1963 Moet echt wel een hele koude winter geweest zijn, mijn ouders die toen jong waren hebben het er ook altijd over. Ze vertelden me dat het toen ook fel sneeuwde en dat er een gure wind stond die de sneeuw op hopen waaide zodat er geen verkeer mogelijk was. Op sommige plaatsen waren de sneeuwhopen meer dan 1 m hoog.
Ze vertelden me ook dat de Dijle helemaal dicht bevroren was zodat er met auto's werd over gereden.
Het gaat beginnen mensen zeker als we dit scenario mogen geloven:
Witte kerst? En wellicht, als het daadwerkelijk droog wordt, op de schaats daarnaa in een wit landschap? Dat zou het unieke plaatje zijn, zeker als we op zouden kunnen voor de 16e elfstedentocht.
Laten we het gewoon hopen.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik ben nieuw lid hier, maar ik volg jullie al lange tijd, aangezien dit gewoon de beste plek is voor onvervalst onweer nieuws en enthousiaste voorspellingen! Nu maar hopen dat de koude voorspellingen uitkomen, dat wordt genieten en jezelf goed inpakken
De komende winterse periode heeft ons de hele komende week met vorst en later mogelijk ook sneeuw in de greep. Tussen een blokkerend hogedrukgebied boven IJsland en lagedruk boven Oost-Europaen de Middelandse zee stroomt koude lucht naar het zuiden. De ergste kou (in Noordwest-Rusland en grote delen van Scandinavië gaat het in de loop van de week 20 tot 30 graden vriezen!) blijft voorlopig uit de buurt, maar ook bij ons komt het kwik vanaf maandag nauwelijks meer boven het vriespunt uit. Enkel in het westen van het land zijn, als de wind even naar west draait, enkele graden boven nul mogelijk. De nachten zijn koud met vorst tussen -3 en -5 graden, als er in het oosten een sneeuwdekje komt te liggen kan het daar zelfs nog een stuk kouder worden.
Vanaf midden komende week komt een klein langedrukgebiedje via Scandinavië afzakken en neemt de kans op sneeuw ook bij ons toe. De kans dat deze sneeuw liggen blijft is in het oosten van het land het grootst, in het westen is (tijdelijke) dooi door een naar west draaiende wind niet helemaal uit te sluiten. Na de passage van het laagje draait de wind weer naar het oosten terug en daalt het kwik weer overal onder het vriespunt, ook komend weekend is er daarom een grote kans op koud winterweer met af en toe sneeuw en meest lichte, in de nachten matige, boven sneeuw mogelijk zelfs strenge vorst.
©Weerdirect
Ik vind de run juist weer erg goed ten opzichte van gisteren. Ook op langere termijn komt de kou weer terug
De GFS run wel, de EC run zeker niet. En langere termijn is koffiedikkijken.
Achter een occlusie die over Duitsland via het oosten van Oostenrijk naar het zuidoosten koerst, draait de stroming vandaag naar oost tot noordoost. Vanaf vanmiddag stroomt tot op grote hoogte koude arctische lucht uit over west- en centraal-Europa.
Ensemble Nederland
Om klaarheid in de zaak te krijgen stellen we een aantal dingen vast:
1. De afkoeling vanaf vanmiddag is spectaculair! De runs wijken nauwelijks van elkaar af tot maandag: dat wordt 90% zeker onze eerste Hollandse ijsdag;
2. De opwaartse golf van de groene hoofdrun is met name boven de Alpen een echte uitschieter;
3. Als het al gebeurt gaat het om een korte golfbeweging, waarna de kou donderdag en vrijdag in volle hevigheid terugkeert;
4. In Nederland is het nog de vraag of tijdelijke opwarming op hoogte aan de grond wel voelbaar wordt;
5. Het Genua-laag zou de (zuidlijke) Franse Alpen en de zuidkant seeuw kunnen brengen maar dit is nog zeer twijfelachtig;
6. Het ECMWF model berekent geen Genua-laag maar een depressie boven Sardinië en Tunesië waarbij die warmtepuls niet optreedt; je hebt dan aanhoudend ijzige en droge oostenwind;
7. Tussen 19 en 22 december zien we sneeuwrijke pieken voor de Franse Alpen, maar ook droge scenario's. De kans op sneeuw lijkt hoogstens 50/50;
8. Na volgend weekeinde (19 & 20 december) zijn verschillende scenario's mogelijk: afzwakking van de vorst, aanhouden van de vorst, verscherping van de vorst (lekker makkelijk!);
9. De sneeuwkansen voor de Franse Alen worden (veel) hoger tegen de kerstdagen, waarbij we moeten duimen voorde minder zachte scenario's
Slap winterweer? Kom op zeg!
Gisteravond was er toch wel een opmerkelijk verschil in wat de weermannen op de RTL4 en Nederland 1 journaals te berde brachten: Peter Timofeef had het over slap winterweer met overdag een paar graden plus en 's nachts een paar graden vorst. Gerrit Hiemstra vroeg om een paar dagen geduld om de nodige zekerheid te krijgen. Dat is de beste positie! Wat er de komende dagen gebeurt kan zeker ook de inleiding zijn van een "vorstelijke" winterperiode. Koning Thialf zou wel eens wekenlang kunnen gaan regeren. De laatste drie jaar hebben we zelden zulke mooie winterse weerkaarten gezien, zeker niet zo vroeg in december. Dit is ook echt de perfecte timing: i november hadden we echt niets aan dit weertype gehad. Nu kan de Noordzee flink gaan afkoelen en kunnen de condities ontstaan voor gemakkelijke terugkeer van de winterkou als er al een een kleine of grote deuk in wordt geslagen.
Om jullie nog wat extra lekker te maken sluiten we af met wat veelzeggende kaarten om in te lijsten.
Afwijking
Berekende temperatuurafwijking op 1300 Ã 1500 meter ten opzichte van het 30-jarig gemiddelde voor de nacht op maandag. Wat een gigantische afkoeling in 3 dagen tijd zeg! Brrrrrrr!
2e kerstdag
De laatste run van het GFS model berekent winterkou tot aan de laatste dag! -5 tot -8°C in de middag van tweede kerstdag. En alle dagen daarvoor ijsdagen. Dit is science fiction. Maar wel van het geloofwaardige soort. Schaatsen met kerstmis is een optie waar we serieus rekening mee moeten houden.
©Sneeuwverwachting
Ik hoop dat mijn weekend héél snel gaat en dat het snel volgende week (en die week daana) mag zijn