Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

20 Nov 2024 23:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

20 Nov 2024 23:34:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:26:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA; Venango, PA.

20 Nov 2024 23:20:48
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Maxim1110
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2009, 22:58 uur | Bericht #58835
Achja, hoop blijven houden he, is morgen weer anders

Dit ziet er toch helemaal niet verkeerd uit :
| Gewijzigd: 10 december 2009, 23:01 uur, door Maxim1110
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Maxim1110
Lid
10 december 2009, 23:02 uur | Bericht #58836
De verwachting van weeronline is ook niet mis! Weliswaar overdag regelmatig iets boven het vriespunt maar de vorst blijft er in ieder geval goed in:

EDIT: Weeronline geeft wel heel extreme waarden voor Emmen:
| Gewijzigd: 10 december 2009, 23:15 uur, door Maxim1110
Waarom deze advertentie?
Maxim1110
Lid
10 december 2009, 23:20 uur | Bericht #58838
Even de (7-daagse)verwachting van het Oostenrijkse wetter.at opgezocht, opzich niet slecht, alleen relatief hoge temperaturen. Wel een boel sneeuw:
Anne.
Lid
10 december 2009, 23:25 uur | Bericht #58839
Zo is het al constant aan het veranderen joh. Ik hou op met kijken, de mensen om me heen beginnen het een beetje freaky te vinden Ik wacht gewoon zondag/maandag af en dan zien we wel weer.

Ziet er helemaal niet slecht uit.. | Gewijzigd: 10 december 2009, 23:28 uur, door Anne.
Maxim1110
Lid
10 december 2009, 23:29 uur | Bericht #58841
Ja ik moet eigenlijk ook naar bed, maar ik wacht nog even op de nieuwe GFS run die w-o rond 23.30 zou posten
10 december 2009, 23:29 uur | Bericht #58842
QUOTE(Maxim1110 @ Dec 10 2009, 23:02) <{POST_SNAPBACK}>
EDIT: Weeronline geeft wel heel extreme waarden voor Emmen:
;)
Maxim1110
Lid
10 december 2009, 23:30 uur | Bericht #58843
Hmm ok dacht ik al, kon ook bijna niet anders
10 december 2009, 23:59 uur | Bericht #58844
Sabientje vertelde net op het weerbericht dat we sneeuw krijgen voor heel Vlaanderen in de nacht van zondag op maandag. Met max temp die niet boven het vriespunt uit komen.

Verder dan maandag ging het weerbericht niet... dus hopelijk krijgen we nog meer sneeuw. Dat maakt de koude temperaturen psychologish een beetje draaglijker. Want voor de rest zeggen vriestemperaturen me niks.
11 december 2009, 00:15 uur | Bericht #58846
De nieuwe GFS run van 18 uur is nog beter dan de voorgaande van gisteren en vandaag

1.png
2.png
3.png
GFS (NCEP): Benelux, Temperatuur 2m, Vr 18.12.2009 06z is er niet ;(
5.png
6.png
7.png
8.png
9.png
10.png
11.png
12.png
13.png
14.png
15.png
16.png
17.png
18.png
19.png
20.png
21.png
11 december 2009, 00:22 uur | Bericht #58847
Citaat van Weerbericht-online, vrijdag 11 december 2009, 0:15 uur De nieuwe GFS run van 18 uur is nog beter dan de voorgaande van gisteren en vandaag

de kou zit goed vast tot en met kerst aan toe.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
jvh
Lid
11 december 2009, 00:23 uur | Bericht #58848
Leuke run. Hoop dat dit uitkomt, want dan kunnen we voor 31december schaatsen op natuurijs en heb ik een weddenschap van €50 gewonnen van een maatje van me
11 december 2009, 00:25 uur | Bericht #58850
Ik hoop het voor jvh

Weerplaza laat het flink sneeuwen, ook op eerste kerstdag :):):):)

Capture.JPG
11 december 2009, 00:27 uur | Bericht #58852
Als ik die kaartjes zo zie en het blijft nog een langere tijd zo doorgaan kunnen we misschien gaan wandelen op de Noordzee.
Weet iemand hoe lang het geleden is dat de Noordzee bevroren was?
11 december 2009, 00:33 uur | Bericht #58853
Citaat van Isabelle, vrijdag 11 december 2009, 0:27 uur Als ik die kaartjes zo zie en het blijft nog een langere tijd zo doorgaan kunnen we misschien gaan wandelen op de Noordzee.
Weet iemand hoe lang het geleden is dat de Noordzee bevroren was?

