Die lees ik dan morgen ochtend wel, ok
Trouwens petje af voor af voor al die updates Weerbericht-online
De warmere lucht is veel belangrijker dan het koude gegeven, want enige verplaatsing van de cel boven IJsland kan het hele systeem in de war brengen.. Ik vind deze run dan ook allesbehalve 'nice'. GFS ligt in lijn met ECMWF, maar wordt met de run milder. (Waar is de -17°C van enkele dagen geleden? + ok, dit is wel heel extreem)
Dat er een winterse periode zal aanbreken wil ik zeker geloven en bevestigen, maar de intensiteit is o zo onvoorspelbaar. Ik heb op Franse forums al regelmatige enkele reply's gelezen en die zijn ook maar 'ontwijkend'.
PS: We moeten ook niet vergeten dat we hier over koning winter spreken hé + ik zou graag eens willen onderstrepen dat hij ons wel eens ferm in de steek zou kunnen laten (we leven tenslotte in een gematigde klimaatzone + invloed van de kust)
Weatherservice | Gewijzigd: 10 december 2009, 18:01 uur, door WeatherService
momenteel is het gewoon zo s morgens mooie run iedereen blij
s middags rot run iedereen niet happy
s avonds mooie run weer iedereen happy
als er wat meer runs van het gfs constanter de kou aangeven dan telkens om en om zou toch wat meer hoop geven
tis nu gewoon koffiedik kijken.
dat het kouder word is duidelijk punt.
hoe koud kan alle kanten op.
verwachte sneeuw kan ook nog alle kanten op maar dat we wat sneeuw krijgen is duidelijk.
Waar is de -17°C van enkele dagen geleden?
Weatherservice
Houd er wel rekening mee dat de kaarten de temperatuur boven zee bijna nooit onder nul zal laten gaan, omdat de zee zo warm is. Hier houd het GFS rekening mee, maar zolang wij een NO, O, ZO, of Z wind hebben, dan zitten wij in de kou
En moet je eens voor de grap vergelijken met de beste winterse run tot nu toe de afgelopen dag
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...5205&st=240
Ook die hield de zachte lucht dichtbij, uiteindelijk vallen de verschillen wel redelijk mee. Eigenlijk zijn alleen echt de extreme kanten er vanaf.
EDIT: Weerplaza voorspelt een Tmax van 9 graden en Tmin van 2 graden voor 24 dec in Eindhoven, terwijl ze ook meer dan 50% kans geven op een ijsdag en meer dan 70% kans op vorst...Klopt niet, lijkt me... | Gewijzigd: 10 december 2009, 18:08 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
momenteel is het gewoon zo s morgens mooie run iedereen blij
s middags rot run iedereen niet happy
s avonds mooie run weer iedereen happy
als er wat meer runs van het gfs constanter de kou aangeven dan telkens om en om zou toch wat meer hoop geven
tis nu gewoon koffiedik kijken.
dat het kouder word is duidelijk punt.
hoe koud kan alle kanten op.
verwachte sneeuw kan ook nog alle kanten op maar dat we wat sneeuw krijgen is duidelijk.
Das goed voor onze stemmingswisselingen
En de spanning blijft lekker, maar 's avonds een goede run is een goede nachtrust, 's avonds een slechte run, is een slechte nachtrust
En de spanning blijft lekker, maar 's avonds een goede run is een goede nachtrust, 's avonds een slechte run, is een slechte nachtrust
Stemmingswiselingen? Ja dank je, mijn vrouw is zwanger, stemmingswisselingen genoeg
Maar ja het is zo leuk als je die winterse voorspellingen ziet! Daarentegen kan ik echt behoorlijk sjaggerijnig worden als ik weer zie dat het tegenvalt. Mensen in mijn omgeving snappen dat niet zo! Maar ja... Hoop doet leven!
Goed werk mensen, dat jullie al die kaartjes en info plaatsen!
EDIT: Weerplaza voorspelt een Tmax van 9 graden en Tmin van 2 graden voor 24 dec in Eindhoven, terwijl ze ook meer dan 50% kans geven op een ijsdag en meer dan 70% kans op vorst...Klopt niet, lijkt me...
Ik zal je uitleggen hoe dit komt,
Weerplaza heeft 6 keer per dag een update (das dus over een periode van 24 uur), terwijl de pluimen van hun maar 2 keer per dag een update hebben. De pluimen die je nu ziet zijn nog van de 00 uur run
Rond 22:30 plaats ik de nieuwe pluimen
Precies, zo zie ik het ook. Hebben we in ieder geval een leuke winters weekje zo voor kerst. Beter dan temps. in de dubbele cijfers!
De modellen maken het voor de winterliefhebbers steeds moeilijker en spannender, de ene run is kouder en de andere weer zachter. Ook de verschillende weersites schommelen op het moment nogal op en neer.
Wat onze moed hoog houd is het feit dat:
1) Er extreem koude lucht in het Noordoosten van Europa zit.
2) De modellen zijn gemaakt om aan het einde van de lange termijn verwachting meer richting de normalere waarden te gaan (athans, zo werkt het GFS en het ECMWF).
3) Er hoeft komende week maar 10 centimeter sneeuw te vallen, en er kan zo een reeks van strenge nachtvorst optreden, ook hier houd het model geen rekening mee.
4) En als laatste, zodra de kou er is duurt het veel langer om deze te verdrijven, koude lucht is immers zwaarder dan warme lucht. Mocht er dan toch een aanval worden ingezet dan zal de warme lucht hoogstwaarschijnlijk over de koude luchtlaag gaan, en dit resulteert dan weer in veel sneeuw (of ijzel).
Ik hoop dat ik hiermee weer een beetje moed heb ingepraat bij mensen.
© Weerbericht-online
En trouwens, geen dank hoor voor de updates enzo. Vind het leuk om te doen. En vind het handig dat je het meteen kan zien. Er gaat toch niets boven een forum die altijd actueel is
Ik ga nu ff eten maar beloof er straks weer te zijn
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
We houden de moed erin!
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
| Gewijzigd: 10 december 2009, 19:52 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21