht vochtig is en er veel bewolking in voorkomt zal het de komende nacht nog niet tot vorst komen. De nacht naar zondag geeft al wel wat lichte vorst en de nacht naar maandag kan lokaal al matige vorst geven: -2 tot -5 graden. Misschien dat er zondag een vlokje (natte) sneeuw valt.
Lange tijd was er grote onduidelijkheid over de ontwikkelingen na het weekend. Inmiddels is er meer duidelijkheid. Een hogedrukgebied boven Scandinavië neemt de regie over. Overdag komt het kwik nauwelijks boven het vriespunt uit en volgens sommige computerberekeningen zullen (vooral landinwaarts) enkele ijsdagen kunnen voorkomen. Op dinsdag en woensdag komt er een storing vanuit het noorden opzetten die vooral in de kustgebieden de temperatuur doet oplopen, landinwaarts blijft het kwik de grootste moeite houden boven nul uit te komen. Op die dagen zou er best eens een sneeuwbui kunnen voorkomen. Bij zee zal dit vooral natte sneeuw of regen zijn.
Na woensdag wordt de onzekerheid weliswaar groter, maar voorlopig ga ik uit van een verscherping van de kou. In de nachten vriest het dan licht, maar op steeds meer plaatsen ook matig en overdag schommelt het kwik rond of zelfs iets onder het vriespunt. Dat de diverse computermodellen de grootste moeite hebben met de ontwikkelingen is niets bijzonders. Het is een ongewone drukverdeling en ik moet dan ook nog maar zien of de straffe noordwest circulatie die het ECMWF op de lange termijn berekent ook werkelijkheid gaat worden. Duidelijk is dat ons een winterweek staat te wachten waarbij de details ons kunnen verrassen en het einde van de winterse periode volstrekt onduidelijk is.
Bron: Piet Paulusma
Wel leuk dat het kouder word vooral met de donkere dagen voor kerst
Wel leuk dat het kouder word vooral met de donkere dagen voor kerst
Ja je bent om. Heeft lang geduurd Nieuwe runs komen binnen. Zal het een verbetering zijn.... of....
Er komt een noordoostelijke luchtstroming op gang, waarbij koude polaire lucht naar onze streken wordt gestuurd. Het wordt een flink stuk kouder en in de nacht gaat het vriezen. Eerst kan een hogedrukgebied voor overwegend droog weer zorgen, maar later op de week nemen de neerslagkansen toe. Het wordt uitkijken naar een polaire depressie die op het einde van de week ons weerbeeld kan bepalen.
Zaterdag, na nevel in de ochtend, zijn er enkele opklaringen, maar het wordt al vlug overal zwaar bewolkt en lokaal betrokken. Uit die bewolking kan lokaal een drupje motregen vallen, meer bepaald ten zuiden van Samber en Maas. In de Ardennen is een sneeuwvlokje mogelijk. Aan zee zijn er meer opklaringen, maar later komen er daar stapelwolken opzetten, die in de namiddag een lokale regenbui kunnen lossen.
Het wordt gevoelig kouder dan de afgelopen dagen bij maxima rond gemiddeld 5 graden. Bovendien laat een tot matig aanspannende noordoostenwind het nog wat kouder aanvoelen. Volgende nacht is het droog en de opklaringen spreiden zich meer over het binnenland uit en worden wat breder. In de Ardennen blijven de wolken echter hardnekkig. Naar de ochtend toe komt er lokaal nevel opzetten en hier en daar zijn enkele mistbanken mogelijk.
Het wordt een koude nacht bij minima rond het vriespunt. In het oosten van het land gaat het evenwel licht vriezen. Mogelijk kunnen er hier en daar enkele rijmplekken op het wegdek ontstaan. De wind luwt tot zwak. Zondag, na nevel en lokaal mist, is het wisselend tot zwaar bewolkt. In de Ardennen is een sneeuwvlokje niet uitgesloten. Het is koud bij maxima rond 3 graden. Maandag zijn er opklaringen.
In het oosten is er echter meer bewolking. Het blijft overwegend droog en, na algemene vorst, liggen de maxima rond 2 graden. Dinsdag zijn er brede opklaringen. Later neemt de bewolking toe vanuit het noorden en tegen de avond is er kans op winterse neerslag, mogelijk in het binnenland sneeuw.
©MeteoServices
haha ja:P Dat is gekomen door al die ontmoedigingen van de afgelopen jaren. Dan zijn er super mooie kaarten en runs en ineens schuift er een hoog op naar het noorden ofzo en alles ligt in duinen...
Nu ziet het er wel goed uit moet ik zeggen! En ook omdat veel weermodellen hetzelfde voorspellen, krijg ik ook meer hoop in de verwachtingen.
Ik ben benieuwd !
Ooja. Gerrit -chemtrail- Hiemstra in de mail. De weerman van het NOS Journaal tikt GeenStijl even snoeihard op de vingers wegens het verkondigen van meteo peopverhalen. Hiemstra, ooit door de Nederlandse volksschrijver Gerard Reve treffend omschreven als "de man van het wederbericht" trekt onze berichtgeving inzake de kleine ijstijd van volgende week ernstig in twijfel. Volgens Hiemstra is het door ons getoonde meteokaartje "onzin" en gaat het in Limburg hooguit -5 tot -6 vriezen. Check de Gerrit METEOMAIL. Waarin hij eigenlijk 'weerstrateeg' Marc Putto Powned. Volgende week weten we het zeker...
© Geenstijl.nl
Ooja. Gerrit -chemtrail- Hiemstra in de mail. De weerman van het NOS Journaal tikt GeenStijl even snoeihard op de vingers wegens het verkondigen van meteo peopverhalen. Hiemstra, ooit door de Nederlandse volksschrijver Gerard Reve treffend omschreven als "de man van het wederbericht" trekt onze berichtgeving inzake de kleine ijstijd van volgende week ernstig in twijfel. Volgens Hiemstra is het door ons getoonde meteokaartje "onzin" en gaat het in Limburg hooguit -5 tot -6 vriezen. Check de Gerrit METEOMAIL. Waarin hij eigenlijk 'weerstrateeg' Marc Putto Powned. Volgende week weten we het zeker...
© Geenstijl.nl
- 24 is echt absurt geloof niet in zulke kaarten.
dan blijven er veel doden geloof me gaan scholen dicht en gebouwen stroom valt uit kabels breken af.
wereld staat stil
dan blijven er veel doden geloof me gaan scholen dicht en gebouwen stroom valt uit kabels breken af.
wereld staat stil
Nou, toch stond dit wel zo in de weerkaarten
Vriezen zal het wel maar hoevaak en hoe mooi is de vraag en die vraag wordt beantwoordt.
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.