Te voet over de Waddenzee naar Schiermonnikoog:

Andere_Tijden__bevroren_IJsselmeer.jpeg

In de winter van ’63 was ook de Waddenzee bevroren. Niet helemaal uniek, want er waren eerdere strenge winters waar dat gebeurd was. In ‘28/’29 zijn ze zelfs met auto’s naar de eilanden gereden. In ’63 lag er echter geen gladde ijsvloer; het was een aaneenschakeling van ijsschotsen en scheuren overdekt met sneeuw. Jan Abrahamse en Jaap Buwalda waren in die tijd studenten geografie uit Groningen en hadden al een aantal malen in de zomer het wad overgestoken. Na bergbeklimmen en speleologie zochten ze een hobby wat dichter bij huis. Ze gingen toen wat ze noemden bergbeklimmen in twee dimensies. In de winter van 1963 zouden ze uiteindelijk tweemaal oversteken naar Schiermonnikoog en drie pogingen doen om Terschelling te bereiken. Dat laatste lukte niet vanwege een vaargeul die maar niet wilde dichtvriezen. Op Schiermonnikoog werden de wadloopactiviteiten met argusogen bekeken, want men vond het daar veel te gevaarlijk om deze oversteek te maken. Abrahamse herinnert zich vooral het prachtige zicht op het kruiende ijs voor Terschelling dat wel hoogten kon bereiken van 8 meter. Bij hun tocht naar Terschelling werden ze vergezeld door twee verslaggevers van de Leeuwarder Courant en nog twee andere vrienden.

Bij de tochten naar Schiermonnikoog logeerden Abrahamse en Buwalda steeds in het bekende hotel van der Werff. De legendarische Juffrouw Dien zorgde voor de warme ontvangst en een warm bad. “Voor die tochten smeerden we ons steeds helemaal in met uierzalf. Je kreeg het dan absoluut niet koud, maar je stonk een uur in de wind. Zelfs met een heerlijk bad was die zalf niet van je lijf te krijgen en de lucht dus niet te harden,” vertelt Abrahamse.
Voor Abrahamse en Buwalda waren de tochten over het ijs, maar ook de wadlooptochten in de zomer vooral avontuur. Maar tegelijkertijd was het een geografische verkenning en brachten ze precies in kaart hoe je kon lopen over het wad; waar de geulen en het wantij lagen. Bij een van hun lezingen die ze hielden over het wadlopen was ook de toenmalige directeur van de VVV Pieterburen aanwezig, Hylke Dijkstra. Die was gegrepen door het verhaal en zag de mogelijkheid om vanuit Pieterburen de tochten commercieel op te gaan zetten. Zo is het wadlopen op grote schaal begonnen.

Deze winter raakte Schiermonnikoog volledig geïsoleerd. Alleen via de Noordzee was de zuidwest punt van het eiland bereikbaar. En dan nog alleen via een houten aanlegsteiger die de zee in was gebouwd. De bevoorrading met kolen en andere bulkgoederen van het eiland lukte alleen nog via deze weg en via de lucht. Vanaf Leeuwarden werd er een luchtbrug onderhouden. Rond de jaarwisseling was het eiland onbereikbaar geworden voor de gewone veerdienst. Dhr. Koning, destijds leraar op de lagere school, had de feestdagen doorgebracht op het vaste land en werd met het vliegtuig naar het geïsoleerde eiland teruggebracht. Hij herinnert zich nog goed hoe iedereen elkaar hielp in die winter. “Je was weer met eilanders onder elkaar. Geen toeristen meer. We verlangen nog regelmatig terug naar die winter. Alle kolenvoorraden werden gedeeld. Verder ging het gewone leven verder. De school was gewoon open en er was voldoende in de winkels te krijgen,” zegt Koning. Omdat het eiland geïsoleerd was, had men meer tijd voor elkaar. Men organiseerde schaatswedstrijden onder elkaar en er werden feesten georganiseerd waar men het nu nog over heeft.

Jan Berend Bazuin, zoon van de kruidenier, die destijds al meewerkte in de winkel herinnert zich nog dat er op een gegeven moment het verhaal ging dat er voedseltekorten zouden zijn. In een toelichting daarop heeft zijn vader toen aan journalisten verteld, dat er misschien geen Felix kattenbrokjes meer waren, maar nog wel andere merken. Kieskeurig als de mensen toen al waren, spraken ze dus over tekorten, maar niemand heeft echt honger hoeven lijden. Bazuin weet nog hoe de fabrikant van Felix op het bericht reageerde: “Ze zijn toen met een vliegtuig vol kattenbrokjes naar Schiermonnikoog gevlogen en hebben die toen boven het eiland gedropt.”
Bazuin vertelt ook dat hij als een van de laatsten over het ijs gelopen heeft naar het vaste land. Zijn moeder was ziek en lag in het ziekenhuis van Groningen. Met een paar vrienden heeft hij de tocht gemaakt. Die vrienden zijn toen weer teruggegaan en Bazuin is met de bus naar zijn moeder geweest. De volgende dag wilde hij terug over het ijs, maar de dooi had toen al te sterk ingezet en was het niet meer verantwoord om over het ijs te lopen.

© Geschiedenis

Volgens mij is de Noordzee alleen tijdens de laatste ijstijd bevroren geweest, in '63 zijn wel grote stukken langs de kust (soms tot enkele kilometers uit de kust) bevroren geweest
11 december 2009, 00:39 uur | Bericht #58854
Laatste verwachting van weeronline:

Capture.JPG

Lekker koele weerkaarten:
Capture.JPG
Capture.JPG
11 december 2009, 02:00 uur | Bericht #58865
Ook Weerplaza word weer kouder, zal het dan toch wit zijn met kerst ;);)

Capture.JPG

En laten we voor de verandering eens kijken wat Piet Paulusma ons te vertellen heeft
Capture1.JPG
11 december 2009, 02:31 uur | Bericht #58867
Mooie kaarten om te zien waar het sneeuwd, dus ook of het in Nederland gaat sneeuwen

Dit is voor a.s. zonadag:
1.png

En dit voor donderdag 17 december:
2.png
3.png
4.png
5.png
6.png
7.png
Rutte31
Lid
11 december 2009, 02:49 uur | Bericht #58868
Voor de winterliefhebbers lijkt het me uitermate belangrijk om zo snel mogelijk op uitgebreide schaal een gesloten sneeuwdek te krijgen van minimaal 2 à 3 cm. Dan zou dit best wel eens flinke gevolgen kunnen hebben het verdere temperatuursverloop voor de rest van de week. De minima kunnen dan zomaar een 5 tal graden lager uitpakken dan enkele dagen van te voren voorspeld.
De winterperiode van vorig jaar staat me nog in het geheugen gegrift: hier in Limburg lag op een gegeven moment een sneeuwdek van 15 cm of nog meer zelfs, en de daaropvolgende nachten zakte de temperatuur met gemak tot beneden de -15, terwijl van te voren zulke lage temperaturen toch niet echt voorspeld waren.
Tevens is de kans dan groter dat we de kou langer vasthouden, zeker als het drukpatroon een beetje meewerkt.

Ik hoop echt enorm hard dat de verwachtingen waargemaakt zullen worden, en dat we eindelijk weer eens op uitgebreide schaal een echte winterse kerst zullen meemaken.
11 december 2009, 05:09 uur | Bericht #58869
Nu maar hopen dat de drukverdeling goed blijft, blijft nowcasten bij zo'n situatie, zeker met zo'n warme zee dichtbij. hmm een paar dagen een Noordelijke stroming. Zou wel grappig zijn als er in die stroming een polar low omlaag komt zakken. Dan is het hele plaatje echt compleet, met een dikke laag sneeuw, maar ja, eerst maar even kijken hoe koud het wordt
Rutte31
Lid
11 december 2009, 05:42 uur | Bericht #58870
Een polar-low zou echt een droomscenario zijn!!
Wie weet wat de komende weken nog voor ons in petto hebben... We're just gettin' started...
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 255 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 255, lezen 8 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden